Datum:15. 9. 2021
Teritoriální zaměření:
Čína - vlajka Čína

Čína – destinace pro strojírenské exportéry

Celosvětová pandemie covid-19 mění svět a vytváří nové příležitosti a výzvy pro exportně orientované firmy. Zahraniční kanceláře CzechTrade registrují příležitosti v daných destinacích, vytvářejí partnerství českým výrobním společnostem a jsou jim nápomocni při vstupu a upevnění pozice na trhu.

Čína jako jediná z velkých světových ekonomik má za sebou velmi úspěšný rok 2020. Tento trend pokračuje i v roce 2021 a očekává se meziroční růst až o 8,5 %. Čína buduje ekonomiku na bázi tzv. dvojího oběhu, který podporuje domácí spotřebu a současně export a konkurenceschopnost čínské ekonomiky vůči zbytku světa. Navíc zůstává světovým výrobním leaderem, přičemž domácí produkce je rok od roku sofistikovanější. Čínská vláda zveřejnila program Made in China 2025, který má podpořit dosažení světové úrovně u tamních společností ve vybraných klíčových technologických odvětvích.

„Dnešní Čína klade důraz na ekologii, zdravý životní styl. Masivně investuje do technologií, nových infrastruktur, urbanizace a e-commerce. Buduje zóny volného obchodu po celé zemi. To vše je skvělá příležitost pro české exportéry, kterým CzechTrade pomůže s průnikem na trh,“ říká Aleš Červinka, ředitel regionálního centra CzechTrade Čína.

Strategie pro vstup na čínský trh
I přes rozdíly v čínských regionech je doporučená strategie vstupu na trh pro české firmy jednotná. Nejprve je třeba dobře zvážit možnosti firmy a příležitosti pro daný produkt. Podnikatel musí zhodnotit výzvy, jako jsou konkurence, regionální a kulturní rozdíly, podnikatelské prostředí, vzdálenost i velikost samotného trhu, které se nedají srovnávat s evropskými zeměmi.

„Pokud se firma po zvážení všech pro a proti rozhodne expandovat do Číny, nesmí podcenit přípravu, se kterou jí rádi pomůžeme. Jedná se o průzkum trhu, webové stránky a marketingové materiály v čínštině, prezentace na veletrzích a podobně. Vstup na trh je velmi náročný, i po důkladné přípravě, hlavně kvůli silné domácí i zahraniční konkurenci. Navíc zde všechno trvá mnohem déle, což vyžaduje obrovskou dávku trpělivosti a urputnosti,“ vysvětluje Michal Dúbrava, ředitel kanceláře CzechTrade v Chengdu, která funguje jako styčný bod pro jihozápadní Čínu.

Příležitosti pro české firmy jsou v e-commerce
Čínská ekonomika je čím dál digitálnější. Obrovskou roli hrají e-commerce platformy a na ně navázané mobilní technologie – mobilní platby, přímé propojení výrobců a spotřebitelů, big data. Zároveň vláda podporuje vznik nových zón volného obchodu, které bývají přímo navázané na prodej zboží na e-commerce platformách. Digitalizace se promítla téměř do všech odvětví. Významný vliv na prodej mají i sociální sítě a obchody přes livestreaming. E-commerce, zvláště v segmentu spotřebního zboží, je velmi efektivní způsob vstupu na trh. Je dominantním kanálem maloobchodního prodeje s podílem 99 % nákupů přes mobilní telefony.

Prodeje zboží bez nutnosti speciální certifikace
Specifikem trhu je možnost prodeje přes tzv. cross-border e-commerce (CBEC), kdy zboží přechází do čínského celního prostoru až v momentě uskutečnění nákupu čínským spotřebitelem. Jeho výhodou je, že není nutné získat čínské certifikace. CBEC je atraktivní i pro čínské zákazníky, nebo mohou jednoduše nakoupit zboží ze zahraničí. Prodeje na CBEC rapidně rostou. Pro rok 2021 se odhaduje 18% růst a celková hodnota prodejů má dosáhnout 2,2 bilionu USD.

