Příběhy úspěšných exportérů

Inspirujte se jejich příběhy a otevřete si s námí cestu na zahraniční trhy i vy.

XO foods vsadil v Maďarsku na investici do marketingu

Česká společnost XO foods specializující se na dovoz hovězího masa pro hotely a restaurace působí na maďarském trhu již sedm let. Jejímu silnému postavení na tomto trhu pomohlo strategické rozhodnutí, které vedení firmy učinilo zhruba čtyři roky nazpět.

Šlo tehdy o posílení značky na zahraničním trhu, což vyžadovalo zapojení celé řady marketingových nástrojů. Nejprve bylo zapotřebí sestavit dobrý a entuziastický obchodní tým, systémy reportů, zpětných vazeb klientů a kontrolu kvality.

Konkrétní podoba propagace vznikla ve spolupráci s pracovníky agentury CzechTrade Budapešť, Tiborem Bialem a Dórou Egressy. Cílem projektu bylo vytvořit kampaň, která osloví současné i potenciální klienty, navýší obrat v dlouhodobém měřítku a značku XO foods zavede jako stabilního dodavatele prémiových výrobků s nadstandartním servisem. „Využili jsme zavedený způsob prezentací v gastronomii, ale posunuli jej trochu dál. Koncept s názvem NICE TO MEAT YOU představuje současnou nabídku prémiového masa, informuje o novinkách a světových trendech, prezentuje, jak se maso v kuchyni zpracovává a servíruje.  Zákazníky k účasti láká atraktivní forma večera, kterým vždy provází jeden z ambasadorů projektu – maďarská kuchařská hvězda Joszef Bernáth nebo Daniel Bernát. Prémiovost značky dodává i spojení s významnými partnery, například s rakouským výrobcem kuchyní Miele,“ doplňuje Martin Hanák, obchodní ředitel XO foods pro Maďarsko.

První akce byla testovací, XO foods si díky ní uvědomil, co během večera funguje, a co bude třeba vylepšit. Z pozvaných sto padesáti lidí jich dorazilo osmdesát, což byl v té době jednoznačný úspěch. Dalším úspěchem se stala odezva účastníků, téměř polovina z nich se totiž krátce po akci ozvala s prosbou o další informace a kompletní nabídku sortimentu. Vedení společnosti se později rozhodlo o pravidelnou realizaci dvou eventů ročně.  Každý večer se věnuje vždy trochu něčemu jinému, tak, aby byl atraktivní i pro zákazníky, kteří se účastní opakovaně.

Hned druhá akce se nesla v duchu ochutnávky japonského masa wagyu. Jde o nejkvalitnější hovězí maso na světě, pro které byl ale evropský trh donedávna uzavřený. Důvodem byl vysoký obsah tuku, který je však stejně prospěšný jako například tuk rybí. Dalším lákadlem večera byla uznávaná značka španělských olivových olejů Castillo de Canena. Kromě hostů z Maďarska dostali pozvánku také odborníci na gastronomii ze Slovenska. Z dvou set padesáti pozvaných na akci dorazilo dvě stě lidí.

Pátá a zatím poslední akce, která proběhla v Budapešti,  měla vzdělávací podtext – ukázat rozdíl mezi masem ze Severní Ameriky v “prime” kvalitě a o něco levnějším australským masem.

„NICE TO MEAT YOU se dostalo do povědomí tak, že nás již výrobci sami kontaktují, aby mohli být součástí prezentace, aby mohli představit svoje stroje či výrobky. Dokázali jsme, že po sedmi letech na trhu nás začala maďarská gastronomie brát jako firmu s nadstandartním servisem, kterým zaručujeme stálost kvality po celý rok. Zároveň jim jsme schopni nabídnout trendy a rozmanitost výrobků. Dokazuje to i zvýšená pozornost od konkurence a konkurenční boj zaměřený právě na nás. Investice do marketingové podpory se nám určitě vyplatila.“ zdůrazňuje Martin Hanák.

