CzechTrade nabídne vývozcům celosvětové online konzultace

Datum: 15. 6. 2020    Související země: 

Koncem června proběhne na internetu akce nazvaná E-MEET EXPORT 2020. Nahradí tradiční osobní setkání podnikatelů s ekonomickými diplomaty a řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade. Po internetu proběhne během pěti dní téměř 1200 konzultací.

Agentura CzechTrade s partnery letos přichází s novinkou pro podnikatele, kterou jsou první celosvětové online konzultace se zahraničními kancelářemi na exportní témata. Ty se uskuteční od 22. do 26. června. „S návazností na realizovaný průzkum sledujeme aktuální potřeby českých exportérů a jednou z nich je i příležitost poradit se a prodiskutovat exportní aktivity s odborníky na zahraniční trhy. Během celého týdne se ředitelé zahraničních kanceláří online propojí s podnikateli přímo ze svého teritoria,“ uvádí Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

Akci nazvanou E-MEET EXPORT 2020 organizuje CzechTrade a koná se pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu, Svazu průmyslu a dopravy ČR, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR jako určitá náhrada za poradu ekonomických diplomatů a ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade, která musela být za současné situace zrušena. „Navzdory koronavirové době, různým opatřením a s vědomím, že je osobní kontakt nenahraditelný, chceme exportérům umožnit diskutovat jejich exportní záměry, získat aktuální informace přímo ze zahraničí, a proto jsme připravili tuto akci konanou online,“ uvádí generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal. Celkem organizátoři podnikatelům nabídnou 1178 půlhodinových individuálních jednání s odborníky ze zahraničí.

ČTYŘI PĚTINY VÝVOZCŮ MAJÍ KVŮLI PANDEMII PROBLÉM S POPTÁVKOU
Podle průzkumů Svazu průmyslu a dopravy z letošního dubna a května zaznamenalo téměř 80 procent exportérů problémy s poptávkou ze zahraničí. Více než třetina exportérů očekává meziroční pokles tržeb z vývozu o více než 40 procent. „Celkově předpokládají propad tržeb z vývozu čtyři pětiny podniků. I proto jsou online konzultace pro firmy dalším impulzem, jak po útlumu oživit komunikační kanály s partnery a potenciálními zákazníky v zahraničí. Mohou během nich představit své exportní plány a špičkové výrobky ekonomickým zástupcům Česka v zahraničí, kteří se vyznají v aktuální situaci na tamních trzích i v exportních příležitostech,“ říká Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Po mnoho let patří akce tohoto typu mezi nejefektivnější formy podpory exportu, které si čeští podnikatelé oblíbili jako účinný nástroj pro oslovení nových zahraničních trhů a upevňování pozic na těch stávajících. „V průběhu nedávných karanténních opatření naši exportéři neotáleli a čas využili k analýze nových příležitostí a přípravě expanzí na nová teritoria. Díky tomu víme, že nyní jsou připraveni restartovat své zahraniční relace v plné síle. V rámci vládní podpory naší ekonomiky, která je úzce spjata s exportem, proto přicházíme s novým technologickým řešením celosvětových online konzultací,“ uvádí Martina Tauberová, náměstkyně sekce Evropské unie a zahraničního obchodu, Ministerstvo průmyslu a obchodu.

TIPY PRO OBCHOD V DRUHÉM POLOLETÍ
Během konzultací mohou firmy zjistit, zda je jejich obor činnosti perspektivní pro vybraný zahraniční trh. Ředitelé zahraničních kanceláří CzechTrade dlouhodobě působí přímo v teritoriích, znají aktuální dění na tamních trzích, exportní příležitosti, obchodní podmínky, zvyklosti, jazyk i kontakty. Exportérům pomáhají otevírat více dveří, než by přineslo individuální snažení v neznámém prostředí. Pomohou s výběrem vhodných teritorií pro jejich výrobek nebo službu, s nalezením obchodních partnerů, zhodnotí reálné šance na úspěch a doporučí, jak nejlépe postupovat.

„Exportéři z řad malých a středních podniků očekávají potíže v 2. pololetí, neboť staré zakázky doběhly, na druhou polovinu roku jich mnoho není a vzhledem k situaci v západní Evropě se očekává propad byznysu. I to bude zcela jistě důvod vysokého zájmu našich firem o účast na této akci, aby měly čerstvé informace z jednotlivých trhů,“ uvádí generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.

ZDARMA A BEZ NÁROČNÉ TECHNIKY
Jednotlivá teritoria budou rozdělena do časových bloků, kdy konzultace stran Evropy, Afriky a Blízkého východu budou probíhat 22. a 23. června a konzultace o Americe, Asii a Austrálii od 24. do 26. června. K účasti na akci je nutná předchozí registrace a osobní počítač, notebook nebo telefon s internetovým připojením. „Po uskutečnění rezervace bude účastník kontaktován exportním konzultantem CzechTrade, který mu upřesní konkrétní termíny jednání. Nejpozději den před konáním samotných online konzultací také obdrží link pro přihlášení,“ vysvětluje Milan Ráž, ředitel sekce Služeb pro exportéry v CzechTrade.

Online konzultace se uskuteční prostřednictvím aplikace ZOOM, jak je zvykem i u online seminářů. O hladký průběh moderovaných bloků se budou starat pracovníci centrály CzechTrade. Zahraniční pracovníci tak budou moci čas a pozornost plně věnovat konzultacím s firmami. „Ředitelé našich zahraničních kanceláří obdrží seznam konzultujících firem, aby se seznámili s profily každé z nich a efektivně se předem připravili. Díky zapojení kolegů z centrály budou moci maximálně využít časový limit na jednotlivá jednání a svou pozornost plně věnovat firmám. Poskytnou jim cenné aktuální informace založené na osobní zkušenosti a znalosti trhů, obchodních podmínek i zvyklostí,“ doplňuje Milan Ráž.

Akce tohoto typu patří mezi nejoblíbenější formy podpory exportu. Podnikatelé je vnímají nejen jako účinný nástroj pro oslovení nových zahraničních trhů, ale i upevňování pozic na těch stávajících. Účast na konzultacích je zdarma a každý účastník si může sjednat konzultaci až na pět zemí.

Zdroj: Český export a podnikání, 6/2020
Autor: redakce