Do Lotyšska dorazí nový elektrický vlak české výroby

Datum: 21. 6. 2022    Průmyslový obor: Dopravní prostředky ostatní, manipulační prostředky a zařízení;     Teritoriální zaměření:  Lotyšsko Lotyšsko

Škoda Vagonka zahájila přesun elektrických vlaků do Lotyšska, a to po silnici.

Ve čtvrtek 23. června dorazí do Lotyšska první nový elektrický vlak vyrobený v závodě Škoda Vagonka. Podle informace společnosti Pasažieru vilciens začala v předposlední červnový týden dodávka prvního vlaku do země.

Elektrický vlak je přepravován po částech, ve čtyřech kamionech. Pohyb z České republiky probíhá přes Polsko a Litvu. Podvozek vlaku byl do Rigy dodán 21. června, střešní části pak 22. června. První dva ze čtyř vagonů dorazí do hlavního města Lotyšska 23. června brzy ráno.

V posledním červnovém týdnu dorazí do Lotyšska další dva vagony vlaku.

Předseda představenstva Pasažieru vilciens Jānis Grigulis poznamenal, že než nový vlak přijme nové cestující, uplyne ještě nějaký čas. Tým specialistů musí vlak nejprve sestavit a několik měsíců testovat železniční infrastrukturu.

Předseda představenstva společnosti Škoda Vagonka Martin Bednarz uvedl, že společnost musela změnit své původní plány na přesun vlaků, všechny vlaky a potřebné díly tak budou do Lotyšska dodány výhradně po silnici.

Spolupracujeme také s partnerem z Lotyšska, který pomůže s finální montáží vlaků. Vlak postavíme na širokorozchodný podvozek, nainstalujeme elektrické zařízení na střechu a provedeme všechny potřebné práce pro zahájení testování vlaku. Ostatní vlaky budou dodány stejným způsobem. Testování elektrického vlaku na lotyšské železniční infrastruktuře má začít v srpnu,“ řekl Bednarz.

V červenci 2019 Pasažieru vilciens podepsala smlouvu se společností Škoda Vagonka na nákup 23 nových elektrických vlaků. Dohoda stanoví, že první vlaky začnou jezdit v roce 2022 a všechny vlaky mají být dodány do Lotyšska do konce roku 2023.

Délka jednoho elektrického vlaku je 109 metrů. Každý vlak bude mít místo pro 436 cestujících. Nastupování a vystupování cestujících bude probíhat na stejné úrovni s nástupišti, to znamená, že nebudou muset stoupat po vysokých schodech, což bylo vždy pro seniory a malé děti nepohodlné.

Nové elektrické vlaky jsou vybaveny klimatizací, ergonomickými sedadly, moderním vybavením - video a audio informačním systémem a výkonným WiFi připojením. Hladina hluku v kabině bude nízká, vlaky budou moci zrychlit na 160 kilometrů za hodinu. Maximální rychlost vyvinou v těch úsecích, kde to železniční infrastruktura v budoucnu umožní.

Celková hodnota kontraktu na dodávku 23 elektrických vlaků je 257,889 milionu eur. Předpokládá se získání spolufinancování z Fondu soudržnosti EU ve výši 114,2 milionu eur.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Lotyšsko s působností pro celé Pobaltí.
Zdroj: Leta, Delfi