Datum: 25. 1. 2022
Průmyslový obor: Služby;
Teritoriální zaměření:
Chorvatsko
Strategickým zájmem Chorvatska je zvyšovat kvalitu turistických služeb. Stavby, rekonstrukce, vybavování i samotný provoz turistických zařízení jsou tak příležitostí pro české exportéry z mnoha odvětví.
Chorvatsko je zemí přímo závislou na příjmech z cestovního
ruchu, který se na tvorbě HDP podílí s 20 % (podle některých odhadů až 25 %). Tento sektor dává práci 10 % všech zaměstnaných občanů.
Chorvatský národní banka předvídá, že v roce 2021 rostl chorvatský HDP
mimořádných tempem 10,8 % a bude činit více než 55 miliard eur. Podíl
cestovního ruchu je tudíž na úrovni minimálně 11 miliard eur.
Nádherné přírodní a kulturní dědictví turistům nestačí. Chorvatsko investuje do kvalitního ubytování
S ohledem na takové okolnosti je chorvatským strategickým
zájmem udržet si a dále zvyšovat svou konkurenceschopnost na turistickém trhu.
Zdejší turističtí pracovníci si jsou vědomi, že pro dosažení těchto cílů
nestačí spoléhat na přírodní památky (8 národních parků) a kulturní dědictví
(10 památek UNESCO), ale že je nutné zvyšovat kvalitu poskytovaných služeb.
Potvrzením vhodnosti takového záměru je skutečnost, že nejkvalitnější a
nejdražší ubytování se obsazuje ze všech nejdříve.
Jde vskutku o nemalé finanční prostředky, které se investují
do zvyšování kvality stávajících a budování nových zařízení, protože v
podmínkách let 2019 a 2020, kdy v důsledku pandemie turistické firmy
zastavily řadu investicí, se investovalo téměř 1,5 miliarda eur. Na tomto
výsledku se podílel i český investor resortem Hilton Costabella u Rijeky.
Odhaduje se, že se po ukončení aktuální pandemické krize bude do turistických
kapacit v Chorvatsku investovat až jedna miliarda eur ročně.
Když se bavíme o chorvatských ubytovacích kapacitách, je
třeba uvést statistické údaje o jejich počtu a typu, pro dokreslení o jak velký
trh jde. Podle chorvatského Státního ústavu pro statistiku (DZS) je v zemi více
nežjeden milion turistických lůžek ve více než tisíci hotelech, 60 resortech, 224
kempech a tisících privátů a apartmánů. Z hotelů je 48 objektů klasifikováno
jako pětihvězdičkové zařízení, dalších 355 se chlubí 4 hvězdičkami a dalších
330 je označeno 3 hvězdičkami.
Turisté loni v Chorvatsku strávili 84 milionů nocí
Chorvatsko v roce 2021 navštívilo 13,8 milionu turistů,
kteří ve zdejších ubytovacích zařízeních strávili 84 milionů přenocování, tedy
v průměru 5,8 přenocování každý. Jen z České republiky přijelo do země zhruba
775 tis. návštěvníků a strávili v chorvatských hotelech, kempech a privátech
5,2 mil. přenocování. Nejvíce turistů do Chorvatska přijelo z Německa (25 %),
druhou příčku obsadili místní (15 %), třetí Slovinci (11 %) a Češi obsadili 6.
místo s 6,2 %. Podle regionů nejnavštěvovanějším regionem byla Dalmácie od
Zadaru po Dubrovník (43 %), následuje Istrie (25 %) a Kvarner (17 %).
V Chorvatsku nápoje a jídla v téměř 17 tisících provozovnách
podává více než 90 tisíc zaměstnanců. Důkazem zvyšování kvality gastronomických
služeb je už 10 restaurací nesoucích Michelinovou hvězdičku. I nadále lze
očekávat investice do gastronomických zařízení.
Jaké příležitosti jsou pro české exportéry? HoreCa, nábytek nebo i čističky odpadních vod
S ohledem na velikost je zdejší turistický sektor
velkou příležitostí pro české dodavatele v sektoru HoReCa (potraviny, nápoje,
vybavení hotelů a restaurací), designového nábytku a vůbec vybavení a úpravy
interiéru, instalačních materiálů, vybavení a zařízení pro volnočasové aktivity
(bazény a sportoviště), dodavatele energeticky úsporných zařízení pro HVAC,
hotelových čističek odpadních vod, zabezpečení apod.
Nejvýznamnějším veletrhem se zaměřením na turistický biznys
je HORECA ADRIA, který se koná každoročně v říjnu, a letos konkrétně od 20. do
22. října.
Pro více informací neváhejte kontaktovat zahraniční kancelář
CzechTrade v Chorvatsku.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře
CzechTrade Chorvatsko.