Obchodní schodek Rumunska se za 12 měsíců do října 2023 meziročně snížil o 12,2 % na 28,9 mld. eur, tedy na 9,2 % HDP. Přičemž dovoz se meziročně snížil o 0,5 % na 122,7 mld. eur a vývoz vzrostl o 3,7 % na 93,8 mld. eur, tedy 30 % HDP.
Poměr schodku k HDP země dosáhl vrcholu 11,8 %-11,9 % od října 2022 do ledna 2023, kdy ceny ropy a plynu vzrostly v souvislosti s vysokou nejistotou způsobenou konfliktem na Ukrajině a dostupností zdrojů. Vysoké ceny komodit v tomto období nafoukly vývoz i dovoz. Za 12 měsíců do října 2023 se rumunský obchodní deficit u zboží vrátil na úroveň srpna 2021, kdy činil 9,2 % HDP. Poměr vývozu k HDP se za 12 měsíců do října 2023 nepatrně snížil na 29,8 % z 30,5 % v srpnu 2021. To se nemusí zdát jako pozoruhodný výkon, ale vzhledem k posílení místní měny v období od roku 2021 tomu tak je.
Poměr vývozu k HDP, počítaný na klouzavém 12měsíčním základě, v lednu 2023 přesáhl 34 %. Jednalo se však o přechodný vliv vysokých cen komodit a meziproduktů. Výhled zůstává problematický pro rumunský vývoz a obchodní schodek, a to vzhledem k hospodářskému zpomalení u hlavních obchodních partnerů a slabé schopnosti místních výrobců nahrazovat dovážené zboží.
Domácí poptávka zůstává silná, a to díky přílivu prostředků z Nástroje odolnosti a napjatému trhu práce, který udržuje příjmy zaměstnanců v reálných hodnotách stabilní.
Dovoz podle vládní prognózy poroste v roce 2024 rychleji než vývoz a v následujících letech podobným tempem jako vývoz. Očekává se, že poměr schodku běžného účtu k HDP se sníží, ale nikoli v důsledku zlepšení obchodu se zbožím.
Připravil kolektiv zahraniční kanceláře CzechTrade Rumunsko.
Zdroj: Romania Insider
Spolková síťová agentura usnadňuje účast na energetické transformaci a snižuje byrokracii.
Země jsou nuceny ke společnému postupu ve stínu čínských úspěchů na poli elektromobility. Konkrétnější podobu by strategie měla získat během zářijového jednání ekonomických ministrů.
Tento rozsáhlý a širokospektrý projekt zahrnuje výstavbu čtyř průmyslových linek, a pokryje tak velkou část dodavatelského řetězce pro výrobu elektromobilů.
Kolumbie je silně závislá na vodních nádržích, a to jak její obyvatelé na pitné vodě, tak i průmysl v čele s energetikou, proto vysychání a pokles vodní hladiny v přehradách dělají Kolumbijcům starosti.