Doporučení pro vstup na ruský trh za pandemické situace koronaviru
- Průzkum trhu
Na ruském trhu je diametrálně odlišná situace, než tomu bylo před deseti lety. Je zde vysoká konkurence z celého světa a zároveň je kladen obrovský tlak na cenu a obchodní podmínky. Situaci znesnadňuje také tlak na upřednostňování domácí výroby, přičemž tyto tendence budou v příštích letech jednoznačně gradovat. Tématika „záměny importu“ a „lokalizace“ jsou stále jasnými prioritami ruské vlády. Za těchto podmínek by měly české firmy před tím, než podniknou zásadní a mnohdy nevratné kroky, provést detailní předběžnou analýzu trhu (konkurence, ceny, dovozní podmínky, bariéry ad.), aby se ujistily, že skutečně mají šanci být na trhu úspěšní. V této souvislosti se nabízí přímá pomoc obou zahraničních kanceláří CzechTrade (ZK Rusko).
Rusko je rozlohou cca 200x větší než Česko, takže je dobré se zorientovat také ve struktuře průmyslu v jednotlivých regionech. Většina firem začíná Moskvou, popř. Petrohradem, což je nepochybně správné – právě zde sídlí velké množství mateřských společností těch největších ruských firem, kumuluje se zde velká část kapitálu, přes Moskvu proudí velká část spotřebního zboží, sídlí zde převážná část velkých importérů. Pokud chce ale firma uspět ve strojírenství, energetice, ekologii či stavebnictví, nemusí se bát objevování nových vzdálenějších regionů, protože právě tam v mnoha případech sídlí velké průmyslové holdingy a korporace.
- Vyhledání obchodních partnerů
Při vyhledávání potenciálních partnerů se zástupci ZK Rusko zaměřují na větší počet firem, aby pravděpodobnost úspěchu byla co největší. Při výběru vhodného partnera doporučuje ZK Rusko zahájit spolupráci minimálně se dvěma, vždy je třeba počítat s tím, že se v pokročilejším stádiu spolupráce může stát, že váš partner ztratí o spolupráci zájem a vy budete začínat s výběrem znovu, čímž ztratíte spoustu cenného času.
- Způsoby komunikace
Vzhledem k současné velmi omezené osobní komunikaci se v Rusku stále více používají moderní komunikační platformy, jako jsou Zoom, WhatsApp, Skype, Viber atd. Rusové jsou v tomto poměrně hodně pokročilí, nedivte se tedy, že po vás budou vyžadovat komunikaci prostřednictvím těchto platforem a buďte na to připraveni.
Opatření v boji s koronavirem přijímá dnes každý region individuálně. Proto je důležité, až se znovu zprovozní letecké spojení a otevřou hranice, se před cestou do Ruska důkladně informovat o situaci v regionu, který se chystáte navštívit. Mohlo by se vám totiž stát, že do zájmového regionu nebudete vpuštěni, resp. dostanete se automaticky do karantény.
- Výstavy a další akce
Výstavy, podnikatelské mise, ekonomická fóra, skupinové prezentace atd., tj. všechny hromadné akce, které zahraniční kanceláře CzechTrade v Rusku plánovaly realizovat v průběhu první pololetí, byly ze známých důvodů většinou přesunuty na pozdější termíny. Zájemcům o tyto akce doporučuje ZK Rusko sledovat webové stránky CzechTrade, kde jsou k dispozici aktuální informace o všech připravovaných aktivitách. Budete-li mít zájem o zorganizování např. webináře, on-line prezentace, využití zahraničních webových stránek CzechTrade k rozmístění informace o vaší firmě, resp. ostatní požadavky, obraťte se na zástupce CzechTrade.
Aktuální informace o situaci v Rusku naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Obecné informace o teritoriu
Postupná nasycenost tohoto trhu s sebou samozřejmě přináší i určité změny. Lze očekávat, že budoucí Rusko bude hlavně o investicích, rozšiřování výroby, kooperaci, tj. vyšších formách spolupráce. Firmy, které mají o tento trh seriózní zájem, by měly ve svých plánech počítat s tímto vývojem. Již dnes platí, že do Ruska se ve většině případů z evropských států importuje hlavně zboží a výrobky s vyšší přidanou hodnotou.
Podrobné teritoriální informace o ruské ekonomice, včetně aktuálních kontaktů, poptávek, tendrů a investičních příležitostí naleznete na portálu BusinessInfo.cz.
Časové pásmo
Moskva a Petrohrad: GMT +3 hodiny, letní čas GMT +4 hodiny
Jekatěrinburg: GMT +5 hodin, letní čas GMT +6 hodin