Čínský debut v Metaverse. Trendy, které je třeba sledovat

Datum: 17. 5. 2022    Průmyslový obor: Ostatní;     Teritoriální zaměření:  Čína Čína

Metaverse se v Číně stalo novým módním slovem a přináší řadu nových a vzrušujících obchodních příležitostí. Čínské technologické společnosti začaly testovat vodu vývojem aplikací typu metaverse, ochrannou známkou frází souvisejících s metaversem a investováním do segmentu VR/AR.

Metaverze je virtuální svět, který existuje paralelně s fyzickým světem. V metaverzu je možné větší překrývání našeho digitálního a fyzického života – v oblasti práce, socializace, produktivity, nakupování a zábavy – a umožňují to určité pokročilé technologie, jako je VR, AR a MR. Firmy, investoři a vývojáři předpovídají, že by to mohlo tvořit další generaci internetu.

Díky specifickým technologiím otevírá metaverse v mnoha ohledech nové hranice pro podniky, investory a vývojáře. Čínští hráči si to dobře uvědomují a jasně prokázali svou ochotu pustit se do virtuálního světa – bylo podáno přes 16 000 přihlášek ochranných známek souvisejících s metaverzí.


Metaverse a růst segmentu VR/AR
Není překvapením, že v Číně se šance přispět k růstu tohoto nového trhu chopila celá řada podniků. Čínští investoři vážně zapracovávají možnosti virtuální reality (VR) a rozšířené reality (AR) do svých obchodních modelů a nabídek produktů a podniky vyvíjejí software a hardware pro tyto technologie.


Ve skutečnosti, zatímco čínský technologický sektor zažívá zásah vládních politik, domácí VR/AR podniky zatím nebyly ovlivněny. Šest čínských technologických gigantů – včetně Baidu Inc, Alibaba Group Holding Ltd a Tencent Holdings Ltd (společně známé jako BAT) – se dostalo mezi 10 nejlepších firem na celém světě, které za poslední dva roky podaly nejvíce žádostí o patenty na VR/AR. V roce 2019 se většina tohoto vývoje odehrála v oblasti maloobchodního nakupování, vzdělávání, her, marketingu, zobrazování informací a průmyslové výroby.


Do konce roku 2020 tvořilo samotné čínské odvětví VR asi 44 procent celosvětového trhu s přibližnou hodnotou osmi miliard dolarů. Protože velké čínské firmy postrádají základní technické znalosti potřebné k vývoji zařízení VR, tyto korporace místo toho sledují jinou strategii – investice do start-upů. Cílem je počkat, až se objeví dominantní headset tím, že rozšíří své platformy na vývojáře obsahu.


Mezitím se objevila další relevantní nika: mobilní VR, která představuje klíčového facilitátora inovací na trhu. Vzhledem k tomu, že země má více než 900 milionů uživatelů chytrých telefonů, zpřístupnění VR prostřednictvím chytrých telefonů je z obchodního hlediska prioritou.


Na druhou stranu, zatímco AR nyní generuje méně příjmů než VR v Číně, část trhu se rozšiřuje rychlejším tempem. Podle Internet Society of China dosáhly příjmy z AR, které zahrnují hardware, software, obsah a služby, vloni 3,09 miliardy dolarů. Tuto fázi růstu podporuje přístupné technologické prostředí Číny – největší technologické firmy v zemi poskytují otevřené platformy a nástroje pro vývojáře AR a tvůrce obsah.

Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Čína (Šanghaj)
Zdroj: Dezan Shira & Associates