V Kanadě rychle přibylo pivovarů, restrikce na pití alkoholu slábnou

Datum: 21. 9. 2020    Související země:  Kanada Kanada

Za poslední dekádu se v Kanadě ztrojnásobil počet pivovarů. Zároveň ale kvůli zdravějšímu životnímu stylu místní spotřebitelé konzumují méně piva. Konkurence tedy houstne. Přesto se prosazují i české značky.

Loni bylo v Kanadě napočítáno přes tisíc pivovarů a sedm tisíc domácích značek piva. V poslední dekádě tak bylo možné zaznamenat velmi rychlý nárůst pivovarů. Oproti roku 2010 se jejich množství více než ztrojnásobilo. Nepřibylo však mnoho velkých pivovarů, spíše menších a minipivovarů, z nichž 94 procent produkuje méně než 15 tisíc hektolitrů piva. Boom zažívají craftová piva a přebírají obyčejným pivům podíl na trhu.

Růst ale neplatí o konzumaci piva spotřebiteli, která má naopak v posledních letech klesající tendenci. To může být způsobeno zdravým životním stylem Kanaďanů, zvýšením cen piva nebo vyšší konzumací lihovin na úkor piva. Mezi novou konkurenci pivovarů patří nealkoholické nápoje a jiné nové drinky, které si kanadští spotřebitele čím dál více oblíbili na úkor konkurence.

Domácí produkce a prodej piva v posledních pěti letech stagnovaly a klesaly. Až vloni bylo uvařeno přes 22,5 milionu hektolitrů piva, což je nárůst o 4,2 procenta. Nicméně oproti roku 2013 se v loňském roce vyrobilo o téměř šest procent piva méně. Loni vypil Kanaďan, který je oprávněn konzumovat alkohol, v průměru 71,2 litru piva, což představuje meziroční pokles o 4,6 procenta. Podle statistik a podle trendů to se spotřebou piva v Kanadě nevypadá pozitivně ani pro následující roky.

BUDVAR JE TU JAKO CZECHVAR
Poměrově bylo v Kanadě loni z celkového počtu prodaných piv 83 procent z domácí produkce a 17 procent z importovaného piva. Do Kanady se nejvíce dováží pivo z USA, Nizozemska, Mexika či Belgie, tyto země zajišťují dohromady až 70 procent dovozů piva.

Česká republika vyváží do Kanady každoročně pivo v hodnotě okolo pěti milionů dolarů. Ve větších obchodech s alkoholem je možné nalézt několik značek českých piv. Zejména se jedná o Pilsner Urquell, Staropramen, Krušovice či Budějovický Budvar. Ten se po světě prodává pod názvem Budweiser Budvar, ale v Kanadě a USA má speciální název Czechvar.

Přestože se v Kanadě prodávají tisíce značek, najdou se jenom dvě společnosti, jež dominují trhu. Jedná se o Molson Coors Brewing Company, která vznikla v roce 2005 spojením kanadského Molson a Coors ze Spojených států. Tato společnost vlastní desítky dalších minipivovarů a zaujímá okolo 30 procent trhu. Mezi její značky patří Coors Light, Molson Canadian, Carling, Molson Dry či Molson Export, které se podílejí na prodeji piv více než 15 procenty. Další firmou, jež zaujímá dokonce přes 35 procent podílu na trhu s pivem, je belgicko-brazilská pivovarnická společnost Anheuser-Busch InBev NV, která vlastní Budweiser, Labatt, Bud Light, Lucky Lager, Lakeport, Corona Extra, Alexander Keith's India Pale Ale či Stella Artois.

Pivo má i nadále významný dopad na kanadskou ekonomiku. Pivovarnictví zaměstnává mnoho pracovníků a podle posledních dat vytvořilo až 149 tisíc pracovních míst. Největší kanadské pivovary zaměstnávají každý 500 a více zaměstnanců. Příjem z práce činil v minulém roce 5,3 miliardy dolarů a na kanadském HDP se účastnil pivovarnický průmysl 13,6 miliardami dolarů.