Po úspěších v Maďarsku realizoval XO foods obdobný event i v Rakousku. Trh tam je více tradiční, Rakušané preferují lokální výrobky, protože to vnímají jako podporu vlastní ekonomiky. Proto je důležité mít lokálního zástupce, díky kterému začnou na firmu pohlížet trochu jinak. Vysoká účast zákazníků na obou akcích, které ve Vídni zastřešovali místní špičkoví kuchaři, je toho důkazem.

Tento rok mělo NICE TO MEAT YOU svou premiéru i v Česku, kde se navázalo na zajetý koncept, který pomohlo doladit zastoupení CzechTrade v Budapešti.

Jméno značky vyrostlo na garanci kvality a perfektním servisu, který zajišťuje sedmdesát pět zaměstnanců. XO foods nabízí kromě hovězího masa z celého světa také maso telecí, jehněčí, drůbeží, vepřové, zvěřinu, ryby a mořské plody. Důležité je i portfolio mléčných výrobků.

 

 

 

Česká společnost VAFO, leader v kategorii chovatelských potřeb, vyváží svá krmiva do celého světa.

Výrobní a vývojovou firmu VAFO zná většina milovníků zvířat spíše pod vlajkovou značkou BRIT. Ta je v Česku leaderem tržního segmentu chovatelských potřeb, jejíž oblibu u spotřebitelů potvrzují mimo jiné čtyři ocenění Superbrands v řadě i prestižní tituly Nejdůvěryhodnější značka v kategorii petfood a Novinka roku ve Volbě spotřebitelů. Význam společnosti v mezinárodním měřítku pak dokládá také ocenění majitele společnosti titulem Pet Personality of the Year 2018. Téměř veškerý sortiment, který firma produkuje, je určený psům a kočkám, zbylá 2 % výroby věnuje firma hlodavcům a koním. VAFO aktuálně zaměstnává 260 lidí a vyváží své výrobky na desítky zahraničních trhů.V současnosti vlastní česká firma čtyři továrny, které plně pokrývají celý proces od prvotního vývoje až po výrobu sortimentu. Například továrna ve středočeských Chrášťanech, kde se nachází i sídlo společnosti, využívá k výrobě granulí a pamlsků jedny z nejmodernějších technologií v Evropě. V jihočeských Chotovinách byla v roce 2017 vybudována zatím poslední továrna na výrobu konzerv, salámů a kapsiček. Do té doby si VAFO tyto produkty nechávalo vyrábět externě, jak ale prodeje rostly, rozhodlo se vedení investovat do výroby vlastní. Ta už dnes firmě přináší významnou konkurenční výhodu. Díky výrobní lince postavené na míru potřebám firmy může VAFO na trh přinášet unikátní receptury v široké škále velikosti balení. S vlastní výrobou se navíc zbavila také kapacitních omezení u vytížených dodavatelů.VAFO se snaží využívat pro výrobu svého sortimentu převážně české suroviny, což zaručuje jejím výrobkům kvalitu a čerstvost. Některé hůře dostupné produkty si ale nechává také dovážet. Jedná se například o pštrosí a klokaní maso, které jsou vhodnými doplňky pro zvýšení obsahu proteinů. „Naše firma vyrábí pouze prémiová krmiva, nechceme kvůli ceně snižovat kvalitu. Zjednodušeně řečeno, vyrábíme jen to, co bychom sami dali našim mazlíčkům,“ říká Jiří Hanžl, sales manažer značky BRIT.Trendy hýbou všemi trhy a ani ten s krmivy pro zvířata není výjimkou.  Jedním z takových trendů je návrat k výživovým kořenům, podle kterého by složení stravy domácích psů mělo být co nejvíce podobné tomu, co v dávných dobách jedli psi divocí. Taková strava obsahuje vysoké procento masa, převážně divoké zvěře, a lesní ovoce.Firma VAFO vyváží své produkty na 70 světových trhů, což s sebou vzhledem k různorodosti těchto odbytišť přináší i nutnost implementace odlišných obchodních strategií. Ve Finsku například VAFO investovalo do zakoupení distributora nejsilnější hypermarketové značky, v Německu zase firma našla partnera, který vlastní na trhu značku s tradicí. Velkou roli hrají také kulturní odlišnosti. Například v Malajsii se VAFO muselo potýkat s problémy poté, co uvedlo na trh novou řadu krmiva s příchutí jehněčího a divočáka. Místní totiž měli problém s podobiznou prasete na obalech výrobků a v katalozích. Tím největším úskalím jsou však registrace výrobků. Ani ne tak v Evropě, jako spíše mimo ni. Celý proces registrace u příslušných orgánů je extrémně náročný a v porovnání s rychlostí, jakou se celý trh vyvíjí, i značně pomalý.Pokud jde o zahraniční zákazníky, ty VAFO hledá především na světových výstavách a veletrzích. Třeba právě na tom posledním, v brazilském Sao Paulu, získala ve spolupráci s CzechTrade zákazníka z Uruguaye. Agentura CzechTrade pomohla české firmě s registrací, s organizací výstavy i zvaním nákupčích na stánek.Do budoucna se česká firma plánuje stát jedničkou v prémiovém segmentu zvířecího krmiva na evropských trzích. Solidně našlápnuto ke splnění tohoto cíle má už ve Skandinávii a v Polsku. Právě proto je pro ni další posilování zahraničních marketingových aktivit prioritou. Svým partnerům v cizině usnadňuje práci připraveným mixem propagačních materiálů, někde  ve spolupráci s nimi realizuje marketingové kampaně. Za klíč k úspěchu společnost považuje nikdy nekončící investice do vývoje nových výrobků. [...]

