Zahraniční kancelář CzechTrade
Spojené arabské emiráty

Nabízíme služby zahraničních zástupců CzechTrade, kteří aktivně vyhledávají exportní příležitosti, umí získat ověřené obchodní kontakty, pomohou s prezentací vašeho produktu nebo poradí s výběrem vhodného zahraničního trhu.
Kompletní nabídku Exportního poradenství najdete v sekci Naše služby nebo se neváhejte obrátit na příslušného oborového specialistu CzechTrade

Kontakty

Mgr. Polách Vladislav

CzechTrade Spojené arabské emiráty

Mgr. Vladislav Polách ředitel regionálního centra
Czech Trade Promotion Agency (DMCC Branch), 18th floor, Office: 1801-3, Mazaya Business Avenue - BB1 Tower, Jumeirah Lakes Towers
DUBAI
United Arab Emirates
www.czechtrade.ae

Nejbližší akce z teritoria

Články a rozhovory

Aktuality z teritoria

Jak Vám můžeme pomoci?

Informace z teritoria

Informace o SAE

Spojené arabské emiráty (SAE) jsou velice dynamicky se rozvíjející ekonomikou, kde je poptávka po kvalitním a velmi progresivním zboží. Majoritu obyvatelstva v zemi tvoří přistěhovalci přijíždějící do země za prací, emirátští občané tvoří jen 15 % populace z celkového počtu 10,5 mil. obyvatel.

Český vývoz do Spojených arabských emirátů, včetně velkého objemu reexportu do dalších zemí oblasti, se v posledních pěti letech pohyboval kolem částky 800 mil. USD ročně. Ekonomika emirátů vyváží především ropu a ropné produkty, zatímco velká většina všeho ostatního zboží a potravin se dováží. Dynamické sektory jsou stavebnictví včetně infrastruktury, sektor zdravotnictví, ICT, technologie tzv. umělé inteligence, elektrotechnika, vodohospodářství, energetika a petrochemie. Přítomnost celosvětové konkurence přitom tlačí firmy k velmi konkurenceschopným cenám.

Spektrum potenciálních možností pro české vývozce je různorodé. Uplatnění na trhu SAE nacházejí jak automobily nebo výrobky elektrotechnického průmyslu, tak české křišťálové lustry a další produkty, včetně zdravotnické techniky. Je nutné upozornit, že se musí jednat o produkty s velmi vysokou přidanou hodnotou, nabízené za konkurenceschopné ceny.

Spojené arabské emiráty jsou zemí, která nabízí také příležitosti pro vstup českých investorů. Na trhu nacházejí uplatnění především firmy, které v zemi zakládají své pobočky nebo spolupracují s místním partnerem. Podmínkou udržování kontaktů s místními partnery je forma osobního setkávání. Emiráty často slouží jako předpolí pro nástup do ostatních zemí v oblasti.

Podrobné teritoriální informace o ekonomice Spojených Arabských Emirátů, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete portálu BusinessInfo.cz.

Časové pásmo
GMT +3 hodiny

Desatero pro obchodování

  1. Respektujte tradiční společnost
    Emiráťané respektují rodové vazby, kde hlavní slovo mají starší, proto důvěryhodně působí, když ve vaší delegaci je zralý odborník s nadhledem a zkušenostmi. Ženy mohou být v týmu, přičemž vedoucím má být muž. Ženy se mohou oblékat podle evropských zvyklostí s tím, že musí mít zakrytá ramena a delší sukni. Při vítání a loučení Emiráťané ženám ruku obvykle nepodávají. 
     
  2. Angličtina je zcela běžná
    Plně uplatníte angličtinu, neboť výrazně dominuje nad oficiální arabštinou. Pouze desetina populace jsou místní obyvatelé, výrazně převládají cizinci nearabského původu z různých zemí světa. Katalogy v angličtině plně vyhovují. Pokud máte arabskou verzi, bude arabský obchodník potěšen pouze do doby, než zjistí, že v překladu jsou chyby, což bohužel často bývá.
     
  3. V komunikaci buťe aktivní
    Emiráťané upřednostňují Whatsapp před e-mailem. Na Whatsapp vám mohou přijít návrhy smluv a jiné dokumenty, ale pozor, v SAE je volání přes Whatsapp blokováno. Komunikaci můžete zahájit e mailem, avšak vaším cílem by mělo být získat mobilní číslo, které ne vždy místní uvádějí na vizitkách. Pouze písemná komunikace nestačí. Telefonicky si u partnera ověřte, zda katalogy či nabídku obdržel, zeptejte se na jeho názor, popovídejte si s ním. Jakmile partnera vaše nabídka zaujme, naplánujte si cestu do SAE, neboť obchody zde vznikají po vytvoření důvěry při osobním setkávání. Jedna návštěva nestačí. Iniciativa musí vycházet vždy od zahraniční firmy, od vás, neboť zdejší firmy jsou na to zvyklé. Připomínejte se telefonicky i osobní návštěvou, neboť pokud tak nečiníte, začnou rozvíjet spolupráci s aktivnější konkurencí.
     
