KOLUMBIE - VSTUP NA MÍSTNÍ TRH

Datum: 26. 3. 2020    Související země:  Kolumbie Kolumbie

Rady a doporučení s ohledem na stávající situaci v souvislosti s COVID-19

V rámci exportní poradenství naší zahraniční kanceláře v Bogotě (dále jen „ZK Bogota“) a pomoci českým firmám v souvislosti s pandemií COVID-19 jsme pro Vás zpracovali základní informace včetně užitečných odkazů a doporučení základní postupu v souvislosti s nastalou situací v Kolumbii.

Základní informace o teritoriu

  • Rozloha: 1 138 910 km2
  • Počet obyvatel: přibližně 48,26 milionů
  • HDP na obyvatele: 7 698 USD (WB, 2018)
  • Inflace: 3,80 % (za rok 2019)
  • Státní zřízení: Prezidentská republika
  • Prezident: Iván Duque
  • Měna: peso (COP), 1000 COP = 6,546 Kč(ČNB, únor 2020)
  • Většinu HDP tvoří města jako Bogota, Medellín, Cali, Bucaramanga, apod. a tyto jsou zároveň stěžejní průmyslové oblasti
  • Vhodným způsobem vstoupení na kolumbijský trh je získání místního obchodního partnera, případně si založit vlastní firmu (např. SAS). I tak to však nemusí automatickyznamenat získání trhu
  • Je třeba počítat s dlouhým procesem vyjednávání a vzájemného „oťukávání se“ a následně je důležité si daný kontakt udržet
  • Při komunikaci s kolumbijskými partnery je vhodné používat i nekonvenční nástroje. Jedním z rozšířených způsobů kontaktu je aplikace Whatsapp (textové i hlasové zprávy). Naopak v Kolumbii není vhodným prostředkem email. Na zaslané emaily většinou nikdo neodpoví. Nejlepší je zavolat.
  • Nefungující nebo neexistující webové stránky společnosti můžou leccos naznačit, ale neznamená to automaticky, že firma je nevěrohodná nebo špatná. V Kolumbii je také zcela běžné, že jedna a ta samá firma např. opravuje vrtulníky a zároveň se věnuje chovu drůbeže.
  • Kolumbie má v rámci Latinské Ameriky strategické umístění a jedná se o velmi otevřenou zemi. Výhodou pro české firmy je i fakt, že výrobky z České republiky mají v této latinskoamerické zemi velice dobré jméno

Doporučení na vstup na trh v Kolumbii za stávající situace

  1. V prvním kroku je třeba vyhledat vhodné kontakty na potenciální obchodní partnery na místním trhu. V Kolumbii bohužel neexistuje bezplatná databáze tohoto typu. A pokud se tváří jako bezplatná, většinou zájemce o informaci přesměruje na placený portál. Asi nejlepší alternativou se jeví klasický google.com a vyhledávání podle klíčových slov.
  2. a. V prvním kroku vám může ZK Bogota pomoci s využitím námi placené databáze. K sestavení základního long listu od vás budeme potřebovat HS kódy výrobků, které plánujete do Kolumbie dovážet. Stejně tak vás prosíme o zaslání případných kontaktů z místního trhu, které jste získali vlastní iniciativou na internetu, případně z veletrhu a podobných akcí.
  3. Druhým krokem je výběr vhodných kandidátů z prvního seznamu, doporučujeme se nezaměřovat jen na velikost firmy a odbornost, ideálním partnere v Latinské Americe bývají firmy střední, rodinné. Tyto firmy Vás podpoří s největším nadšením.
  4. a. V této fázi dokáže ZK Bogota podpořit znalostmi místního trhu a doporučením partnerů, ale z oborového hlediska je třeba rozhodnutí na Vaší straně.
  5. Třetím krokem je vytypované firmy telefonicky oslovit, zaslat materiály emailem a následně opět telefonicky ověřit zájem o výrobek/službu. Tento krok vzhledem k současnému stavu v zemi je velmi složitý a je spíše otázkou štěstí. Mnoho firem buď nefunguje vůbec anebo v omezeném režimu home office a kontaktovat klíčové pracovníky je velice komplikované, až nemožné v některých případech. Co naopak doporučit můžeme je, aby si česká firma v mezičase připravila vhodné materiály ve španělském jazyce (prezentace, reference, webové stránky apod.). Zde je na místě zdůraznit, že anglicky tu mnohdy nemluví ani manažeři ve významných firmách. Proto jsou materiály ve španělštině klíčové. 
  6. Zde Vás ZK Bogota může podpořit individuálně dle situace, je možné se pokusit oslovit firmy, ale na prvním místě je vždy příprava materiálů ve španělštině, vše s Vámi můžeme konzultovat a domluvit vhodný postup.

Veřejně přístupné informace a databáze
SECOP II – jedná se o online platformu sloužící pro kontraktaci veškerých státních nákupů.
Obsahuje seznam aktuálních státních zakázek jakékoliv povahy.
DANE – Kolumbijský statistický úřad. Na stránkách je možnost stažení statistik v  jednotlivých kategoriích týkajících se mimo jiné průmyslu, zahraničního obchodu apod.
DIAN – stránky Národního ředitelství daní a cel. Možnost vyhledání dovozních podmínek, cla, DPH, povinných certifikátů a registrací pro dovoz zboží do Kolumbie.

Ministerstva, vládní organizace a asociace
Ministerstvo financí
Ministerstvo obrany
Ministerstvo zemědělství
Ministerstvo energetiky
Ministerstvo obchodu a turistiky
Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo informatiky
Ministerstvo dopravy
Ministerstvo vědy
Národní agentura pro infrastrukturu
Národní kolumbijská obchodní asociace
Agentura pro podporu investic
Kolumbijská bankovní asociace
Jednotka energetického plánování a těžby

Tisk
PORTAFOLIO – přední deník přinášející ekonomické a obchodní informace a novinky.  Vychází jak ve fyzické, tak digitální podobě. Bez registrace počet článků omezen na 7. Po
registraci bez omezení. 
SEMANA – týdeník přinášející ekonomické analýzy a názory odborníků. Nabízí zdarma 7 článků. Ostatní placené. 
EL TIEMPO – jedná se o další deník a seriózní zdroj informací. Noviny s největší cirkulací  v rámci země. Elektronická verze je zdarma. 
EL ESPECTADOR – deník vycházející v tištěné a digitální podobě. Zdroj seriózních informací. Část obsahu zdarma, část v rámci prémiového předplatného.
 

Autor: Pavel Eichner, CzechTrade Bogota