Ve dnech 3. – 5. 4. 2019 zrealizoval tým CzechTrade první Sourcing Day navazující na databázi Adresář exportérů

Koncem minulého roku nás oslovila britská outsourcingová firma s požadavkem na dodávky technologií v oblasti úprav užitkových a odpadních vod, a to pro svého klienta firmu Arvia. Původně hledali Britové výrobce v Adresáři exportérů CzechTrade, oficiální databázi českých exportních firem, kde se prezentují svým on-line profilem klienti agentury. Adresář je umístěn na webu u kontaktů celé sítě 50 zahraničních kanceláří CzechTrade. Protože však nenašli potřebného dodavatele, obrátili se přímo na CzechTrade, který pro Arviu zajistil tzv. Sourcing Day. Ten obnáší jak vyhledání vhodných dodavatelů, tak i organizaci osobních jednání s českými výrobci.Následovalo pět poptávek upřesňujících požadavky zahraničního partnera a velmi precizní vyhledávání vhodných dodavatelů týmem naší britské zahraniční kanceláře ve spolupráci s kolegy na pražské centrále.Požadavky byly poměrně detailní a podmínky dost přísné, přesto se podařilo zajistit 10 výrobců, kteří plně odpovídali představám firmy Arvia. Po osobních schůzkách následovala jednání přímo ve výrobnách firem, kde byly upřesněny další detaily spolupráce.„Návštěva v České republice se ukázala být velmi úspěšnou. Společně s Tomem jsme vděčni za veškerou tvrdou práci, která byla věnována plánování schůzek a návštěvám u dodavatelů. Děkujeme všem, kteří se na přípravě podíleli,“ komentovala spolupráci s CzechTrade Jo Tomlinson, Procurement and SOP officer společnosti ARVIA TECHNOLOGY LTD.Podle ředitele zahraniční kanceláře Czech Trade Martina Macourka již osobní schůzky s výrobci i prohlídky v provozech zajistily českým firmám několik konkrétních poptávek, zvláště pak v oblasti dodávek čistících jednotek a nádrží.Tento projekt je tak nejen pro CzechTrade, ale hlavně pro klienty agentury utvrzením, že prezentace v databázi Adresář exportérů je smysluplná a přínosná.https://exporters.czechtrade.cz [...]

