Desatero pro obchodování s Indonésií

  1. Obchodní etiketa a průběh jednání
    Dodržování pravidel může napomoci úspěšnému navázání kontaktů. Oslovení Bapak nebo Pak (Sir) nebo Ibu (Madam) jsou univerzálně používané při oslovení indonéského partnera. Muži i ženy si potřásají ruce na uvítanou. Pokud je servírováný nějaký druh pití, je nezbytné počkat, až hostitel dá pokyn ke konzumaci. Lepší je se držet celkově formálně dokud se indonéský protějšek nerozhodne pro celkovou větší uvolněnost. Může dojít k tomu, že se při prvním obchodním setkání obchodní záležitosti vůbec nediskutují, ale připravuje se tak cesta pro další konzultace. Rozhovor se vede na obecná témata a doporučuje se vyhýbat osobním záležitostem. Místo přímého použití slova No, většina Indonésanů raději řekne Belum, což znamená Not yet. Vzhledem k tropickému klimatu dovoluje společenská etiketa mužům odkládat saka a pohybovat se pouze v košili a kravatě. Řada zvyklostí má původ v islámu. Není obvyklé při setkáních pít alkohol a den se dělí do několika částí mezi modlitby.
  2. Komunikace
    Úředním jazykem je indonéština (Bahasa Indonesia), jejíž základ tvoří malajština doplněná a upravená místními jazyky a dialekty. Vedle ní jsou používané místní jazyky (jávština, sundánština, atd.). Jazykem zahraničního obchodu je angličtina.
  3. Sjednávání schůzky
    Je důležité být na schůzce včas, přestože je velmi obvyklé, že začne později, než bylo domluveno. Indonésané očekávají ze strany svých obchodních partnerů včasnost a své vlastní opoždění nikdy nekomentují. Pracovní doba začíná jak v soukromých, tak i státních úřadech poměrně brzy. Pracuje se od pondělí do pátku, na rozdíl od jiných muslimských zemí.
  4. Vizitky a jejich prezentace
    Prezentace vizitek, která následuje po představení má svoje pravidla. Vyžaduje se velká pozornost a soustředěnost. Vizitka musí být prezentovaná každé osobě, která se zúčastní jednání a po obdržení se pečlivě studují a drží oběma rukama. Nikdy se na ní nesmí psát a uschovávat v zadní kapse kalhot. Doporučují se také dvojjazyčné vizitky v angličtině a indonéštině.
  5. Trpělivost
    Indonésané jsou zvyklí o cenách smlouvat. Cena bývá smluvní většinou v případech, kdy není uvedena. Od obchodníka, který chce v Indonésii uspět, to vyžaduje velkou trpělivost a většina obchodních jednání o smluvních podmínkách a náležitostech trvá déle, než bylo plánováno. Rozhodně musí dojít k více než jednomu obchodnímu setkání.
  6. Osobní vztahy a kontakty
    Obecně se dá říci, že bez osobních kontaktů a vzájemného obchodování face to face se jen velmi těžko rodí nějaký efektivní business. Je potřeba vybudovat osobní vzájemné vztahy. Indonésané hovoří potichu a tlumeným tónem. Hluční lidé bývají považovaní za agresivní. Je nutné zůstat zdvořilý a možná se dozvíte, co si myslí a chtějí slyšet. Pokud se Indonésan začne chovat chladně a odtažitě je zřejmé, že nastal nějaký vážný problém. 
  7. Nebezpečí a nepříjemnosti
    Celkově je v zemi bezpečněji než v mnoha evropských městech. Ale jako všude na světě je nutné čelit kapesním a jiným zlodějům. Pokud si chráníte své cennosti a přijmete opatření, je jen malá šance, že budete okradení. V případě jakýchkoliv problémů je opravdu nutné vše nahlásit policii. O tom, že země je v tomto směru na slušné úrovni, svědčí masový rozvoj cestovního ruchu a nárůst počtu turistů v posledních letech.
  8. Bonita a ověření firmy
    Pro samotné navázání dlouhodobých obchodních styků, je nezbytné prověřit každou indonéskou firmu. Její bonitu, serióznost, případně jestli má nějaké reference. Jen tak je možné se vyhnout případným problémům ještě před realizací obchodu. K tomu vám pomůže využití služeb zahraničního zastoupení agentury CzechTrade v Jakartě.
  9. Perfektní příprava na jednání
    Přestože si připravíte podklady a zahrnete do přípravy na jednání všechny možné argumenty, hlavně pro cenová jednání, prokážete znalosti o konkurenci a celkové situaci na trhu v daném segmentu, může se vám stát, že budete z indonéské strany nějakým způsobem překvapeni nebo zaskočeni. Obrňte se trpělivostí a buďte přátelští a optimističtí.
  10. Angažování profesionálů
    Vzhledem ke značné geografické vzdálenosti a rozlehlosti Indonésie je poměrně složité navázání a rozvoj obchodních aktivit bez fyzické přítomnosti na trhu. Samozřejmě v mnoha případech se prvotní obchodní kontakty odehrávají běžnými metodami komunikace. Nejefektivnější formou se jeví využití komplexních služeb, které nabízí zahraniční zastoupení CzechTrade.

Kontakt

Nepřehlédněte

  • Klienti CzechTrade mohou od 1. července 2016 využít programu Šance pro úspěšný export - další služba zahraniční kanceláře zdarma.