Bude Obchodní dům Rakousko alternativou pro online giganty?

Datum: 14. 9. 2020    Průmyslový obor: Ostatní;     Teritoriální zaměření:  Rakousko Rakousko

S ohledem na korona krizi čelí mnoho regionálních podniků ekonomickým obtížím, zatímco online giganti jako Amazon z pandemie těží. Mnoho lidí je připraveno podporovat regionální výrobce, často však naráží na obtíže při jejich hledání. Ministryně hospodářství Margarete Schramböcková (ÖVP) proto plánuje založit virtuální Obchodní dům Rakousko (Kaufhaus Österreich), který by umožnil rakouské firmy snadněji najít.

Některé platformy podporující a zviditelňující regionální společnosti již v Rakousku existují. Patří mezi ně například portál rakouské pošty shöpping.at, či cenový srovnávač Geizhals. Ten také informuje uživatele, zda je určitý produkt na skladě a lze jej vyzvednout v bezprostřední blízkosti. Start-up markta se specializuje na potraviny a zemědělské produkty a ukazuje, kde je lze v regionu získat. Stále více iniciativ prosazuje regionální nákupy a podporu lokálních obchodů. Rakušané jsou na tento trend připraveni. Zákazník však musí snadno zjistit, které produkty jsou k dispozici a kde a kdy je může za dobrou cenu získat.

Kvůli omezování osobního kontaktu mnoho lidí stále více nakupuje online. To ovlivňuje regionální maloobchod, který ani po uvolnění opatření nedosahuje úrovně před krizí. Lidé jsou vyzýváni, aby podporovali regionální podniky a nakupovali od místních výrobců. Mnoho společností však postrádá dostatečné technické znalosti nebo jsou jejich online obchody neprofesionální. Výsledkem je, že je jejich cílová skupina buď nenalezne, nebo se rozhodne nakupovat jinde. Rakouská ministryně hospodářství Schramböcková se nyní chce tímto problémem zabývat. Na podzim plánuje spustit virtuální Obchodní dům Rakousko. Jde o digitální platformu podle principu "vše pod jednou střechou", na které lze regionální společnosti snadno najít. Ministryně věří, že platforma přispěje k digitalizaci malých rakouských prodejců. 

Schramböcková by ráda využila impulsu, který digitalizaci a elektronickému obchodování přinesla pandemie, a podpořila digitální transformaci rakouských regionálních podniků. Sama říká, že krize „přenesla lidi do digitální budoucnosti“. Nyní je nutné co nejrychleji přijmout vhodná opatření, aby bylo možné postavit se velkým zahraničním konkurentům. 

Zdroje:
https://digital-magazin.de/virtuelles-kaufhaus-oesterreich/ 
https://www.meinbezirk.at/wieden/c-politik/schramboeck-kaufhaus-oesterreich-statt-amazon_a4171701 
https://www.diepresse.com/5823792/wirtschaftsministerin-schrambock-plant-kaufhaus-osterreich
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade ve Vídni.