Agentura CzechTrade představila na European Utility Week 2018 sedmičku českých firem

Euroepan Utility Week 2018 je největší evropská událost roku v oblasti smart utilities a smart energy, která spojuje přes 12 tisíc evropských špiček a vizionářů s předními poskytovateli služeb a řešení. Letos proběhla tato mezinárodní událost ve Vídni a díky agentuře CzechTrade nechyběli ani zástupci českých firem. Kromě zaběhlých společností jako je Logarex, VIPA CZ nebo Mycroft Mind, využili možnost prezentovat se také čtyři české startupy. Při této příležitosti jsme vyzpovídali všechny jejich zástupce NEURON SOUNDWAREČím se společnost zabývá?Společnost Neuron soundware vyvíjí technologii, která dokáže pomocí analýzy zvuku detekovat poruchy strojů a zařízení. IoT zařízení s názvem Neuron Box umí monitorovat libovolný stroj až na 6 různých místech, typicky těch s největší poruchovostí. Nahraný zvuk je zpracováván modelem umělé inteligence, který zvládne identifikovat známé poruchy, vyhodnotit anomálie a zaslat varování obsluze, což umožní předcházet poruchám. Technologie je v současnosti úspěšně nasazena například pro monitoring kogeneračních jednotek, které se využívají při výrobě energie a tepla.V čem tkví její jedinečnost?Když se mluví o prediktivní analýze, většina si představí matematické analýzy, vibrační diagnostiku, měření pomocí teploty a podobně. Automatizovaný monitoring pomocí analýzy zvuku v průmyslu není úplně běžný. Sice na trhu existují firmy, které pracují se zvukem, ale žádná není tak specializovaná a pokročilá v metodách umělé inteligence jako Neuron soundware.Jaký startupový akcelerátor ji posunul vpřed?Úplně prvním akcelerátorem byl Startupyard, díky kterému byla rozvinuta prvotní myšlenka a způsob, jak tuto technologii dále vyvinout.  Dalším byl například Airbus BizLab v Hamburku, který dal zakladatelům možnost pracovat na projektu přímo v továrně Airbus v Německu. Následoval ještě německý SAP Industry 4.0 akcelerátor, kde byla možnost si vyzkoušet integrační scénáře do systémů SAP. V roce 2016 vyhrál Neuron soundware Nápad roku v České republice v kategorii startup, kterou vyhlašuje společnost Vodafone. Významným milníkem bylo rovněž zařazení Neuron soundware mezi Cool Vendors globální analytickou firmou Gartner.Jaké jsou její plány do budoucna?Dokud firma bude považována za startup, bude vedení dál využívat benefitů a bonusů, které jsou s tím spojené – otevřené dveře do akceleračních programů, na konference a veletrhy. V lednu 2019 plánuje na trh uvést novou verzi HW, nBox 12, který za stejnou cenu zvládne nahrávat a zpracovávat až 12 kanálů zvuku a umožní i plnohodnotný edge computing. Firma se rovněž připravuje na vstup nových investorů, kteří umožní další růst a mezinárodní expanzi. SHARRY EUROPEČím se společnost zabývá?Sharry Europe vzniklo v roce 2016 a poskytuje softwarovou platformu pro moderní kancelářské budovy. Ta integruje čtyři systémy, kterými jsou přístup do budov, parkování, sdílené služby a podpora interní komunity. Platforma umožňuje například vstup do budov pomocí mobilních telefonů, nastavení dynamických zón v garážích, rozpoznávání SPZ, nebo rychlou komunikaci mezi lidmi v budově.V čem tkví její jedinečnost?Sharry je jedinečné v komplexnosti služeb, které propojuje. Software chce pokrýt