Kvůli nepostačující energetické infrastruktuře země nedokáže plnit směrnici o budování infrastruktury pro alternativní paliva (AFIR), která zavazuje členské země EU ke zvýšení počtu dobíjecích stanic.
AFIR zavazuje Chorvatsko, aby zajistilo dobíjecí stanice na TEN-T koridorech v ekvivalentu výkonu 1,3 kW na každé registrované bateriové vozidlo a výkonu 0,8 kW na každý plug-in hybrid a každoročně aktualizovat kapacity na základě počtu registrovaných elektromobilů. Chorvatská síť však není způsobilá přijímat a distribuovat požadované množství elektrické energie.
Na dálnicích na každých 50 kilometrů stojí dobíjecí stanice s průměrně dvěma místy pro rychlé dobíjení a dvěma až třema pro běžné, a to je nedostačující pro potřeby cestovního ruchu a vozidel v tranzitu. Účinná dobíjecí stanice pro desítku elektromobilů, osobních i nákladních, by měla mít instalovaný výkon 2 až 3 MW.
Takové parametry vyžadují zajištění odpovídající přenosové soustavy a trafostanic, ale k některým místům na dálnicích se takové řešení nevyplácí. Aby mohly fungovat vzdálené velké dobíjecí stanice bude třeba místo stavby přenosové soustavy stavět malé místní elektrárny, například na plyn, což je opcí také pro vyrovnávání energetické špičky dobíjecích stanic napojených na přenosovou soustavu. Podle chorvatského dopravního experta Željka Marušiće takové řešení vůbec nepřispěje snížení globálního znečištění. Prozatím Chorvatsko nemá strategii, jak se v budoucnosti postavit těmto problémům.
Připravil kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chorvatsko.
Zdroj: Privredni.hr
Spolková síťová agentura usnadňuje účast na energetické transformaci a snižuje byrokracii.
Země jsou nuceny ke společnému postupu ve stínu čínských úspěchů na poli elektromobility. Konkrétnější podobu by strategie měla získat během zářijového jednání ekonomických ministrů.
Britská ekonomika se dostala z recese, když hrubý domácí produkt v prvním čtvrtletí vzrostl o 0,6 %.
Tento rozsáhlý a širokospektrý projekt zahrnuje výstavbu čtyř průmyslových linek, a pokryje tak velkou část dodavatelského řetězce pro výrobu elektromobilů.