Designblok byl letos jiný: v klášteře a zčásti virtuálně

Datum: 26. 10. 2020    Související země: 

V areálu bývalého kláštera svatého Gabriela v Praze se počátkem října konal 22. ročník festivalu Designblok zaměřený na design, nábytek či šperky. Stylovou atmosféru dala akci zajímavá architektura konventu, kvůli koronaviru byl ale omezen počet návštěvníků. Zájemci si ovšem mohou exponáty a přednášky do konce měsíce prohlédnout na internetu.

Trochu jako při příjemném bloudění v krajině za zrcadlem se cítili návštěvníci festivalu Designblok. Ten se po několika ročnících na pražském Výstavišti letos přemístil do lehce tajemných chodeb bývalého klášterního areálu, který dnes nese název Gabriel Loci. 10 tisíc metrů čtverečních výstavy rozdělených do dvou hlavních bloků a menších doprovodných expozicí bylo rozptýleno do několika pater konventu i přilehlých prostor. Návštěvníka čekal v každé místnosti trochu jiný vjem, od tradičně pojatých vitrín až po futuristickou instalaci, která pohlcuje zvuk.

I přes přísná opatření kvůli koronaviru se na akci nakonec podílelo přes 220 vystavovatelů. Jejich produkty jsou k vidění až do konce října také na webových stránkách výstavy. Taktéž doprovodný program ve formě diskusí o přínosu designu byl s ohledem na koronavirovou hrozbu vysílán online a přes web se na jejich záznam může podívat veřejnost. I ceny Designbloku se letos rozhodovaly online. „Je to vlastně symbolický závěr letošního ročníku. Mohli jsme představit formou výstavy suverénní práce českých tvůrců, ale velká část jejich slávy se ponese hlavně prostřednictvím internetu. Přesto si myslím, že stálo za to letošní ročník dotáhnout do konce. Jsem hrdá na to, co český design i v době krize dokázal. Jeho poselství je jasné: pracovat musíme dál, ať se děje, co se děje!“ uvedla Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.

CZECHTRADE PROPOJIL FIRMY S DESIGNÉRY
I přes řadu omezení byla návštěvnost Designbloku vysoká. Týkalo se to také expozice agentury CzechTrade, která se podpoře průmyslového designu věnuje už od roku 2008. Její expozice vznikla ve spolupráci s designérem Václavem Mlynářem jako vizuálně poutavá prezentace online Adresáře designérů CzechTrade a příjemná poradenská zóna vybavená nábytkem společnosti Mastr & Mastr. To byl vítěz kategorie Výrobce roku 2019 – Design pro export, Ocenění Czech Grand Design. Každý den navštívily tuto poradenskou zónu hlavně menší firmy, aby si od konzultantů vyslechly možnosti využití exportních i dotovaných služeb.

Právě Václav Mlynář, který je současně kreativním ředitelem značky BOMMA, vystoupil také v rámci doprovodného programu, kde v online diskusi představil známou českou sklářskou společnost. Konaly se též tři semináře v podání ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade. Nesly názvy V Německu vyhrává jednoduchá elegance, Uspějte v Mexiku a Designové trendy a příležitosti v Maďarsku. Dále proběhla přednáška o aktuálních materiálových trendech.

PANDEMIE POMOHLA ZAHRADNÍMU NÁBYTKU
Někteří vystavovatelé přijeli na Designblok i přes problémy s epidemií poprvé. To platí třeba pro opavskou nábytkářskou společnost Todus. „Dříve jsme jezdili na výstavy do Kolína nad Rýnem a Milána, na Designbloku jsme poprvé. Chceme se víc dostat do povědomí domácích zákazníků,“ uvedla umělecká ředitelka společnosti Zuzana Kollárovitsová. Společnost vyrábí zahradní nábytek s originálním designem a zatím vyváží 80 procent produkce do zahraničí. „Poslední dva roky se ale zvyšuje i zájem českých zákazníků,“ říká Zuzana Kollárovitsová s tím, že může jít i o důkaz zvyšující se kupní síly tuzemských spotřebitelů. „Poslední období je pro nás co do prodeje v Česku rekordní. Možná se lidé po karanténě těšili, jak si posedí na svých zahrádkách,“ míní.

ČESKÉ DŘEVO, ČESKÝ STŮL
Na český a potažmo slovenský trh se zaměřila také další vystavující společnost Kaplan nábytek. Rodinný podnik z obce Orličky v Orlických horách má tradici už od roku 1934, kdy zde založil dědeček současného majitele firmy dílnu na výrobu židlí. Tradici dnes rozvíjejí další členové rodiny, firma má 25 zaměstnanců a jde cestou kvalitního designu. „Dříve jsme působili řekněme v pozici dodavatele větší nizozemské společnosti. Někdy kolem roku 2009 ale vyvrcholila naše snaha jít vlastní cestou. Dnes máme 30 vlastních distribučních míst, případně prodáváme napřímo koncovým zákazníkům. Díky finanční podpoře z evropských fondů jsme nedávno mohli koupit velmi nákladný CNC stroj, díky němuž dokážeme dát nábytku dokonalejší design,“ říká jednatel společnosti Lukáš Kaplan a ukazuje precizně zaoblené linie na nohách dřevěného stolu zajištěné právě díky nové strojní výbavě firmy. „Také pečlivě vybíráme dřevo přímo v našem regionu. Dá se říct, že už když v lese vidíme strom, tak víme, co z něj vyrobíme,“ podotýká Lukáš Kaplan. Nápaditou prezentaci výrobků rodinné firmy z Orliček připravil přední český designér Václav Mlynář.

ZVUK MŮŽE BÝT POHLCEN SKLEM I NANOVLÁKNY
Jednu z potemnělých místností v útrobách bývalého kláštera prosvětlovala geometrická instalace firmy Aveton. Vedle projektování a realizací stojí za startupem Glasio, který experimentuje s výrobou skla, jež slouží k pohlcování zvuku. To je pak možno využít v kancelářích, v recepcích hotelů a dalších prostorách, kde je žádoucí snižovat hluk. Návštěvníci výstavy si mohli hru se zvuky vyzkoušet přímo v útrobách instalace. „Na výrobu používáme stoprocentně recyklované sklo, které odebíráme od skláren. Startup je aktivní asi tři roky, do jeho rozjezdu jsme investovali jednotky milionů korun. Jsme v něm tři zakladatelé, ale celkem se na projektu podílí 12 spolupracovníků,“ říká jednatel společnosti Vít Domkář. „V současnosti také spolupracujeme s libereckou univerzitou, zkoušíme k pohlcování zvuků využít nanovlákna. Na co potřebujete dnes několik centimetrů hmoty, na to stačí jen nanometry takové látky,“ naznačuje další vývoj Vít Domkář.

HOLDEM DESIGNÉRŮM BYLA EXPOZICE AGENTURY CZECHTRADE
Prostor, na jehož přípravě agentura spolupracovala s designérem Václavem Mlynářem, nabízel návštěvníkům festivalu poradenskou zónu a propagoval online Adresář designérů. CzechTrade tu ukázal portréty nejznámějších českých tvůrců z adresáře a přímo na místě nabízel bezplatný zápis dalším profesionálům. Mnohé tato možnost zaujala. Adresář propojuje designéry s tuzemskými firmami. Ty mají možnost díky projektu agentury CzechTrade Design pro konkurenceschopnost získat dotaci na služby designérů. Některé firmy se přímo na místě rozhodly v rámci zmíněného projektu o spolupráci s designérem.

Zdroj: Český export a podnikání, 10/2020
Autor: Tomáš Stingl