Čínští investoři se chtějí skrze dohodu Regionálního ekonomického partnerství (Regional Comprehensive Economic Partnership, RCEP) ještě více zapojit do thajského podnikatelského ekosystému. To Thajcům hraje do karet, protože jim to může pomoci v rozvoji tzv. S-Curve průmyslových odvětví, a zároveň budou mít usnadněný technologický transfer z Číny.
Obchodní vliv Číny je v jihovýchodní Asii a Thajsku velký. Thajsko se snaží, aby přilákalo i takové investory, kteří budou investovat do projektů s vyšší přidanou hodnotou.
Čína je dlouhodobě významným dodavatelem počítačových komponentů, motorů, spotřební elektroniky, strojů, kovových výrobků, chemikálií či oděvů. Již dvanáctým rokem v řade je největším obchodním partnerem Thajska a obchodní výměna je odhadována až na 105 miliard amerických dolarů, což představuje 18 % celkového thajského obchodu.
Čínské portfolio se rozšiřuje. V posledním roce jsme svědky zahlcení místního trhu elektroauty, kdy Číňané převálcovali konkurenci, co se množství prodaných aut týče. Přibližně 75 procent trhu s elektromobily v regionu jihovýchodní Asie tvoří jen čínská vozidla. Doposud čínské automobilky zaznamenaly největší úspěchy právě v Thajsku. Vloni získaly 80 procent trhu s elektrickými vozy v zemi. Tři nejprodávanější značky elektrovozů byly právě z Číny, konkrétně BYD, Neta a MG.
Čínské společnosti mají oproti těm evropským velkou konkurenční výhodu. Jsou k Thajsku blíže a mají nižší výrobní náklady, ale zároveň mají i další obrovskou výhodu, která plyne ze vzájemných obchodních dohod. Čína tak často neplatí clo. Dohoda RCEP teď Číně otevírá dveře ještě více dokořán.
Dne 28. května proběhla v Bangkoku akce RCEP Business Opportunities Matchmaking Conference (China-Thailand), která byla první svého druhu a přilákala více než 140 čínských investorů, kteří mají o Thajsko zájem. Thajsko doufá, že by tato iniciativa mohla pomoci v růstu jeho HDP. RCEP může obchod a investice mezi oběma zeměmi zvýšit například tím, že se rozšíří výrobní síť a distribuce produktů v oblasti Asie a Tichomoří, a zároveň se propojí s globálním řetězcem prostřednictvím preferenčních cel.
Thajské ministerstvo obchodu se snaží vyjít čínské straně vstříc. Usnadňuje obchodní sítě mezi soukromými sektory obou zemí, prostřednictvím čtyř memorand o porozumění (MoU) s provinciálními vládami Chaj-nan, Kansu, Šen-čen a Jün-nan. Kromě toho je v plánu podepsání dalších osmi memorand o porozumění s Fu-ťienem, Chej-lung-ťiangem, Šan-si, Če-ťiangem, autonomní oblastí Kuang-si Čuang, Che-pejem, Šan-tungem a Ťi-linem.
Premiér Srettha Thavisin nařídil ministrům, aby odstranili co nejvíce obchodních překážek. Tato reforma by měla zahrnovat např. poskytování dlouhodobých víz a dalších pobídek pro usnadnění strategických partnerství.
Co je RCEP?
RCEP je dohoda o volném obchodu, která vznikla mezi členskými státy Asociace národů jihovýchodní Asie (ASEAN) a pěti jejími partnery: Čínou, Japonskem, Jižní Koreou, Austrálií a Novým Zélandem. Dohoda vytváří jedno z největších obchodních bloků na světě a pokrývá přibližně 30 % globálního HDP a 30 % celosvětové populace.
Pro Thajsko smlouva znamená diverzifikaci ekonomiky a snížení závislosti na tradičních odvětvích - turismu a zemědělství. Pro Čínu může RCEP přispět k dalšímu posílení obchodních vztahů s Thajskem a k zajištění dodávek surovin a zboží, což v širším kontextu znamená upevnění pozice Číny jako regionálního ekonomického lídra.
V roce 2023 dosáhl obchod Thajska s členskými zeměmi RCEP hodnoty 312 miliard dolarů, což představuje 54,4 % celkového obchodu země. Thajský vývoz do členských zemí RCEP dosáhl 1,45 miliardy dolarů.
S-Curve v Thajsku
V kontextu Thajska se termín S-Curve odkazuje na strategii rozvoje průmyslových odvětví, která má za cíl přenést ekonomiku z fáze nižší přidané hodnoty k té vyšší. Tento koncept se inspiruje tvarem S - průmyslová odvětví začínají s pomalým růstem, pak zrychlí, a nakonec dosáhnou vrcholu.
Strategie zahrnuje investice a podporu vybraných vládních politik, jejímž výsledkem je podpora odvětví s vysokou přidanou hodnotou, tedy technologie, biotechnologie, elektronika a další. Tímto způsobem by se Thajsko mohlo vymanit z postavení pouhého vývozce levných výrobků s nízkou přidanou hodnotou a docílit ekonomického rozvoje.
Zdroj: Ministerstvo obchodu Thajska
Zpracovala zahraniční kancelář CzechTrade Thajsko.
V roce 2023 zaznamenal německý maloobchod s potravinami rekordní obrat přes 200 miliard eur, jakožto důsledek inflace a vyšších cen.
Japonská ekonomika vzrostla poprvé po dvou kvartálech. Původní odhady nicméně počítaly s 3,1% růstem.
Kombinace sucha a požárů napříč Brazílií komplikuje sklizeň, chov i dopravu. Velké ztráty počítají pěstitelé kávy.
Nejste si jisti postupy při dovozu nebo vývozu vašeho zboží nebo služeb do zahraničí? Chcete zjistit, jak používat portál Access2Markets, aby co nejlépe vyhovoval vašim obchodním potřebám? Přihlaste se na seminář.