Jasně definované charakteristiky mají pomoci v boji s rostoucím počtem napodobenin.
Na zahraničních trzích stále populárnější japonskou whisky dlouhodobě trápila absence pravidel, která by výrobce i spotřebitele chránila od rozšířené praktiky, kdy za tradiční japonskou whisky jsou označovány i blendy, které obsahují z velké části whisky dovezenou ze zahraničí a v Japonsku jsou lahvovány. A to vše legálně, neboť japonská legislativa, na rozdíl od té skotské či americké, označení japonská whisky striktně nedefinuje.
Nepříznivou situaci se rozhodla řešit Japonské asociace výrobců destilátů a likérů (Japan Spirit & Liqueurs Makers Association), která v roce 2021 připravila sadu pravidel, jež musí produkt plnit, aby mohl být za tradiční japonskou whisky označen. Řada z více než 90 členů asociace se těmito pravidly již řídí, od 1. dubna však bude po výrobcích, které patří do této skupiny, jejich dodržovaní oficiálně vyžadováno.
Samotná pravidla jsou velmi standardní. Aby whisky mohla být značena jako japonská, pak celá výroba - destilace, zrání v sudech, lahvování - musí proběhnout v Japonsku, minimální doba zrání musí být tři roky a finální produkt musí mít alespoň 40% podíl alkoholu. Whisky dále musí být vyrobena výhradně ze sladového zrna a smí být použita pouze japonská voda. Produkty, které tyto pravidla nesplňují by se pak měly vyvarovat použití japonské vlajky či japonských místních a osobních jmen.
Definice není právně vymahatelná, a nelze proto předpokládat, že by přinesla konec napodobeninám. Milovníci whisky však díky ní získají jistotu, že minimálně produkty od palíren patřících do Japonské asociace výrobců destilátů a likérů budou tou skutečnou a pravou japonskou whisky.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Nikkei Asia
„Čína vede v klíčových ukazatelích díky podpoře inovací, obchodních sítí, infrastruktury a kvalifikované pracovní síly," uvádí společnost Dezan Shira & Associates ve zprávě Emerging Asia Manufacturing Index 2024.
V německém závodu Tesly v Grünheide v Braniborsku se každý týden vyrobí 6000 vozidel. V prostorách továrny však již není dostatek místa pro neprodané vozy, a tak jsou tisíce elektromobilů transportovány na bývalé vojenské letiště.
Nevládní organizace Attac navrhuje zavést progresivní daňový model pro zdanění bohatství. Stát tak ročně získá až 22 miliard eur na klíčové investice. Attac upozorňuje na výrazný trend bohatnutí rakouských miliardářů, což vyvolává obavy z narůstající nerovnosti a koncentrace bohatství ve společnosti. Diskuze o zdanění bohatství vyvolává rozporuplné reakce. Někteří vidí v zavedení daně příležitost dosáhnout větší sociální spravedlnosti, zatímco jiní varují před negativními dopady na ekonomiku a zaměstnanost.
Prezident Emmanuel Macron představil investice neuvěřitelných 15 miliard eur. Směřují do dekarbonizace, rozvoje umělé inteligence a finančního sektoru. Finance podpoří průmyslovou obnovu Francie.