Datum: 21. 3. 2022
Průmyslový obor: Automobilový průmysl;
Teritoriální zaměření:
Velká Británie
Trend kompozitních materiálů má potenciál změnit automobilový průmysl a výrobní procesy ve prospěch začínajících inovativních výrobců.
V automobilovém
průmyslu dlouhou dobu převládala mantra o důležitosti úspor z rozsahu.
Marže jsou relativně tenké a pokud výrobci nejsou schopni produkovat alespoň
100 000 automobilů ročně, jejich šance na přežití je malá.
Tato zavedená
teze však naráží na překvapivý růst výrobců, kteří na automobilovém trhu
zastupují požadavky na více specifické použití vozů, které jsou v mnoha
případech opomíjeny velkými výrobci. Zásadním důvodem, díky kterému mohou tyto
start-upy profitabilně vyrábět bez nutnosti cen blížícím se prémiovým výrobcům
typu Aston Martin jsou bezesporu nové technologie produkce.
Mezi jednu
z nejdražších technologií s dlouho dobou splatnosti investice je lisovací
stroj, který má za úkol lisovaní jednotlivých panelů vozu. Na lisy jsou
z důvodu použití oceli velké nároky a stroje musí být schopny vyvinou
obrovskou sílu. Jejich ceny dosahují až čtyř milionů dolarů a při výrobě osobního
automobilu je jich potřeba celá řada.
Tento problém se
snaží řešit inovativní britské firmy použitím lisovaní z kompozitních
materiálů namísto oceli. Mezi tyto inovátory patří například LEVC, výrobce nové
generace ikonických taxi prohánějících se po ulicích Londýna, které zná celý
svět jako ‘black cabs’, EV start-up Arrival, nebo Riversimple, výrobce automobilů na vodíkový
pohon.
Největší výhodou
použití kompozit jsou nároky na tlak, který je nutný k jejich lisování. Technologie
lisování zůstává stejná, ale namísto lisů se specifikacemi na 3000 až 5000
tun jsou třeba pouze stroje se specifikací na 100 až 400 tun. Další zásadní
výhodou je to, že na proces lisování je nutný pouze jeden krok, zatímco u oceli
je jich několik. To vše napomáhá profitabilitě výroby i při nižším počtu
vyrobených kusů. Výroba je také více agilní a lze ji poměrně rychle přizpůsobit
měnícím se nárokům. Náklady na vybavení nové výrobní linky jsou sníženy až o 40
%, což je pro začínající značky zásadní.
Ačkoliv se
prozatím jedná o trend, který nebyl aplikován ve velkém rozsahu, rozhodně by
neměl být českými exportéry opomenut. Přechod z oceli na kompozitní materiály a
řada výrobců aplikujících novou technologii v relativně blízké Británii by
mohli být zajímavou příležitostí pro české kompozitní firmy, ale také výrobce
samotných lisovacích strojů. Možností představit se ve Velké Británii může být
i podzimní veletrh Advanced Engineering v Birminghamu, na kterém londýnská
kancelář CzechTrade organizuje společný stánek českých firem.
Zdroj: Autocar
Zpracoval tým
pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Spojené království.