Prodejci sportovního oblečení obracejí pozornost na Čínu. Jaké příležitosti a výzvy tam čekají na exportéry?

Datum: 30. 11. 2022    Průmyslový obor: Ostatní;     Teritoriální zaměření:  Čína Čína

Čínský trh se sportovním oblečením se má stát největším na světě, poháněný vládními iniciativami, měnícími se trendy a rostoucím zdravotním povědomím.

Vládní iniciativy, měnící se módní trendy a rostoucí zdravotní povědomí mezi čínskou střední třídou jsou klíčovými faktory, které přispívají k přeměně Číny v dokonalý trh se sportovním oblečením. Přestože USA jsou i nadále největším trhem pro sportovní oblečení na světě s velikostí trhu 45 miliard dolarů, míra jejich expanze je pouze 2,5 procenta. Na druhou stranu čínský trh se sportovním oblečením expanduje mnohem vyšší složenou roční mírou růstu (CAGR) nad 9 procent.

V roce 2021 dosáhl maloobchodní prodej sportovního oblečení v Číně 371,8 miliardy juanů (51,9 miliardy dolarů), neboli 13,4 procenta trhu s oděvy v zemi. Očekává se, že trh se sportovním oblečením v Číně se do roku 2025 vyvine s CAGR o více než 9 procent. O více než dvě procenta čínského trhu se sportovním oblečením klesla mezi lety 2019 a 2020, nicméně mezi lety 2020 a 2021 se zotavil se značným růstem. V roce 2020 mělo největší podíl na trhu sportovní oblečení, následované sportovní obuví a sportovními doplňky. Většina prodejů sportovního oblečení v Číně byla uskutečněna online: obchodní obchody, internetoví maloobchodníci, odborníci na oblečení, obuv a doplňky na živé vysílání patřili mezi nejlepší distribuční kanály. Tržby na čínském trhu se sportovním oblečením vzrostly mezi lety 2017 a 2019 o 53 procent, z 31,5 miliardy dolarů na 48,34 miliardy. Po zpomalení v roce 2020 dosáhl trh v roce 2021 51,9 miliardy. Nike a Adidas se svou silnou lokální značkou Anta nadále dominovaly trhu. Od roku 2017 se Sketchers vyšvihli na čtvrté místo, následováni místní značkou Li Ning, která v roce 2021 obsadila páté místo. S populací 1,412 miliardy a relativně silnou kupní silou má Čína velký potenciál stát se největším trhem se sportovním oblečením na světě.

Sportovní oblečení, sportovní obuv a sportovní doplňky. Tři hlavní segmenty čínského trhu se sportovním oblečením 
Mladší Číňané zažívají pocit národní hrdosti, což vedlo k tomu, že na trh vstoupilo více domácích společností jako levnější alternativy k těm zámořským. Nejlepší influenceři v živém vysílání častěji propagují domácí značky. Aby bylo možné navázat přímější a důvěrnější spojení s čínskými spotřebiteli, musí se zahraniční značky více než dříve lokalizovat.

Nike je dokonalým příkladem strategie lokalizovaného brandingu, která efektivně cílí na místní spotřebitele. Na začátku roku 2020 debutovala se svou první reklamou na nový lunární rok The Great Chase. Po pouhých dvou týdnech reklama získala na sociálních sítích 4,8 milionu zhlédnutí.

Diferencovaný branding se pravděpodobně stane důležitějším, i když funkčnost je stále klíčovým faktorem při rozhodování o nákupu sportovního oblečení. Čili když je většina značek sportovního oblečení schopna uspokojit potřebu funkčnosti, pak to, co prezentuje, je relevantní pro cílové zákazníky při rozhodování. Protože většina značek prodává prostřednictvím kanálů elektronického obchodu nebo propaguje prostřednictvím sociálních médií, vyžaduje to více individualizovaných spojení mezi značkami a jejich cílovými segmenty.

Zpracoval kolektiv kanceláře CzechTrade v Číně (Šanghaj). 

Zdroj: Dezan Shira & Associates