Přežije britský automobilový průmysl Covid-19?

Datum: 19. 6. 2020    Související země: 

Britským továrnám hrozí zavření, pokles prodejů je dramatický, naděje ale stále žije. Z jakého důvodu? Britský časopis Autocar se zamýšlí nad klíčovými otázkami, která trápí nejen britské výrobce ale také evropské a české dodavatele do automotive. Zahraniční kancelář CzechTrade v Londýně k tomu dodává své postřehy a zkušenosti z trhu.

CzechTrade spolupracuje s mnoha britskými automobilkami, například s Jaguar-Land Rover, Nissan, Aston Martin či INEOS Automotive.
Vzpomínáte si ještě na brexit? To slovo bylo spojené především s velkou nervozitou pramenící z nejistoty pro britský automobilový průmysl a jeho dodavatele. Nicméně škody, které napáchal za dva měsíce Covid 19, odsunuly brexit úplně na vedlejší kolej.
Ve Spojeném království spadly prodeje v dubnu o 97 procent a květen zřejmě nebude o mnoho lepší. Nejprodávanějším vozem byla letos na jaře Tesla model 3 následovaná domácím Jaguarem I pace, což je velmi netypické pořadí. Dealeři znovu otevřeli v červnu, analytici však nepředpokládají, že se poptávka během roku 2020 vzpamatuje. Předpokládá se celková ztráta v podobě 240 000 neprodaných vozu. Jaká jsou v Británii hlavní témata, hrozby a příležitosti?

Co se stane s Aston Martin…
AML měl problémy již před pandemií a k prvnímu čtvrtletí 2020 oznámil ztrátu 119 milionů liber před zaplacením daní. Peníze firmě rychle docházejí. Automobilka vše vsadila na Crossover DBX a úvodní objednávky tohoto přelomového vozu naznačují, že by mohla zvládnout vyrábět potřebné objemy (5000 kusů). Další nadějí je kapitálový vstup britského miliardáře Lawrence Strolla, který poskytl potřebné peníze na zahájení výroby DBX.

Může Vauxhall přežít jako značka?
Teoreticky je Vauxhall v lepší pozici pod křídly PSA (což je silné zázemí) a dokonce se vrátil do zisku. V roce 2019 značka vsadila na kampaň zamířenou na její britské kořeny, která pomohla. Šéf Vauxhallu Stephen Norman očekává po krizi zaměření na levnější značky, což by mohlo též pomoci. Z hlediska výroby je však ohrožena britská továrna Ellesmere port, kde se vyrábí Astra – o jejím přežití rozhodne, zda se podaří uskutečnit brexit s dohodou či nikoliv.

Co bude s Jaguar-Land Rover (JLR) po krizi?
Krize přišla pro JLR ve velmi nešťastný okamžik, zrovna když začal sklízet plody velkého ořezání nákladů. Za rok 2020 se očekává propad prodejů kolem 15 až 20 procent tento rok a to bude mít neblahý dopad na finanční rezervy skupiny JLR. O to důležitější bude sdílení nákladů na vývoj nových technologií, do kterých JLR v posledních letech masivně investuje. Aktuálně má již partnerství s BMW v oblasti vývoje elektrických motorů.
Na druhou stranu by mělo pomoci uvedení nových modelů na trh. Ty přitahují skutečně velkou pozornost veřejnosti. Jsou jimi nový Land Rover Evoque a nový Land Rover Defender (v tomto případě jde o návrat legendy). Defender se bude vyrábět ve slovenské Nitře. Větší nebezpečí automobilce paradoxně hrozí ze strany svého vlastníka Tata Motors, která je na tom velice špatně (JLR představuje 79 procent celého obratu skupiny).
Mnozí se ptají, zda vydrží britská výrobní základna JLR (tři továrny). Profesor Peter Wells, automotive expert z univerzity v Cardiffu, soudí, že ano: „Nedokážu si představit zmizení britských továren – jsou příliš důležité pro UK a Midlands, a to jak ekonomicky tak především politicky“.

Nejlepší dny Nissan Motor Manufacturing za námi?  
V poslední době proběhlo tiskem, že Nissan X Trail se oproti původním plánům v britském Sunderlandu vyrábět nebude. Setkávám se s tím, že mi naši čeští klienti často říkají „aha, takže Nissan v UK končí“. To naštěstí není pravda, Nissan totiž investoval do továrny velké prostředky za účelem výroby nové generace Nissanu Qashqai. A mohlo by být i lépe: Aktuálně je prý dle Financial Times na spadnutí dohoda s aliančním partnerem Renaultem o výrobě Renaultů Captur a Kadjar v Sunderlandu, což by byla obrovská vzpruha.

