Datum: 14. 10. 2019
Související země:
Velká Británie
Přesně rok po průlomové misi britských pivních distributorů se uskutečnila další mise, mnohem větší a s tou loňskou úzce spjatá. Oním pojítkem je jeden z distributorů - specialista na craftová a obecně vysoce kvalitní piva Euroboozer. Zatímco se první mise snažila, a nutno podotknout že úspěšně, najít toho správného distributora, který bude rozumět a považovat si tradičně vařeného českého piva, ta druhá měla rozvinout konkrétní obchody. Na palubě se tak tentokrát ocitly restaurační řetězce.
Od Czech Beer Day k prvním objednávkám českého piva
Během celého roku bylo odvedeno moře práce. Zejména za zmínku stojí ustanovení partnerství mezi agenturou CzechTrade a Czech Beer Alliance, která se stala klíčovým marketingovým partnerem britského Euroboozeru. Pak společně všechny tři strany vytvořily obchodní model importu českých piv do Velké Británie. Dalším významným krokem byl Czech Beer Week, kdy se české pivo čepovalo ve více než deseti craftových londýnských hospodách. Akce vyvrcholila na půdě České ambasády v Londýně v podobě Czech Beer Day. Následovaly první objednávky piva. Nicméně obchod chceme výrazně znásobit a docílit pravidelné nabídky českých piv v řetězcích a tak se agentury CzechTrade a CzechTourism pustily do uskutečnění mise, která Britům v praxi ukáže, co se skrývá za konceptem Real Bohemian Lager.
Přijíždějí klíčové řetězce craftového piva v Londýně
Skutečný zájem o české pivo podtrhla hvězdná účast na londýnské pivní scéně Řetězce Barworks a Graceland. Každý sestává z více než deseti prémiových restaurací, kde se točí piva, na která běžně v jiných pubech nenarazíte – kromě svrchně kvašených piv se tyto skupiny specializují i na prémiové ležáky, což přesně odpovídá našim pivovarům. Mezi účastníky byli i zástupci netočeného piva, tzv. offtradu, tedy pivoték včetně online, zástupci Euroboozer, CzechTrade a CzechTourism.
Pivovary se předvádějí, Britové žasnou
Zatímco doposud Britové v Londýně oceňovali skvělou chuť českých piv, nyní mohli osobně navštívit místa, kde se vaří – třeba historické budovy pivovarů, otevřené spilky, staré varny a sklepy, neuvěřitelné nadšení a odhodlání tuzemských sládků, elán místních podnikatelů, všeobecnou pohostinnost i nové craftové pivovary s originálními nápady.
Třeboňský Regent Brity ohromil příběhem vaření na stejném místě již od roku 1379 a závěrem pobavil degustací naslepo. V Kutné Hoře zabodovala ve sklepě a na varně neformální ochutnávka piva a pivních kulinářských specialit spolu s degustací sesterského piva KANEC. V Albrechtu všechny pohltilo vyprávění a charisma majitele pana Vávry, který zachránil starobylý šlechtický pivovar před jasným zánikem. Pivovar Cvikov pak upoutal zraky nákupčích svojí měděnou varnou s mramorovým obkladem a příjemně překvapil večeří v bývalé humnové sladovně. Britové také kladně ocenili umění craftových pivovarů Muflon a U dvou kohoutů.
Akce ukázala, že k navázání emočního pouta s pivovarem je osobní návštěva nezbytná. A o tom je právě dnešní obchod s poctivým pivem – o autenticitě a o příběhu.
Klíčoví pivní novináři jako nutná podmínka úspěchu
Obchodní skupinu doprovázela šestice britských novinářů, v čele s hvězdným Adrian Tierney Jones. Jejich role je v dnešní Británii nezastupitelná, dá se říci, že pokud o vás nepíší, své pivo v podstatě neprodáte. Nu a novináři mají rádi nejen pivo samotné ale i zážitky – a tak se během mise uskutečnila plavba po třeboňském rybníku Svět, návštěva sádek a degustace třeboňských ryb, včetně pověstných kapřích hranolků, návštěva středověkého stříbrného dolu v Kutné Hoře nebo degustace pivních dobrot jako tvarůžky či nakládaný hermelín. Vrcholem mise byla návštěva zcela autentické tradiční sklárny Jílek v Kamenickém Šenově, kde se naši hosté přímo zapojili do ručního foukání skla za popíjení tzv. sklářské osmičky z nedalekého pivovaru Cvikov jak jinak než v ručně vyfoukaných půllitrech.
Autor: Martin Macourek, CzechTrade Londýn