Japonskému exportu se dařilo díky vývozu automobilů a levnému jenu. Na objemu importu se pozitivně projevilo zklidnění na mezinárodním trhu s energetickými surovinami.
S koncem fiskálního roku, ke kterému v Japonsku dochází na přelomu března a dubna, ministerstvo financí publikovalo zpráva o stavu mezinárodního obchodu za rok 2023. Během něm se Japonsku podařilo výrazně snížit rekordní hodnotu obchodního deficitu z roku 2022 (22,06 bil. jenů) o více jak 70 % na 5,89 bil. jenů. A to i díky březnovým výsledkům, kdy objem exportu v meziročním srovnání vzrostl o 7,3 % a import klesl o 4,9 %.
Na pozitivní vývoj obchodní bilance měla vliv řada faktorů od dlouhodobě slabého jenu umožňující levný vývoz, až po zklidnění situace na mezinárodním energetickém trhu. Ostatně Japonsko je zcela závislé na importu ropy, plynu a uhlí a vysoké ceny těchto surovin a v kalendářním roce 2022 byly jednou z hlavních příčin, proč masivně nárůstal obchodního deficit. Výrazně přispěla i kondice japonského automobilového průmyslu. Ten v uplynulém fiskálním roce tvořil 17 % japonského exportu a zaznamenal meziroční růst vyvezeného zboží o 30,2 %.
Zůstává otázkou zdali se proexportně orientované japonské ekonomice v dohledné době podaří dlouhodoběji vymanit ze záporné obchodní bilance, která s výjimkou let 2016, 2017 a 2020 trvá již od globální ekonomické krize z roku 2008. Návrat do pozitivní obchodní bilance bude pro Japonsko náročný, neboť je možné, že poroste cena ropy kvůli vývoji na Blízkém východě, a také tahoun japonského exportu - automobilový průmysl - se bude muset vypořádat s výzvami spojenými s přechodem na bezuhlíkovou ekonomiku.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře agentur CzechTrade a CzechInvest Japonsko.
Zdroj: Mainichi, Nikkei Asia Review
V roce 2023 se Mexiko umístilo mezi 10 zemí s největším růstem e-commerce. Dalšími zeměmi jsou Indie, Argentina, Filipíny nebo Indonésie.
Člen představenstva společnosti Markus Kaser zdůrazňuje, že Spar nekopíruje žádné značkové výrobky. Spar se v rakouském potravinářském průmyslu zaměřuje na budování vlastních značek, které mu loni vynesly 43 procent tržeb. To odpovídá částce čtyř miliard eur, tedy o dvanáct procent více než v roce 2022.
Na konci dubna představily francouzský národní dopravce SNCF a společnost Alstom první vlakovou soupravu TGV M. Tento nový vlak slibuje velký úspěch pro francouzský železniční průmysl.
Díky inovativním fotovolatickým systémům poslouží tato budova jako inovativní, energeticky soběstačný komplex. Rakouská firma Fill začala budovu stavět v roce 2023, první fáze má být hotová ještě letos.