Praha, 12.5.2022 - Mnoho českých exportérů se začíná potýkat s problémy ve výrobě. Je to jeden z následků probíhající války na Ukrajině a výpadků dodávek strategických komponentů a surovin z Ukrajiny, potřebných pro kompletaci výrobků určených pro zahraničí trhy. Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade proto připravila projekt Podpora importu pro rozvoj exportu, díky kterému pomůže českým exportérům s nalezením náhradních dodavatelů. Využívá k tomu svou síť zahraničních kanceláří působící v 57 zemích.
„Naším cílem je pomoci
firmám vyhledat nové dodavatele chybějících surovin, které k nám byly
importované z Ukrajiny před vypuknutím války a které nyní na našem trhu
chybí. Například konkrétní požadavek jsme obdrželi od Elektrotechnické asociace
České republiky v souvislosti s výpadkem dodávky magnetodynamických
plechů, měděných drátů a hliníkových housek. Tyto položky jsou důležité pro
tuzemské firmy při výrobě komponent do motorů,“ říká Radomil Doležal, generální
ředitel agentury CzechTrade.
Přerušení dodávek je pro firmy výraznou komplikací, a musí
se tak poohlížet po dodavatelích v jiných zemích. Exportéři, kteří si
přejí, aby jim CzechTrade pomohl s výběrem náhradního dodavatele, se mohou
zapojit vyplněním jednoduchého formuláře na stránkách agentury. Ve formuláři, mimo
jiné, upřesní, jakou surovinu, materiál či komponentu poptávají a v jakém
množství, včetně dodacích lhůt. Díky tomu agentura vyhodnotí možnosti a
následně najde řešení.
Dříve byla jedním z rozhodujících kritérií pro výběr
dodavatele cena; nyní to již neplatí. „Setkáváme se s tím, že čeští
výrobci nemají problém s nákupem dražších surovin. Situace je pro ně po
výpadku dodávek z Ukrajiny opravdu nepříjemná, a proto vítají možnost
nakupovat zboží od náhradního dodavatele, i kdyby to v některých případech
znamenalo vyšší cenu,“ komentuje Radomil Doležal.
Pomoc firmám vyvážejících do Ruska a na Ukrajinu
V souvislosti s válkou spustil CzechTrade na
začátku března také krizové poradenství pro české exportéry působící na Ukrajině
a v Rusku. V rámci něho připravuje firmám náhradní exportní plán. Celkový
objem exportu na zmíněné trhy loni dosáhl 128 miliard korun. Jedná se sice
pouze o 2,6 % celkového českého exportu, ale pro některé české společnosti jsou
tyto trhy klíčové.
CzechTrade se také podílí na programu Export pro obnovu
Ukrajiny. „Analyzujeme možnosti českých firem a jejich konkrétní zájem o
export na Ukrajinu. Zároveň monitorujeme poptávky přímo z Ukrajiny. Od
počátku konfliktu jsme zpracovali poptávky od Velvyslanectví Ukrajiny v Praze
a státní správy na montované budovy pro uprchlíky, potravinové balíčky nebo bublinkové
fólie pro izolaci objektů a přepravu raněných. Podnikatelský sektor poptává
výrobu svařovaných konstrukcí, školicí laboratorní panely pro inženýrské obory
nebo komponenty pro garážová vrata,“ vyjmenovává Radomil Doležal. CzechTrade
na tomto projektu spolupracuje s Ministerstvem průmyslu a obchodu, agenturou CzechInvest
a dalšími partnery.