Jaká velká britská automobilka je v nejlepší pozici?
Obecně se soudí, že nejlépe krizi přežijí automobilky se silným globálním postavením a širokou řadou vozů, tak aby dopady krize teritoriálně rozložily. Takovou automobilkou je v UK Toyota, což věští dobré zprávy pro závod Burnaston, který dostal v poledních letech velké investice a kde se mimo jiné vyrábí populární Corolla.
Konečně v bezpečí je podle všeho i Mini, jehož továrna v Oxfordu jede dlouhodobě na plnou kapacitu a BMW by si navíc zřejmě nedovolilo takto ikonickou britskou značku z Británie zcela stáhnout.

Bude Geely nadále podporovat Lotus?
Čínský gigant Geely již vlastní Volvo a klade si za cíl vybudovat globální automobilovou skupinu. Lotus zde má hrát roli sportovní značky čemuž odpovídají investice ze strany Geely. Zatím nejsou žádné náznaky, že by měly být zastaveny – pracuje se na hypersportu Evija a novém SUV, který by měl přijít v roce 2022, kdy by už mělo být po pandemii.

Jak na tom budou malí specializovaní výrobci?
Británie má velkou tradici ve specializované malosériové výrobě. Jde o značky jako například Ariel, Caterham, Ginetta či Morgan. Tyto značky jsou ohroženy tím, že mají relativně malé finanční rezervy. Na druhou stranu dlouhé čekací seznamy (roky v případě Arielu) a velmi specifická klientela by je měly po dobu krize do velké míry ochránit. Morgan očekává návrat prodejů na úroveň před covidem velmi brzy.

Týká se krize i Rolls-Royce a Bentley?
Imunní není nikdo, ale je pravda, že Rolls-Royce nezaznamenal výraznější rušení objednávek a Bentley dokonce říká, že 80 procent produkce na rok 2020 je již prodáno. Zejména do Bentley dodává i řada českých firem, které by tedy neměly být znepokojeny. 

Honda a Ford. Ti, co zavírají
Zatímco u Hondy je už výroba Hondy Civic zpečetěna a končí v červenci 2021, u Fordu se (zatím) zavírá jen jeden z jeho výrobních závodů na motory. Kde jsou ty časy, kdy britské továrny chrlily tisíce Fordů Cortina, jež se svého času dovážely i do Československa.
Otázkou nyní je, zda přežije jediný fungující závod Dagenham, který kdysi osobně vybral Henry Ford. Profesor Peter Wells si myslí, že nikoli. Ford by ho musel předělat na elektrické pohony, což vzhledem k ohroženým exportům do Evropy bude moc riskantní. Asi se budeme muset smířit s tím, že Ford z Británie nadobro zmizí, alespoň co se výroby týče. To by však mohlo mít i negativní důsledky na výzkum a vývoj Fordu v Británii (základna Dunton).  

Noví úspěšní dravci
Těmi jsou veleúspěšný McLaren, jehož vozy se těší stále větší popularitě po celém světě (hlavně v USA) a který je hnaný silným technologickým zázemím. Dále pak zcela nová automobilka INEOS Automotive, která hodlá na trh přivést opravdového nástupce původního Land Roveru Defender. S oběma podniky CzechTrade UK spolupracuje, v případě INEOS se již uskutečnilo první dodavatelské fórum v České republice, a to na konci roku 2019.

Jak jsou na tom dodavatelské řetězce?
Arlington Automotive Group, která zaměstnává 600 lidí a dodává komponenty do Fordu, JLR a jiných společností, jako první zbankrotovala. Pro dodavatele je plynulé zásobování výrobce velkou výzvou. Před krizí šlo totiž právě o to držet jen minimální množství zásob. Snad by mělo postupně pomoci nastartování trhu v Číně. Není náhoda, že továrna JLR v Castle Bromwich, která vyrábí nejluxusnější Range–Rovery, nastartovala po krizi jako první.
Co říci závěrem? Na automotive se poslední dobou v Británii řítí jeden problém za druhým, nicméně nedá se očekávat, že by zmizel. Jeho základní pilíře v hlediska objemů, JLR a Nissan, by měly přežít a luxusní automobilky by (vyjma Aston Martin) až tak trpět neměly. U posledně zmíněného držme palce modelu DBX a pokud někdo z vás uvažuje o nákupu luxusního SUV, prosím zvažte právě DBX, AML to nyní moc potřebuje.
Paul Wingrove z firmy Nickleby, se kterým CzechTrade spolupracuje v oblasti sourcingu mi na můj dotaz o povaze automotive krize v UK odpověděl: “Už teď je jasné, že v automotive to nebude “V” krize, nýbrž spíše “L” krize. Návrat ke slušným objemům nenastane dříve než v roce 2021 a odhaduji, že 15 procent dodavatelů zanikne, čili očekávám velký transferový business ve čtvrtém kvartále 2020”

Právě to je příležitost pro české dodavatele, kteří by neměli váhat obracet se na london@czechtrade.cz.  
 

Zdroj: BusinessInfo.cz
Autor: Martin Macourek, vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade Londýn