Kolumbie pro oživení ekonomiky sází na dálnice 5. generace a rozšíření některých letišť

Datum: 22. 6. 2020    Průmyslový obor: Strojírenství - výroba strojů a techniky; Stavebnictví a stavební materiály;     Teritoriální zaměření:  Kolumbie Kolumbie

Nové projekty výstavby silnic a dálnic jsou jedním z hlavních nástrojů vlády, jak zvýšit zaměstnanost a HDP Kolumbie

Uprostřed obav z koronaviru, které doprovázejí postupné a opatrné uvolňování méně rizikových průmyslových sektorů v zemi, se kolumbijská vláda snaží dalšími strategiemi zabránit propadu ekonomiky a nárůstu nezaměstnanosti v zemi. Jednou takovou cestou pro nadcházející léta bude vytváření a realizace nových projektů pro budování infrastruktury. Především se bude jednat o výstavbu nové generace silnic v zemi, které jsou označovány jako 5G. Vláda si od tohoto slibuje nejen lepší propojení mezi jednotlivými městy, ale především generování nových pracovních míst a oživení dalších aktérů v tomto odvětví, jako jsou dodavatelé surovin nebo strojního zařízení.

Mezitím, co se už podařilo reaktivovat většinu z probíhajících staveb silnic a dálnic 4. generace, vláda a některé organizace jako např. Kolumbijská komora pro infrastrukturu (CCI) začaly s přezkumem projektů patřící do nové, páté generace dálničních staveb. Podle Ministerstva financí budou mít naprojektované dálnice páté generace odhadované náklady ve výši 5,3 miliardy USD, což odpovídá 1,67 % HDP. Vláda také projednává možnosti různých finančních úlev nebo odklady daňových povinností za účelem vytvoření zajímavých podmínek pro zahraniční investory.

V počáteční vlně výstavby dálnic 5G jsou už známy první projekty v hodnotě téměř 20 bilionů pesos. Jde např. o iniciativu dálnice Alo Sur v departmentu Cundinamarca, druhá fáze výstavby příjezdových komunikací do hlavního města ze severu, komunikace spojující Cali a Palmiru, koridor Buga - Buenaventura a nebo dálnice mezi Barrancabermeja (dep. Santander) a San Roque (dep. Cesar). Náklady na tyto stavby se odhadují na 9,7 bilionu pesos.

Mezi priority vlády patří také rozšíření některých letišť a posílení letecké konektivity mezi velkými městy. Mezi hlavní iniciativy patří rozšíření letiště v Cali, druhá fáze letiště v Cartageně nebo druhá fáze letiště El Dorado v Bogotě. Další oblastní budování infrastruktury je lodní doprava. Jmenovitě se jedná o zvýšení splavnosti řeky Magdaleny, projekt kanálu Canal del Dique a přístupového kanálu do přístavu Buenaventura. V těchto iniciativách bude podle předpokladů vlády zapotřebí investice ve výši přibližně 2,9 bilionu pesos.

Zpracoval kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade v Bogotě
Zdroj: www.portafolio.co