Nákupy přes internet zůstávají v Číně v oblibě i v roce 2018

Datum: 12. 3. 2019    Průmyslový obor: Elektronika a elektrotechnika; Textilní, oděvní a kožedělný průmysl; Potravinářský průmysl; Ostatní; Design; Luxusní zboží; Papírenský průmysl; Plasty a pryž; Nábytkářský průmysl; Sklo; Bižuterie; Drobné zboží, bytové doplňky, kuchyňské potřeby, hračky, sportovní potřeby; Chemický průmysl;     Teritoriální zaměření:  Čína Čína

Prodeje po internetu velkou měrou přispívají ke spotřebě domácností v Číně. Jedná se také o perspektivní nástroj na propagaci a prodej zahraničních výrobků v Číně, zejména pokud mluvíme o tzv. cross-border online nakupování.

V roce 2018 se spotřeba domácností podílela na tvorbě HDP 76,2 % a byla hlavním tahounem jeho růstu. V roce 2018 online maloobchodní prodej zboží a služeb přesáhl 1,3 bil. USD v Číně, objem vzrostl o téměř 24 % oproti roku 2017.
V roce 2019 se odhaduje, že celkový (offline i online) maloobchodní prodej zboží v Číně dosáhne hodnoty 6,77 bil. USD, přičemž e-commerce má mít podíl 14,46 %. Maloobchodní prodej na B2C e-commerce platformách vzrostl ve 4. čtvrtletí roku 2018 o 28,4 % na hodnotu 226,38 mld. USD.
Platforma Tmall.com je dominantním hráčem v oblasti domácího online prodeje, následují JD.com, Suning, Vipshop a Gome. Tržní podíl jednotlivých platforem dle hrubých tržeb z prodeje se dlouhodobě výrazně nemění a je následující:

 Název platformy  Tržní podíl v %
Tmall 61,5
JD 24,2
Suning  6,7
 Vipshop  3,7
 Gome  0,7
 Amazon  0,6
 Dangdang  0,5
 YHD  0,1
 Jumei  0,1
 Ostatní  2

 

Tržby z maloobchodního prodeje celé skupiny Alibaba (patří sem např. platformy Tmall a Taobao) vzrostly meziročně o 41 % za 4. čtvrtletí 2018. Maloobchodní tržiště skupiny Alibaba dosahují největšího počtu aktivních zákazníků (636 mil. za rok). JD, druhá největší B2C platforma v Číně, dosáhla počtu aktivních zákazníků 305,3 mil. za rok (údaje za rok 2018). Její tržby za 4. čtvrtletí 2018 vzrostly o 22,4 %.
Oblíbenost prodejních kampaní/festivalů (nejznámější „Den nezadaných“ 11.11.) každým rokem narůstá. V předprodeji k festivalu 11.11.2018 překročilo 71 značek hrubé tržby v hodnotě 100 mil. RMB (cca téměř 14,5 mil. USD), zatímco o rok dříve to bylo „jen“ 40 značek. V roce 2018 tyto tržby překročilo 15 oděvních (zvláště na sport/fitness zaměřených) značek - Nike, Adidas, Puma, Lining, Converse, Anta, Fila, Skechers, New Balance, Underarmour, Uniqlo, Eifini, Only, Vero Moda a Bosideng.
Pro české výrobce/prodejce spotřebního zboží může být však zajímavá zpráva, že oblast e-commerce, vč. cross-border e-commerce (CBEC) v Číně, je od 1.1.2019 nově regulována. Nová politika postihuje významně tzv. Daigou, což jednoduše řečeno jsou fyzické osoby, které nakupovaly zahraniční zboží v zahraničí, do Číny zboží dovezly mimo klasický zahraniční obchod (jako osobní zásilky) a vyhnuly se tak placení cla, daní atp. Od začátku roku 2019 však tyto osoby si musí zaregistrovat své podnikání a platit řádně daně.  Očekává se, že toto nařízení bude mít pozitivní dopad na vývoj cross-border e-commerce (koncept kdy zahraniční firma vlastní eshop na jedné ze CBEC platforem a prodává své výrobky ze zahraničí přímo do Číny. Zahraniční firma k tomu nepotřebuje mít čínského distributora ani svou vlastní právní entitu v Číně).
Objem dovezeného zboží přes CBEC dosáhl v roce 2018 hodnoty téměř 2 bil. USD, nárůst o 12,9 %. Společnost Deloitte očekává, že počet zákazníků CBEC platforem v Číně přesáhne počet 200 mil. zákazníků do roku 2020. Rozvinuté země a sousední země Číny jsou největší zdrojové země pro tyto dovozy, EU, USA, země ASEAN, Japonsko, Nový Zéland a Austrálie se podílí téměř 80% na dovozech spotřebního zboží pro CBEC, z toho téměř 40 % pochází z EU. Výrobky osobní péče, zdravotní péče a výrobky pro matku a dítě jsou hlavní 3 kategorie, které se v rámci CBEC prodávají nejvíce. Vyhledávány jsou výrobky s vysokou kvalitou, bezpečné, které přispívají ke zdravému životnímu stylu a mají pozitivní dopad na životní prostředí.
Záměrem českých vládních zástupců v Číně je zvýšit podíl českých výrobků na prodejích přes CBEC v Číně. CzechTrade, Velvyslanectví ČR v Pekingu a Ministerstvo průmyslu a obchodu připravují projekt „Prodeje vybraných českých značek na čínských cross-border e-commerce platformách“. Sledujte Kalendář akcí na stránkách agentury CzechTrade anebo více informací k projektu podá vedoucí zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Pekingu, Kateřina Ďurove, email: katerina.durove@czechtrade.cz.

Zdroj: CIW, Deloitte, National Bureau of Statistics, China Briefing
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Pekingu