„CzechTrade nabízí českým firmám možnost účastnit se českého národního pavilonu na CBEC platformách. Ten exportérům umožňuje prodávat jakékoliv výrobky po dobu jednoho roku bez nutnosti certifikace jako při běžném vývozu do Číny. Klientům pravidelně poskytujeme reálná data o prodejích. Po roční účasti v projektu mají firmy kompletní podklady pro rozhodnutí, zda pokračovat v prodeji na CBEC, nebo přejít na klasickou distribuci, jako je například vlastní e-shop. Je to ideální forma, jak začít exportovat do Číny, protože s klienty vše vyřešíme na dálku, aniž by museli vynakládat finance na cestování,“ vysvětluje Jan Bejkovský, ředitel kanceláře CzechTrade v Pekingu, který má na starost severní část Číny.

Potenciální obory
V Číně se masivně rozvíjí vesmírný program, který skýtá příležitosti i pro české firmy. Čína si v něm stanovila mimo jiné vytvořit vesmírné stanice s posádkou, posádkové mise na Měsíc, posádkové lunární základny, robotické mise na Mars nebo využít prostoru Země-Měsíc pro průmyslový rozvoj. Je zde tedy vysoká poptávka po kosmických technologiích.

Stejně dobře se české firmy mohou uplatnit v leteckém průmyslu nebo ve vývoji dronů. „V těchto odvětvích je poptávka hlavně po malých letadlech, leteckých motorech, záchranných systémech, vybavení letiš , designu letadel, výcviku pilotů, průmyslových dronech, ale i technických řešeních a aplikacích,“ dodává Michal Dúbrava.

Další příležitostí pro české firmy jsou enviromentální technologie na čištění vody, vzduchu, půdy, recyklace, třídění odpadů, nanotechnologie nebo biotechnologie. „Čínská vláda po desetiletích masivního hospodářského růstu stanovila v rámci nového pětiletého plánu jako prioritu rozvoj čistšího životního prostředí. To je skvělá příležitost pro zahraniční firmy,“ poznamenává Aleš Červinka.

Desatero pro vstup na čínský trh

  1. Bez počátečních investic nelze v Číně uspět
    Vyčleňte si dostatečný kapitál, který budete po dobu několika let do Číny investovat. V případě neúspěchu nesmí být tato částka pro firmu likvidační.
     
  2. Přizpůsobte obchodní strategii místnímu prostředí
    Dobře si nastudujte místní zvyky, připravte se na dlouhé pracovní obědy a večeře, nebojte se čínských hůlek ani čirokové pálenky.
     
  3. Angličtina nestačí!
    Propagační materiály, vizitky a webové stránky přeložte do čínštiny. Na obchodní jednání si vždy přizvěte tlumočníka.
     
  4. Dodržujte hierarchii ve společnosti
    Nezapomeňte, že jednou z hlavních doktrín pro Číňany je konfucianismus, který je založen na hierarchii vztahů. Je nutné se ve firmách obracet na osoby, které skutečně rozhodují.
     
  5. Vyčleňte někoho, kdo se cestám do Číny bude naplno věnovat
    Časté cestování, účast na obchodních jednání a budování vztahů jsou naprosto klíčové. 
     
  6. Nelekejte se častých změn, u již dohodnutých záležitostí
    Rezervujte si dostatek času, obrňte se trpělivostí a nepodléhejte panice.
     
  7. Nečekejte přímé vyjádření názoru
    Čínský partner vám nikdy neřekne „ne“ a zřídka otevřeně vyjádří svůj názor, aby neztratil tvář nebo nezahanbil tu vaši. Někdy nadšení z vaší služby nebo produktu může být pouze vyjádřením úcty k vaší osobě, nikoli reálného zájmu.
     
  8. Nekonverzujte o politické situaci
    Během hovorů není vhodné vést debaty na téma komunistické strany, Tibetu, Taiwanu či lidských práv.
     
  9. Naučte se pracovat se sociální sítí Wechat
    Čína je v informačních technologiích velmi pokročilá a téměř vše se dnes odehrává přes mobilní telefon. 
     
  10. Nezapomeňte na dary pro obchodní partnery
    Dary jsou projevem úcty a respektu, odhodlání a nadšení při udržování vztahů. Stejně jako obsah je důležité i balení. Dejte pozor na barvy a číslovky. Číňané jsou poměrně pověrčiví, některé číslovky berou jako „šťastné“ (6, 8, 9) a jiné „přinášející smůlu“ (4 je homonymum ke slovu smrt).

Zdroj: MM průmyslové spektrum
Autor: CzechTrade Čína