Objem vyvezeného japonského saké rostl po 13 let v řadě
Datum: 30. 3. 2023
Průmyslový obor: Potravinářský průmysl;
Teritoriální zaměření:
Japonsko
Japonské rýžové víno se těší v zahraničí stále větší oblibě. Za rok 2022 vzrostl objem jeho exportu o 18,2 % na hodnotu 340 milionů dolarů.
Ve stínu setrvale klesajících prodaných objemů na domácím
trhu hledá stále více japonských výrobců saké nové obchodní příležitosti v zahraničí.
Tradiční alkoholický nápoj se skvělé hodí k nejen rybám, ale k jakékoliv
jinému masu, a není proto překvapením, že většina exportovaného saké míří spíše
přímo do restaurací než na pulty obchodů. Při tom v nich se saké po
dlouhou dobu příliš nedařilo. Japonské restaurace tradičně navštěvuje spíše movitější
klientela, a ta byla po dlouhou dobu k saké nedůvěřivá. Cenová hladina saké
byla oproti kvalitním vínům na nápojových lístcích tradičně poloviční až
třetinová, a zákazníci měli tendenci vnímat jej jako druhořadý produkt.
S ohledem na vysokou oblibu japonské kuchyně ve světě
si však řada výrobců byla vědoma potenciálu trhu, a v poslední dekádě tak
začali investovat do výroby nových prémiových produktů, jež by následně bylo
možné na zahraničních trzích prodávat i za prémiovou cenu. A zdá se, že tato
strategie nese úspěchy, vedle objemu, který se za poslední dekádu zpětinásobil,
totiž vzrostla i průměrná cena exportovaného saké, a to více jak dvojnásobně.
Jedním ze zářných příkladů takto úspěšných výrobců výrobců
je společnost Suigei (v překladu Opilá velryba). Ta díky chytlavému názvu,
snadno rozpoznatelnému logu a široké paletě produktů od základní tradiční
receptury po prémiovou řadu Daito, kde se cena jedné láhve pohybuje okolo 4000 korun, za posledních deset let své zahraniční zisky více jak
zdesetinásobila a v současnosti vyváží každoročně saké v hodnotě přesahující
hodnotu 15 milionů dolarů.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur
CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi