Příběhy úspěšných exportérů

Inspirujte se jejich příběhy a otevřete si s námi cestu na zahraniční trhy i vy.

České hračky si podmaňují australský trh!

Příběh českých hraček HappyGoDucky v Austrálii se začal psát před rokem a půl, kdy se Vojta Vorel a Amy Simons rozhodli ukázat kouzlo českých tradičních hraček i australským dětem. Vojta do Austrálie odjel ve svých 22 letech a od začátku si pohrával s myšlenkou dovozu českých produktů do Austrálie. Nakonec se ale hračky přihlásily o slovo samy, když Amy v Čechách o jednu zakopla a zalíbila se jí. Zaujala ji také myšlenka tradičních hraček, které se dědí z generace na generaci. To v Austrálii doposud nebylo zvykem. Hračky jsou zde především rychloobrátkové zboží. Myšlení zákazníků se ale začíná měnit a v Austrálii se klade čím dál tím větší důraz na životní prostředí a je upřednostňována kvalita před kvantitou. Zdá se tedy, že načasování pro dovoz přírodních a udržitelných hraček do Austrálie bylo ideální.

Nástrahami administrace jsme se nenechali odradit.

Ne vše ale bylo tak snadné, jak se zdálo. První a asi nejzásadnější překážkou byly certifikáty pro dovoz hraček. Hračky jsou totiž velmi přísně hlídaným dovozním artiklem a ještě přísněji hračky dřevěné. Vojta uvádí, že od začátku věděli, že si vybrali jedno z nejkomplikovanějších zboží pro dovoz. Australské úřady neposkytovaly jasné odpovědi a trvalo měsíce, než si dokázali zajistit potřebné dokumenty pro dovoz. Mimo jiné bylo potřeba dokázat, odkud dřevo pochází, včetně fotodokumentace zpracování dřeva a i palety, na kterých jsou hračky dováženy, musí být ošetřeny a testovány. I přes tyto počáteční komplikace zůstal Vojta motivován a objednal si prvních 13 kubíků hraček.

„Sám jsem s hračkami obcházel hračkářství a školky a zjišťoval, které z nich se místním líbí a které ne. Hledal jsem také české organizace, které by mi mohly nabídnout pomocnou ruku a takto jsem narazil na Vojtěcha Helikara ze zahraniční kanceláře Czechtrade Sydney. Společně jsme uspořádali seminář a prezentaci českých hraček. Díky této akci jsem dostal objednávku od místní sítě školek, nicméně žádný větší úspěch nedostavoval.“

První kontejner hraček dorazil v únoru 2016. Amy a Vojta měli naplánováno spustit e-shop v polovině února, měli tedy pouze dva týdny na jeho zprovoznění, vyskladnění a naskladnění hraček.

„První měsíce se neprodalo téměř nic, a to co ano, to byly hračky, které si koupili naši kamarádi a známí. Také na sociálních sítích se nám nedařilo vybudovat pevnou základnu zákazníků.“

I tak tvrdě pracovali a nepřestávali ve svém snažení, ale větší objednávky stále nepřicházely. Když už to chtěli vzdát, podařil se jim průlom. Poslali jedné z australských bloggerek, která měla 15 000 sledovatelů na instagramu, několik hraček a ona je poté zveřejnila na svém profilu s krátkým článkem. Jako reakce začaly chodit objednávky a poprvé se podařilo prodat hračky za 1500 AUD. V Instagramu uviděli příležitost a začali se mu více věnovat.
Zdá se, že i přes tento pád se HappyGoDucky opět začíná dařit. Od ledna 2017 již objednali 4 kontejnery hraček, prodávají ve všech státech Austrálie, kde mají 35 obchodů, které si od nich aktivně objednávají a začali s expanzí také na Nový Zéland, kde již prodávají čtyřem obchodům a pátý je v jednání. Sledování na Instagramu se během 5 měsíců rozrostlo skoro na 11 tisíc a každý týden přibývá dalších 200-300.

    

A jaké máme plány do budoucna?

Aktuálně je HappyGoDucky výhradním distributorem v Austrálii pro 7 českých výrobců hraček a také spolupracuje s několika soukromými osobami, které dodávají háčkované hračky. Australané tak mají možnost zakoupit si české hračky značek Kovap, Detoa, Pislik, Miva Vacov, Playful Wood, Ceeda Cavity a Archa Program. Nově si HappyGoDucky také začala designovat své vlastní řady hraček. Tyto hračky jsou originály, které se nikde jinde na světě neprodávají.
„A naše plány do budoucna? Rádi bychom v příštím roce dovezli kolem 4-6 kontejnerů hraček a chtěli bychom se dostat aspoň do dalších 20 obchodů. Také se chceme zaměřit na oslovování školek. V příštím roce také uvažujeme o najmutí našeho prvního zaměstnance. Z dlouhodobého horizontu bychom se také chtěli dostat do velkoobchodních řetězců typu Myer. Momentálně je to ale z kapacitních důvodů nereálné, jelikož jsou hračky z většiny vyráběny ručně.“

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Sydney

Zdroj: https://happygoducky.com.au/ ; Vojtěch Vorel & Amy Simons

Vzpoura proti plastům. Na špičce je český startup s rozložitelnou vidličkou

Evropa od července končí s používáním jednorázových plastových příborů či talířů. Jedna z mála firem, která nabídla originální náhradu, je český Refork. Vyvinul příbory z unikátní rozložitelné směsi na bázi dřevní moučky. Svůj rozjezd financuje také originálně – vydáním vlastní kryptoměny. [...]

Mnozí Chorvati mají zkušenosti z Německa. Čekají tedy německou kvalitu

Čistírny odpadních vod a technologie pro ně dodává do Chorvatska už 20 let brněnská společnost Asio. V zemi si založila vlastní dceřinou firmu, byť až napodruhé. Řada chorvatských podnikatelů prý dříve získala peníze i zkušenosti v Německu, jsou proto zároveň zvyklí na vysokou jakost. [...]

Čínu jde porazit jedině kvalitou

Navzdory koronakrizi pokračujeme v expanzi na nové zahraniční trhy. Druhá vlna zatím odběratele zasáhla méně než ta jarní, říká v rozhovoru Jiří Fejt, manažer pro export ve společnosti Huddy Diamonds. [...]

Turecká káva? Připravují ji na Karvinsku

Dá se to vlastně označit za husarský kousek. Do Turecka, které kdysi platilo za synonymum příchodu kávy do Evropy, dnes dodává kávu po tunách rodinná firma Simandl z Petrovic u Karviné. [...]