všechny situace, kdy budova „komunikuje“ s lidmi uvnitř.Jaký startupový akcelerátor ji posunul vpřed?Dosud žádný nevyužila, v novém roce se však zúčastní programu Czech Accelerator, za kterým stojí instituce CzechInvest. Jde o tříměsíční program v New Yorku, do kterého se dostala na základě výběrového řízení.Jaké jsou její plány do budoucna?V příštím roce chce společnost vstoupit na nové trhy. Zajímají ji především německy mluvící země, Velká Británie, Skandinávie a USA. VISIONQ.CZČím se společnost zabývá?Startupová společnost VisionQ.cz vznikla v roce 2016 a zabývá se zprostředkováním informací o spotřebě elektřiny domácnostem i firemním zákazníkům tak, aby si ji mohli sami efektivně a zodpovědně řídit. Jádrem systému je senzor – „chytrá krabička“ – Eliot, která po připojení pomocí magnetu na optický port běžného statického elektroměru provádí odečet každých patnáct minut a jednou za hodinu posílá tuto informaci formou zprávy o spotřebě prostřednictvím nízkoenergetické sítě internetu věcí (IoT) do počítačové aplikace. Ta se stará o jasné a přehledné zobrazení spotřeby formou grafů a tabulek na mobilních telefonech, tabletech i monitorech stolních počítačů.Čí to byl nápad?Nápad pochází od Jiřího Merze, zakladatele firmy, který kdysi řešil problém s vysokým nedoplatkem za elektřinu způsobeným elektrickým vytápěním jeho vjezdu do domu. Na trhu hledal systém, který by mu online informace o spotřebě dokázal poskytnout. Žádný však nenašel, a proto vynalezl vlastní.V čem tkví její jedinečnost?Je jediná, kdo dokáže získat takovou informaci přímo z elektroměru. S ní se společnost VisionQ.cz dostala do finále soutěže Startup roku vyhlašovanou společností Vodafone, kde získala zvláštní cenu týdeníku Ekonom a poději také nabídku od CzechTrade na účast na EUW 2018.Jaký startupový akcelerátor ji posunul vpřed?Firmě pomohla soutěž Nápad roku, která pro ni byla přelomová. Díky tomu získala nejen řadu nových obchodních kontaktů ale i možnost účastnit se celé řady akcí a programů pro začínající technologické společnosti (například se účastní programu Google Academy for Startups, kde formou pravidelných workshopů a prezentací přibližuje všechny klíčové oblasti, nutné pro zdárný rozvoj nové firmy). ICE GATEWAYČím se společnost zabývá?Německá firma ICE Gateway s pobočkou v Praze nabízí městům chytrá řešení, která umožňují jednoduše vylepšovat stávající infrastrukturu a přidávat k ní nové funkce a služby zkvalitňující život obyvatel. Mezi ně patří ovládání osvětlení, monitorování dopravy a ovzduší, parkování, bezpečnostní systémy, dobíjení elektromobilů, WiFi, sdílení informací pro obyvatele a další. ICE Gateway přináší spolehlivou „end-to-end“ infrastrukturu, která pokrývá všechny potřeby města, a v rámci které je možné jednoduše a kdykoli přidávat nové služby a funkce.Jaké jsou její plány do budoucna?S narůstajícím počtem projektů se společnost transformuje ze startupu v zajetou firmu. Aktuálně pracuje na projektech v Praze, Galantě, Berlíně a v Düsseldorfu. V Praze se jedná o doposud největší pražský „Smart City“ projekt realizovaný na Karlínském náměstí a v jeho okolí, kde se ICE Gateway podílí na instalaci 92 nových chytrých svítidel s LED světelným zdrojem a vestavěnou inteligencí. VIPA CZČím se společnost zabývá?Jedná se o českou firmu, která primárně nabízí služby v rozúčtování nákladů na vytápění. Druhou separátní oblastí je výroba a vývoj elektroniky. Firma vznikla již v roce 1990 a kromě českého trhu působí také na slovenském a polském. Tam se VIPA CZ dostala právě díky veletrhu EUW. Na prvním ročníku uzavřeli partnerství s polskou firmou. Dále také potkali zajímavý kontakt ze Švédska, který nyní udržují. K uzavření zahraničního kontraktu u nich dojde často až po zhruba 3 letech.