Praha, 10.6.2022 - Více než stovka zahraničních pracovníků z 95 teritorií, kteří pomáhali vývozcům s jejich konkrétními exportními záměry a plány. Na výstavišti PVA Expo Letňany v pátek konzultacemi s firmami skončila konference s ekonomickými diplomaty a vedoucími zahraničních kanceláří CzechTrade. Celkově na konzultace zavítalo bezmála 300 zástupců českých exportních firem. Ti se specialisty ze zahraničních teritorií realizovali více než dva tisíce jednání. Řešily se i dopady ruské agrese vůči Ukrajině.
„Podporu exportu považuji za základní pilíř pro rozvoj ekonomiky, a proto
je pro mě prioritou. Zásadní je zajistit surovinovou a zdrojovou bezpečnost
země, včetně posílení evropské autonomie v klíčových odvětvích, aktivně pomáhat
firmám prosazovat se na zahraničních trzích a posilovat spolupráci v rámci EU.
Nadcházející české předsednictví může být vhodným prostředkem k naplňování
těchto cílů,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela s tím,
že Ministerstvo průmyslu a obchodu bude nejen během českého předsednictví
usilovat o to, aby české i evropské hospodářství posunulo směrem k
udržitelnosti, konkurenceschopnosti i odolnosti. Export v tom může výrazně
pomoci, a proto je ministerstvo připraveno ho maximálně podporovat.
Podnikatelé využívají konzultace ekonomických diplomatů k získání informací
o příležitostech na zahraničních trzích. Organizuje je Svaz průmyslu a dopravy
ČR s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem zahraničních
věcí, Ministerstvem zemědělství, agenturou CzechTrade a dalšími institucemi.
„Konzultace našich zahraničních kanceláří CzechTrade ohledně
zahraničně obchodních aktivit firem nejvíce využily firmy podnikající v sektoru
strojírenství a potravinářství. Silně rezonovalo i stavebnictví, zdravotnictví,
obrana, letectví a ekologická a udržitelná témata. Zaujal nás zájem o export v
oblasti lázeňství směrem do Kataru, kde připravujeme otevření nové kanceláře, s
tím budeme určitě dále pracovat. V rámci konzultací se firmy často ptaly, jak
se mohou zapojit do obnovy Ukrajiny po skončení válečného konfliktu, na
informace o poptávkách z Ukrajiny, případně jaké jsou aktuální možnosti
exportu do této země. Vyzdvihli jsme naše nové expertní služby, jako je
Exportní inkubátor, Exportní aliance, KOMPAS nebo služba Digitální marketing a
e-commerce. Účastníci projevili zájem především o službu Market Entry, která
jim výrazně usnadňuje vstup na vybrané trhy,“ říká generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.
„Firmy měly letos největší zájem o schůzky s diplomaty z Německa, dále
také ze Spojených
států, Indie, Polska, Rakouska nebo Itálie. Je vidět,
že po invazi Ruska na Ukrajinu exportéři zvažují své
strategie a orientují se na nové, ale zároveň bezpečné a stabilní trhy. Jsme
moc rádi, že s námi ekonomičtí diplomaté, ředitelé zahraničních kanceláří CzechTrade a další partneři
na této akci dlouhodobě spolupracují. Díky jejich znalostem exportéři během
dvou dnů plných schůzek získají mnoho cenných informací,“ říká viceprezident
Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.
Agentura CzechTrade mimo jiné nabízela novou službu Import pro export. Jde o pomoc
firmám, které řeší výpadky dodávek vstupů do výroby, s hledáním alternativních
dodavatelů. V tuto chvíli služba pomáhá především s řešením výpadků dodávek
z Ukrajiny a Ruska.