LITR PIVA ZA 90 KORUN
Cena piva ve většině provincií i teritorií roste. Prémiové značky z dovozu (například Stella Artois či Heineken) se prodávají od 5,49 kanadského dolaru za jeden litr (v přepočtu přibližně za 90 korun a více). Středně drahá piva (například Budweiser či Labatt Blue) se prodávají v rozmezí 4,53 až 5,48 kanadského dolaru za litr (v přepočtu přibližně za 75 až 90 korun). Domácí piva se prodávají levněji a ceny za jeden litr jsou 4,52 dolaru a méně. Ceny závisejí také na politice cel, tarifů či daní, kdy každá provincie může toto ovlivnit.

TVRDÝ ALKOHOL JEN VE SPECIALIZOVANÉM OBCHODU, PIVO I V SUPERMARKETU
Na rozdíl od České republiky a jiných evropských zemí se prodej piva v Kanadě podobá spíš tomu v USA. Alkohol nelze jen tak koupit v každém obchodě a panují i přísnější pravidla ohledně pití na veřejnosti, kdy se donedávna alkohol „na ulici“ ani pít nesměl. Z amerických filmů bylo možné vidět, že pokud někdo pil na ulici, tak většinou měl papírový sáček přes danou láhev, ať se jednalo o pivo, či lihovinu, aby se vyhnul konfliktu s místní policií.

I když je v Kanadě možné zakoupit a pít alkohol legálně od 18 let, neplatí to všude. Je to možné pouze v provinciích Alberta, Manitoba a Québec. Ve zbytku Kanady je věková hranice vyšší, a to 19 let. V obchodech je pak každý mladistvě vypadající člověk při nákupu nucen ukázat identifikační kartu, kde pokladní věk zkontroluje. Ve většině případů je možné alkohol zakoupit pouze v kamenném obchodě a dále ve specializovaných obchodech s alkoholem a tabákem. Tyto obchody se vyskytují většinou vedle větších supermarketů či hypermarketů, ale mají vždy oddělený vchod, aby nebylo možné nakoupit zároveň potraviny a alkohol. Tyto obchody se nazývají v Kanadě „liquor stores“, nejznámější z nich je Real Canadian Liquor Store či Canada Liquor Store Ltd.

Pivo je možné zakoupit i v některých hypermarketech, ale i zde je většinou oddělené od zbytku obchodu. Pivo je v Kanadě jen z pěti procent distribuováno do hypermarketů, do supermarketů ze 17 procent. Malé obchůdky ve městech téměř alkohol neprodávají, pokud ano, ceny bývají natolik nevýhodné, že si Kanaďané stejně nakoupí alkohol ve specializovaném obchodě. Poslední dobou lze vidět uvolnění těchto pravidel a Kanada přestává klást takové překážky milovníkům piva. Dříve byl i omezen prodej alkoholu v restauraci či baru, které umožňovaly si sednout na předzahrádku a vypít tak pivo či lihovinu na ulici – to odporovalo zákazu pití na veřejnosti. Nyní již zákaz neplatí a pít alkohol na zahrádkách se může, jen se nesmí například jít si zakouřit několik metrů od zahrádky a vzít si nápoj s sebou.

ZÁMOŘŠTÍ SLÁDCI PŘIJEDOU NA MISI DO ČESKA
České úřady již třetím rokem chystají na podzim incomingovou misi amerických a kanadských pivovarníků do České republiky. Jedná se o týdenní akci, při níž zámořští byznysmeni objíždějí české pivovary a sladovny, chmelnice, výrobce technologií na výrobu piva včetně výrobců plniček láhví, plechovek a sudů. Při misi se nevynechávají ani balírny a další relevantní podniky.

Zdroj: Český export a podnikání 9/2020
Autor: Jaroslav Jelínek a Martina Dudová, CzechTrade v Calgary