  4. Buťe spolehliví
    Domluvené schůzky mohou arabští partneři zrušit nebo přesunout častěji, než tomu bývá v Evropě, případně k jednání nedojde bez upozornění. Mějte na paměti, že muslimové – pokud se jim nepodaří dostat se na schůzku – uvažují, že „Alláh si schůzku nepřál“. Neznamená to, že si ji nepřál navždy. Partnerovi se ozvěte, buďte velkorysí, nemluvte o ztrátě času. Naopak vyjádřete pochopení a připravenost uskutečnit schůzku jindy. Ovšem obráceně to neplatí – jste Evropané, takže dochvilní. V tomto ohledu nejsou vztahy symetrické. Čas v arabském světě je relativní. Nedávejte najevo netrpělivost či dokonce nervozitu, že obchodní partner přišel později, přestal by si vás vážit.
     
  5. Sdělujte své mobilní číslo
    Sdělování čísla mobilního telefonu je pro komunikaci s místní samosprávou běžnou praxí a na úřadech mobilní číslo často slouží jako osobní identifikátor, neboť tu není zavedený systém rodných čísel. Pokud byste se ostýchali sdělit číslo svého mobilu, může to být považováno za vyjádření nedůvěry. Doporučujeme uvádět číslo mobilu na vizitkách a v případě častých cest do SAE si pořídit místní číslo – vyplatí se to, společensky (vyvoláte důvěru, že to se vstupem na trh myslíte vážně), tak i ekonomicky. Vhodný je QR kód na vizitkách a propagačních materiálech. Řada místních papírové vizitky již nepoužívá a sdílí QR kódy s uvedenými kontaktními údaji.
     
  6. Buďte flexibilní při sjednávání schůzek
    Málokdy získáte jednoznačný příslib, že za 3 týdny v 10:30 se s vámi partner určitě setká. Na návrh schůzky odpoví velmi zdvořile ve smyslu „ano, velmi rád se s vámi setkám, budu-li v té době v zemi“. Takže máte kupovat letenky nebo ne? Ano, ale počítejte s tím, že schůzky budete dolaďovat operativně až na místě. Arabský partner totiž často opravdu neví, co bude v ten den přesně dělat. Buďte flexibilní a mějte v záloze více možností náplně vaší cesty. Program mějte nabitý na 130 % časového rozsahu vaší cesty, tedy více než lze stihnout, a když uskutečníte dvě třetiny uvažovaných schůzek, byla cesta velmi úspěšný.
     
  7. Prioritní jsou mezilidské vztahy
    Jednání může partner přerušovat vyřizováním jiných záležitostí, třeba telefonátem s bratrem. Pamatujte, že pro Araby jsou prioritní mezilidské vztahy a až za nimi je práce. Pokud nám, Evropanům, někdo zavolá do práce ze soukromých důvodů, následně do kanceláře přijde kolega pracovně, pak soukromý telefonát přerušíme, abychom se věnovali práci. Naopak pokud arabskému partnerovi během pracovní schůzky někdo soukromě zavolá, je to často důvod posečkat s pracovní schůzkou, neboť odmítnout takový telefonát kvůli práci by bylo neslušné.
     
  8. Buďte trpěliví
    Místní obchodníci jednají velmi obezřetně a potenciální partnery si dlouho oťukávají. Často neukazují svůj zájem navenek, aby si dostatečně prověřili váš zájem, trpělivost a skutečný potenciál k dlouhodobé spolupráci. Kdo to neví nebo to nechce přijmout. Kdo však porozumí a vlastní důslednou iniciativou překoná tyto nástrahy, získá mezi arabskými partnery nejen dlouhodobého obchodního partnera, ale i přítele v neobchodní rovině.
     
  9. Na cesty vysílejte pracovníky s rozhodovacími pravomocemi
    Na služební cesty do SAE posílejte pracovníky s pravomocemi rozhodnout přímo na místě, aniž by se museli odkazovat na projednání dotazů v ČR, abyste nevytvořili dojem, že přijel referent a odpovídající partner zůstal doma.
     
  10. Modlitba je součístí života muslimů
    Může se stát, že se jednání protáhne a zasáhne do doby modlitby. Muslimský partner vás požádá o chvilku strpení (20 minut) a odejde do modlitební místnosti. Budete-li v Emirátech zakládat vlastní pobočku, počítejte s tím, že kromě oběda mají pracovníci nárok v pracovní době absolvovat modlitbu, neboť je plnohodnotnou součástí každodenního života muslimů.

Perspektivní obory

  • elektrotechnika a elektronika,
  • energetika, obnovitelné zdroje,
  • informační a komunikační technologie, AI, IoT,
  • stavebnictví a stavební materiály,
  • zdravotnická technika.

Reference

  • Kentico Software

    „Oceňujeme kvalitu a příznivou cenu poskytovaných služeb při podpoře našich zahraničních aktivit. Doposud jsme využili asistenční služby CzechTrade na trzích Itálie, Izraele, Turecka a Spojených arabských emirátů. Největším úspěchem bylo otevření tureckého trhu s velkou pomocí místního zástupce CzechTrade Vladislava Polácha."

    Petr Palas

    territory sales manager EMEA

    www.kentico.com