Design hraje klíčovou roli při prosazování českých firem v zahraničí

Datum: 18. 12. 2019    Související země: 

Klíčovou roli při prosazování českých výrobních firem na zahraničních trzích hraje design. Agentura CzechTrade již více než 10 let podporuje průmyslový design pod značkou CZECHTRADE│DESIGN PRO EXPORT a poskytuje dotované služby pro inovativní firmy ve formě spolupráce s designérem a jejich propagace na designových veletrzích. Od roku 2013 CzechTrade využívá prostředky EU k financování designérských služeb a propagaci designu v zahraničí.

„V současnosti máme na tyto služby od roku 2016 do roku 2021 rozpočet 30 milionů korun. Vyčerpán je přibližně z poloviny, takže další firmy se mohou hlásit o dotace,“ řekla na dotaz časopisu Skypaper vedoucí manažerka projektu Design pro konkurenceschopnost Zuzana Sedmerová.

CzechTrade nabízí on-line databázi průmyslových designérů, kde registrace je zdarma a uvádí přehled dodavatelů dotovaných služeb. Aktuálně je v něm registrováno 67 designérů. Novým trendem a zároveň strategickým nástrojem pro české exportéry je přitom udržitelnost i kvalitní a funkční design. „Jedná se o přidanou hodnotu oslovující novou cílovou skupinu, kterou je nezbytné popularizovat směrem k českým výrobcům a průmyslovým designérům. CzechTrade připravuje další blok odborných seminářů zaměřených na téma udržitelného designu a designu s cirkulárním aspektem,“ uvádí agentura.

V posledních dvou letech bylo realizováno sedm společných účastí pro 54 firem na veletrzích zaměřujících se na design (Maison&Objet Paris, Heimtextil a Light + Building 2018). Nyní probíhá příprava veletrhu Light + Building 2020. Do konce roku 2021 CzechTrade plánuje zařadit další tři dotované veletrhy.

Sedni si, nabij a napij

CzechTrade například pomohl společnosti MORAM CZ, která se od roku 2006 zabývá výrobou sofistikovaných řešení pro údržbu měst a obcí, s úspěšným proniknutím na maďarský trh. MORAM má nyní v Budapešti pobočku a již druhým rokem se účastnil setkání českých a maďarských partnerských měst a obcí pořádaného zastupitelským úřadem ČR a kanceláří CzechTrade v Budapešti. Firma díky získaným kontaktům také rozvíjí svoje výrobkové portfolio. Začíná vytvářet katalog „chytrých prvků“, které lze okamžitě aplikovat pro zkvalitnění života. Katalog bude postupně naplňován dalšími moderními doplňky, které budou tvořit jedny ze základních složek smart city.

Design-Moram-Vin4m-(1).jpgKonkrétním výstupem bude instalace prvních smart kiosků Vin4m v Maďarsku s realizací v průběhu prvního pololetí 2020. Jde o krytý designový altán, který obsahuje posezení, osvětlení, fotovoltaický panel, wi-fi, možnost nabíjení mobilních telefonů, nabíjecí stanici elektrokol, pítka pro lidi a zvířata atd. Součástí je interaktivní dotykový venkovní panel. Altán lze také použít jako chytrou zastávku nebo venkovní učebnu pro školy. MORAM se daří vytvářet řetězec subdodavatelů, z nichž mnozí jsou klienty agentury CzechTrade.

Firma SITUS furniture zase opakovaně spolupracuje s designérem Petrem Šebelou z Adresáře designérů CzechTrade. Židle TRES, jejíž návrh vznikl na základě této spolupráce, letos získala ocenění v soutěži BIG SEE Product Design Award. Ta sdružuje jednotlivce, instituce a společnosti z 18 zemí jihovýchodní Evropy, mimořádně dynamického a kreativního evropského regionu, a je součástí tradiční přehlídky designu „Month of Design“ v Lublani.

Zdroj: www.skypaper.cz
Autor: Petr Bayer