Čínský debut v Metaverse. Trendy, které je třeba sledovat
Datum: 17. 5. 2022
Průmyslový obor: Ostatní;
Teritoriální zaměření:
Čína
Metaverse se v Číně stalo novým módním slovem a přináší řadu nových a vzrušujících obchodních příležitostí. Čínské technologické společnosti začaly testovat vodu vývojem aplikací typu metaverse, ochrannou známkou frází souvisejících s metaversem a investováním do segmentu VR/AR.
Metaverze je
virtuální svět, který existuje paralelně s fyzickým světem. V metaverzu je
možné větší překrývání našeho digitálního a fyzického života – v oblasti práce,
socializace, produktivity, nakupování a zábavy – a umožňují to určité pokročilé
technologie, jako je VR, AR a MR. Firmy, investoři a vývojáři předpovídají, že
by to mohlo tvořit další generaci internetu.
Díky specifickým
technologiím otevírá metaverse v mnoha ohledech nové hranice pro podniky,
investory a vývojáře. Čínští hráči si to dobře uvědomují a jasně prokázali svou
ochotu pustit se do virtuálního světa – bylo podáno přes 16 000 přihlášek
ochranných známek souvisejících s metaverzí.
Metaverse a růst
segmentu VR/AR
Není překvapením,
že v Číně se šance přispět k růstu tohoto nového trhu chopila celá řada
podniků. Čínští investoři vážně zapracovávají možnosti virtuální reality (VR) a
rozšířené reality (AR) do svých obchodních modelů a nabídek produktů a podniky
vyvíjejí software a hardware pro tyto technologie.
Ve skutečnosti,
zatímco čínský technologický sektor zažívá zásah vládních politik, domácí VR/AR
podniky zatím nebyly ovlivněny. Šest čínských technologických gigantů – včetně
Baidu Inc, Alibaba Group Holding Ltd a Tencent Holdings Ltd (společně známé jako
BAT) – se dostalo mezi 10 nejlepších firem na celém světě, které za poslední
dva roky podaly nejvíce žádostí o patenty na VR/AR. V roce 2019 se většina
tohoto vývoje odehrála v oblasti maloobchodního nakupování, vzdělávání, her,
marketingu, zobrazování informací a průmyslové výroby.
Do konce roku 2020
tvořilo samotné čínské odvětví VR asi 44 procent celosvětového trhu s
přibližnou hodnotou osmi miliard dolarů. Protože velké čínské firmy postrádají
základní technické znalosti potřebné k vývoji zařízení VR, tyto korporace místo
toho sledují jinou strategii – investice do start-upů. Cílem je počkat, až se
objeví dominantní headset tím, že rozšíří své platformy na vývojáře obsahu.
Mezitím se objevila
další relevantní nika: mobilní VR, která představuje klíčového facilitátora
inovací na trhu. Vzhledem k tomu, že země má více než 900 milionů uživatelů
chytrých telefonů, zpřístupnění VR prostřednictvím chytrých telefonů je z
obchodního hlediska prioritou.
Na druhou stranu,
zatímco AR nyní generuje méně příjmů než VR v Číně, část trhu se rozšiřuje
rychlejším tempem. Podle Internet Society of China dosáhly příjmy z AR, které
zahrnují hardware, software, obsah a služby, vloni 3,09 miliardy dolarů. Tuto fázi růstu podporuje přístupné technologické
prostředí Číny – největší technologické firmy v zemi poskytují otevřené
platformy a nástroje pro vývojáře AR a tvůrce obsah.
Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Čína (Šanghaj)
Zdroj: Dezan Shira & Associates