Polsko má námořní kanál. Mirzeja Wiślana spojuje Viselský záliv s Gdaňskou zátokou
Datum: 29. 9. 2022
Průmyslový obor: Stavebnictví a stavební materiály;
Teritoriální zaměření:
Polsko
17. září byl slavnostně otevřen nově vybudovaný lodní kanál Mierzeja Wiślana. Propojuje Viselský záliv s Gdaňskou zátokou.

Polsko uskutečnilo koncem září zase jeden malý krůček k osamostatnění se od Ruska. Doposud musely
lodě z Viselského zálivu proplouvat Pilavskou úžinou v ruské enklávě
nedaleko Kaliningradu. 17. září byl slavnostně otevřen nově vybudovaný lodní
kanál Mierzeja Wiślana, který propojuje Viselský záliv s Gdaňskou zátokou.
Od této chvíle tedy nebudou muset polská plavidla žádat o souhlas Ruska a být
závislá na jeho dobré vůli.
Investice do tohoto projektu se pohybuje okolo dvou miliard zlotých Původní částka byla
mnohem nižší, ovšem nárůst ceny způsobilo celosvětové zdražování stavebních materiálů.
Investorem stavby je Námořní úřad v Gdyni ve spolupráci s Ministerstvem
infrastruktury. Dodavatelem první etapy stavby je konsorcium NDI a belgické
Besix. Druhou část má na starosti Budimex a třetí etapu konsorcium
společností NDI, NDI Sopot, Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i
Podwodnych.
V první fázi projektu měl být vybudován ochranný přístav ze strany
Gdaňského zálivu, plavební kanál s plavební komorou, vyčkávací stání,
plavební značení, technické budovy a kapitanát Nowy Świat.
Celková délka nové trasy měří 25 km a je tak o 100 km kratší než původní
trasa přes Pilavskou úžinu, která spadá pod ruský Kaliningrad. Lodním kanálem
můžou proplouvat lodě velké 100x20x4,5 m (d x š x h). Kanál je hluboký 5 metrů.
V druhé fázi projektu má dojít k rekonstrukci současné plavební dráhy
na řece Elbląg, vybudování břehů, které budou mít zároveň protipovodňovou
funkci. Dále budou vybudována nízká přístaviště pro lepší přístup k řece a
otočný most přes řeku Elbląg. Druhá etapa by měla být dokončena do roku 2023.
Ve třetí fázi by měl být propojen Viselský záliv s ústím řeky Elbląg plavební
dráhou o délce 8,2 km. Bude také zvětšeno dno na šířku 60 m.
Zpracoval tým pracovníků zahraniční
kanceláře CzechTrade Polsko.
Zdroj: muratorplus.pl