Jak prodávat čínským spotřebitelům prostřednictvím platforem Cross-border E-commerce?

Datum: 30. 11. 2022    Průmyslový obor: Ostatní;     Teritoriální zaměření:  Čína Čína

Čínský trh e-commerce vzkvétá a poptávka po zahraničních dovážených produktech bude i nadále stoupat, protože čínská střední třída roste. Z politického hlediska Čína aktivně rozšiřuje přeshraniční elektronický obchod (Cross-border E-commerce) zřízením propojených oblastí a pilotních zón elektronického obchodu, které usnadňují dovoz a vývoz zboží.

Čína je největším trhem elektronického obchodování na světě. V roce 2021 dosáhly dovozy a vývozy přeshraničního elektronického obchodování, neboli Cross-Border E-commerce (CBEC), celkem 1,98 bilionu juanů (277,3 miliardy dolarů), což představuje meziroční tempo růstu o 15 procent. Čína také již mnoho let aktivně podporuje rozvoj CBEC a rozšiřuje počet pilotních zón na 132 po celé zemi. Navíc s růstem životní úrovně v Číně bude spotřebitelská základna pro CBEC – a dovážené produkty – nadále růst. E-commerce také nabízí mnohem dostupnější a přímočařejší způsob, jak oslovit čínské spotřebitele, s méně administrativními překážkami a zjednodušenými aplikačními postupy, které nabízejí rozvíjející se čínské platformy elektronického obchodu.

Abyste mohli založit a provozovat internetový obchod na mezinárodní platformě elektronického obchodu, abyste mohli prodávat produkty a služby čínským spotřebitelům, nemusíte zakládat právnickou osobu 
Prominentní mezinárodní platformy elektronického obchodování jsou TMall Global, Amazon Global a JD Worldwide. Typy produktů, které lze legálně dovážet do Číny, jsou uvedeny v seznamu přeshraničních maloobchodních dovozních komodit elektronického obchodu (CBECWhitelist). Tento seznam byl naposledy aktualizován na začátku roku 2022, aby na seznam přidal 29 nových položek, které jsou poptávány čínskými spotřebiteli, včetně lyžařského vybavení, myček nádobí a rajčatové šťávy. Vydání Whitelistu CBEC pro rok 2022 obsahuje 1476 položek, včetně různých druhů čerstvých a suchých potravin, kosmetiky, oděvů, nábytku, bílé techniky a elektroniky. Existují dva hlavní způsoby, jak zasílat produkty přes CBEC do Číny – přímá doprava nebo doprava přes celní sklad.

Výhodou prodeje čínským spotřebitelům přímo přes CBEC je jen nutné minimum administrativních překážek a v mnoha případech lze internetový obchod spustit během pár měsíců
Kromě toho, že v Číně nevyžadujete právnickou osobu, nemusíte také žádat o různé dovozní licence a celní odbavení, pokud se rozhodnete zasílat produkty prostřednictvím vyhrazených celních skladů v Číně. Mnoho platforem také poskytuje obchodníkům podporu při vyřizování mnoha administrativních záležitostí, jako jsou celní registrace a postupy odbavení. Kromě toho jsou jednotlivé transakce elektronického obchodování v hodnotě nižší než 5000 juanů nebo celkové roční transakce elektronického obchodování v hodnotě nižší než 26 000 juanů osvobozeny od dovozních cel a mohou se těšit 30procentnímu snížení DPH. Díky tomu je prodej prostřednictvím CBEC dostupnější pro menší obchodníky. Preferenční daňové úlevy nejsou k dispozici pro větší obchodníky, protože hodnotové limity jsou relativně nízké. A konečně, prodejem prostřednictvím platformy elektronického obchodu mohou obchodníci dostat zaplaceno v preferované měně, zatímco zákazník platí v RMB.

Nevýhodou je, že platformy vyžadují relativně velké bezpečnostní vklady jako prostředek k řízení rizika, které na sebe berou při hostování produktů od zahraničního subjektu. Ne všechny produkty lze prodávat prostřednictvím CBEC – což je omezeno na produkty uvedené na seznamu CBEC Whitelist – což znamená, že u určitých produktů je nutné pro jejich prodej v Číně projít tradičními kanály.

Zpracoval kolektiv kanceláře CzechTrade Čína (Šanghaj)
Zdroj: Dezan Shira & Associates