Proč by podle vás měla česká firma exportovat právě do Nigérie?

Datum: 23. 4. 2019    Související země:  Nigérie Nigérie

Zeptali jsme se ředitele zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Nigérii.

Nigerijská ekonomika představuje velké lákadlo pro zahraniční investory a výrobce. Její proimportní zaměření spolu s populační explozí katapultovalo místní trh do pozice „otesánka“, který je ochoten koupit a pozřít skoro vše. Trh zatím není zcela saturován a kupní síla je obrovská. Většina evropských a zaoceánských zemí si tento potenciál uvědomuje a snaží se na trh pronikat „stůj co stůj“. Tamní trh je nicméně dosti specifickým místem s odlišnými reáliemi. Firma, která tam chce začít prodávat, by si měla nejdříve najít seriózního partnera, který má nastavený svůj networking. Je také důležité počítat se značnou dávkou korupce, která je v zemi hluboce zakořeněná a v jistém smyslu je jednou z hybných sil země, takže se nedá vnímat zcela negativně. Někdy můžete nabýt dojmu, že čím levnější, tím pro Nigerijce lepší. Ale tak to zcela není, jelikož v zemi je početná komunita milionářů a miliardářů, kteří si rádi koupí drahou a značkovou věc, což je pro ně otázkou prestiže a sociálního statusu. Nigerijský zákazník s vámi bude rád hrát hru, že nejdříve chce všechno a hned, pak začne licitovat o ceně a teprve následně se dostanete ke konečnému jednání. Při něm zjistíte, že z požadovaného objemu je půlka, a ještě musíte dát slevu. Patří to k místnímu koloritu a je třeba s tím při cenotvorbě počítat. Vnímání České republiky je v zásadě pozitivní, a to díky historickým vazbám na Československo. České zboží se zde těší oblibě, jelikož nabízí jedinečnou kombinaci vysoké evropské kvality a příznivé ceny, což nám dává výhodu před západními zeměmi. Je ovšem důležité si uvědomit přítomnost čínských firem, které hrnou do země levné zboží. Mnoho malých nigerijských firem je na Číně doslova závislých. 

Zdroj: Export a podnikání 4 2019
Autor: Stěpán Beneš