S poklesem množství importovaného medu roste v Japonsku i jeho cena

Datum: 29. 7. 2022    Průmyslový obor: Potravinářský průmysl;     Teritoriální zaměření:  Japonsko Japonsko

Celých 90% veškerého přírodního medu prodávaného v Japonsku je importováno. Globálním nedostatkem způsobené zdražování se nevyhnulo ani jemu.

Jeden kilogram medu se v období mezi lednem až květnem 2022 v průměru prodával za 433 jenů (přibližně 77 korun), což je o 10 % dráž než v loňském roce a o 20 % více než v roce 2019. Ve sledovaném období dále poklesl objem importovaného medu meziročně o 7,6 %, kdy již od loňského roku trvající globální nedostatek této potraviny ještě prohloubila válka na Ukrajině. Ukrajinský med získával díky své cenové dostupnosti v posledních letech v Japonsku na popularitě a mezi lety 2020 až 2021 vzrostl jeho importovaný objem 3,5x na 945 tun. Nicméně konflikt výrazně rozkolísal jeho dodávky. Globální oteplování a s ním spojené výkyvy v počasí pak neslibují lepší budoucnost, a lze tak očekávat, že med, nejen v Japonsku, bude nadále dražší a hůře dostupný.

Vedle Číny, Kanady a Argentiny je med do Japonska dovážen tradičně i ze zemí jihovýchodní Evropy, jako jsou Maďarsko, Rumunsko či výše zmíněná Ukrajina. Povědomí o českém medu je bohužel v zemi velmi nízké, a byť jej společně s medovinou lze nelézt v turistických průvodcích jako doporučení na vhodný dárek z cesty do Česka, ale podle dat z roku 2019 se do Japonska nedovážel. S ohledem na vyšší cenu českého medu ve srovnání se zahraniční konkurencí pak šance na jeho prosazení se na trhu není příliš vysoká.

Případnou příležitost pro české exportéry však se sebou nese jiný produkt blízký medu, a to medovina. Na trhu se sice objevuje jak od lokálních menších včelařů, tak i od zahraničních dodavatelů, svou cenou se však příliš neliší od finální ceny medoviny dostupné v Česku. Se správným marketingem (tradice, kvalitní přírodní suroviny, vánoční trhy) a schopným obchodním partnerem tak proto neexistuje důvod, proč by nemohla česká medovina na japonském trhu uspět. Pro její prezentaci se přímo nabízí každoročně pořádaný veletrh FOODEX nebo přímo naše kancelář v Tokiu může pomoci s nalezením vhodného partnera v rámci individuálních služeb.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.

Zdroj: Nikkei