Čí to byl nápad?Nápad pochází od otce současného majitele Petra Patočky a vznikl už v 80. letech na Technické univerzitě v Liberci.Jaké jsou její plány do budoucna?Firma má v plánu investovat do rozvoje dalších elektronických prvků v oblasti submeteringu a sledovat trendy v oblasti nabízených služeb. MYCROFT MINDČím se společnost zabývá?Jde o brněnskou společnost, která vyvíjí portfolio inovativních softwarových řešení s využitím big data technologií pro sběr, zpracování a analýzu dat z inteligentních sítí, takzvaných Smart Grids. Oblasti zaměření jsou lokalizace netechnických ztrát, identifikace fázového připojení, monitorování nabíjení elektromobilů (EV), profilování chování zákazníků a mnohé jiné. Mycroft Mind díky své analytice a machine learningu poskytuje lepší viditelnost distribuční sítě a předpovídá trendy a vzorce chování potřebné pro optimální plánování spotřeby energie, s cílem snížení nákladů na nákup elektrické energie, včasná detekce provozních problémů týkajících se např. v dopravě energetické soustavy metra (predictive maintenance, …). Projekty realizují v Česku pro CEZ Distribuce, ale také v zahraničí a to hlavně ve Španělsku v Iberdrola, Kanadě ve Fortis Vancouver, v Indii nebo Kataru. Participuji i na projektech v oblasti Smart Cities a IoT predictive maintenance.Jaký startupový akcelerátor ji posunul vpřed?Firma se zúčastnila akceleračního programu v Portugalsku pod záštitou energetiky EDP, kde byla vybrána jako jedna z deseti inovativních společností z dvou stovek společností celého světa. Dostala se tam na základě podané žádosti, po které následovala tři kola výběrového řízení. Momentálně se uchází o program ve společnosti Innogy Neměcko a NTT Data v Tokio.Jaké jsou její plány do budoucna?Firma aktuálně hledá investiční ale i strategické obchodní partnery. Připravuje řadu zajímavých případových studii v oblasti smart cities a pracuje na novém produktovém designu ve stávajícím uživatelském rozhraní. LOGAREXČím se společnost zabývá?Logarex je česká firma, která nabízí elektroměry pro domácnost, jejichž součástí je dálkový odečet a analýza dat. Firma byla založena v roce 2011 společností Kohinoor v Českých Budějovicích.V čem tkví její jedinečnost?Technologie jsou standardizované normami, ve kterých se Logarex pohybuje, nicméně nabízí o krok lepší řešení. Zúčastňuje se energetických tendrů, kde si zadavatelé přesně definují, co chtějí. Nejvíce tendrů, do kterých se firma hlásí, je v Německu, ale také v České republice a na Slovensku. Konkurence je v téhle oblasti obrovská, ale také nároky, takže ne každá společnost je dokáže splnit.Jaké jsou její plány do budoucna?Logarex se zabývá systémem dobíjecích stanic pro elektromobily a v dohledné době plánuje velmi silnou nabídku. To vše je propojeno s měřením, kterým se zabýváme již teď. [...]

