Japonsko má nejvíc firem se stoletou tradicí na světě
Datum: 15. 6. 2022
Průmyslový obor: Ostatní;
Teritoriální zaměření:
Japonsko
Díky silné tradici rodinných firem a podniků je v Japonsku firem s více než 100letou historií téměř dvojnásobně více než v USA, které se umístily na druhé příčce.
Letos v březnu více než staleté výročí od založení oslavilo již 37 550 firem. Podle posledních dostupných dat z jiných zemí bylo v USA v roce
2019 takovýchto firem 19 497 a na třetím místě umístěném Švédsku 13 997. Za
nebývale vysokým množstvím takovýchto japonských firem stojí
především silná tradice rodinných firem, kde je vedení firem předáváno z generace
na generaci. Ta byla jednak v minulosti posilována rozšířeným institutem adopce
v případě absence mužského potomka, jednak i dnes rozšířenou praxi sňatků,
kdy je na zetě vlastníka firmy nahlíženo především jako na budoucího majitele a
není proto výjimkou, že je vhodný kandidát na ženicha vybírán z řad schopných
zaměstnanců dané společnosti.
Nejstarší rodinná firma slaví 1444 let
Historie
nejstarší japonské společnosti, stavařské firmy Kongogumi z Ósaky, sahá až do roku 578, kdy dávný předek současného majitele, vyhlášený
tesař, přišel do Japonska z Koreje na pozvání prince Šótokua. Dlouhou
historií se pyšní i řada firem vedených v první sekci tokijské burzy. Z celkově vedených 1839 společností je 51 % z nich v rodinném vlastnictví
a více než 100letou tradici má 589 z nich. Mezi nimi nejstarší je
opět stavařská firma, a to tokijská společnost Matsui Kensetsu, jejích historie sahá
až do roku 1586.
Dlouhá historie, řemeslo
předávané z generace na generaci a úcta k tradici
To jsou obdivuhodné kvality zdobící mnoho japonských firem. Současně se však
jedná o jednu z příčin stojící za obtížnou proniknutelností na japonský
trh. Řada firem disponuje obchodními vazbami sahajícími do hluboké historie a ani
z obchodního hlediska sebevýhodnější nabídka není jejich stabilitu schopna
otřást. U řady produktů, jako jsou průmyslové komponenty, je proto
vhodnější volit variantu spolupráce na třetích trzích, na kterých nejsou japonské
firmy svazování historickými vazbami a jsou více ochotny navazovat nová partnerství.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Asahi Shinbum