Čínský Black Friday - rekord opět prolomen

Datum: 1. 12. 2017    Průmyslový obor: Ostatní;     Teritoriální zaměření:  Čína Čína

Inspirace pro české firmy uvažující o vstupu na čínský online trh. Které výrobky se nejvíce prodávají a ve kterých částech Číny.

Dne 11. 11. 2017 e-commerce platforma Tmall opět zaznamenala rekordní prodeje výrobků během Dne nezadaných. Jen v tento den se prodalo zboží v hodnotě 25 mld. USD, což je nárůst o téměř 40 % oproti 11. 11. 2016 (17,8 mld. USD). Přitom Tmall zaznamenává prodejní rekordy v tento den každým rokem od spuštění akce (2009). Ostatní platformy také netratí a např. druhá největší e-commerce platforma v Číně JD.com utržila za prvních jedenáct dní v listopadu 19 mld. USD.

Mezi top 10 nejprodávanějších výrobků patřilo zboží velkých čínských značek (např. Xiaomi – mobilní telefony, domácí spotřebiče značek Haier a Midea), tak světově známých zahraničních značek (Adidas, Nike, UNIQLO - móda, Sharp – domácí spotřebiče). Z toho vyplývá, že při rozhodnutí začít prodávat na e-commerce v Číně je nutné počítat i s výdaji na marketing, neboť propagace výrobku a značky v Číně je nezbytná vzhledem k obrovské domácí i zahraniční konkurenci.

Zajímavou informací je, že 90 % nákupů proběhlo přes mobilní telefony a ukazuje na rostoucí dominanci tzv. m-commerce v Číně. Což také naznačuje, že provozovatelé eshopů musí své stránky optimalizovat pro použití v mobilních telefonech.

Nejvíce nákupů na Tmall proběhlo v následujících oblastech: ve samosprávných městech Šanghaj, Peking a Chongqing a v provinciích a regionech Guangdong (města Shenzhen a Guangzhou), Zhejiang (město Hangzhou), Fujian, Jiangsu (Suzhou a Nanjing), Shandong, Sichuan (město Chengdu), Hubei (město Wuhan) a Henan. S ohledem na rozdělení bohatství a kde se nejvíce soustřeďuje střední třída, tj. pobřežní oblasti a města vrstvy (Tier) 1 a 2 (hlavní hospodářsky významná města), nejsou tato centra spotřebitelské poptávky překvapením.

Zdroj: Sovereign group, China Daily
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Pekingu