Z garáže až na evropské trhy: LE&CO si ve spolupráci s CzechTrade upevňuje pozici v Maďarsku

Když v roce 1990 založil Jiří Lenc výrobu šunky, asi netušil, jak se jeho podnik rozroste a stane se úspěšnou a uznávanou rodinnou společností. Příběh firmy LE&CO by se dal shrnout do sloganu “Jak se z garážovky stala firma se závodem na zelené louce”.První šunky se začaly vařit a zpracovávat ve dvougaráži rodinného domu v  Horních Jirčanech. Právě zde udělal strategické rozhodnutí – výroba firmy LE&CO se bude úzko-profilovat na sortiment šunek. To se ukázalo jako klíčové a pozitivně ovlivnilo budoucnost firmy.Netrvalo mnoho let a dvougaráž byla pro LE&CO malá. Výroba mezi rodinnými domky nefungovala ani pro expedici. Logickým, ale samozřejmě i velmi smělým krokem bylo vybudování zbrusu nového moderního závodu s nejvyvinutějšími technologiemi v průmyslové zóně Jirny. Tam se přestěhovali v roce 2007.Dnes má LE&CO přes 650 zaměstnanců a denně vyrobí až 120 tun produktů, což je opravdu hodně na tak úzce profilovaný sortiment. Desítky variant výrobků se prodávají v poměru 50:50 v pultovém a plátkovém zpracování. Na vývoz jde 18% z celkové výroby. Závod disponuje 16ti nářezovými linkami, což ho staví do role největšího zpracovatele tohoto plátkovaného sortimentu  v ČR. Výrobky vznikají podle stávajících trendů, ctí vysoký poměr masa, maximální kvalitu a jsou s minimem obsahu konzervačních látek.Na českém trhu naleznete šunky LE&CO ve všech obchodních řetězcích. Portfolio zákazníků je velmi široké, ať už se jedná o řeznictví, výrobny baget, prodejny delikates, lahůdkářství nebo pekárny.Nejsilnějším exportním trhem je pro firmu sousedící Slovensko. Tam je značka známá obdobně jako v Česku a cílí na stejnou klientelu. Na druhou stranu nejaktivnějším trhem je v tuto chvíli Maďarsko, kde se LE&CO soustředí na obchodní řetězce. Jedná se konkrétně o Tesco, Penny, Lidl a nově i Auchan. Dostat výrobky do posledního zmíněného řetězce pomohla společnosti agentura CzechTrade. „Před rokem a půl jsme byli v kontaktu s ředitelem pobočky CzechTrade Budapešť Tiborem Bialem. Ten nám nejprve vytipoval obchodní kontakty, které oslovil s nabídkou našeho sortimentu. Mezi nimi byl právě i Auchan. Je to skvělé, obdržíte kontakt na relevantní osobu, jednáte s tím, s kým máte, zástupce CT vám v tomto smyslu prošlápne cestu. Jenže musíte situace využít a pak si tu příležitost oddřít sám.“ Zmiňuje sales manažer značky LE&CO Jaroslav Kvapil.V Maďarsku chce firma rozvíjet kontakty dál a hledat další klienty. S čím je ale z jejich zkušenosti nutné počítat, jsou dvě věci. Nákupčí nehovoří vždy anglicky a je nutné tuto jazykovou bariéru nějak překonat. Pokud ale klienta výrobek zaujme, je ochoten si sám zajistit překladatele. Dalším aspektem je trpělivost. „Už při prvním kontaktu s řetězcem bylo jasné, že mají o šunky velký zájem. Ovšem Maďaři nejsou vůbec tak pružní, jak jsme zvyklí my. Mají dost času na všechno, je tedy potřeba obrnit se maximální trpělivostí, často urgovat, ale zase to nesmíte moc přehnat.“ dodává pan Kvapil.Dalšími zeměmi vývozu firmy LE&CO jsou Pobaltské státy, Srbsko a evropské zastoupení řetězců Lidl. Nyní se chystá firma na trh Německa, opět ve spolupráci s agenturou CzechTrade.„Doufáme, že spolupráce s agenturou CzechTrade se bude nadále úspěšně rozvíjet náš obchod v zahraničí,“ uzavírá Jaroslav Kvapil. [...]