Datum:12. 1. 2022

Kvalitní design navržený profesionálem je pro české firmy exportní výhoda. Firmy mohou využívat projekt design pro konkurenceschopnost

Praha, 12.1.2022 – Kvalitní design může firmám otevřít nové trhy a pomoci zviditelnit se. Právě v této návaznosti vznikl projekt Design pro konkurenceschopnost, který propojuje exportéry s designéry prostřednictvím Adresáře designérů CzechTrade a poskytuje služby za zvýhodněných podmínek. České společnosti tak mohou využívat spolupráci s renomovanými designéry a získat exportní výhodu. Že taková kooperace funguje potvrzují třeba výrobce nábytku z masivu WOOD 4 EVER, čalounická firma NEUK nebo specialista na trička z nanovláken bez potu a špíny CityZen.

Design je schopen fungovat jako strategický nástroj pouze tehdy, je-li aplikován důsledně. Jednorázové a nahodilé investice do designu často nenaplní očekávání výrobce o skokovém navýšení prodeje. Mohou sice na chvíli přitáhnout pozornost, ale z dlouhodobého hlediska nemívá taková investice požadovaný efekt a často investora od další spolupráce spíše odradí,“ vysvětluje Zuzana Sedmerová

Kvalitní design navržený profesionálem je pro české firmy exportní výhoda. Firmy mohou využívat projekt design pro konkurenceschopnostNavrhování designu je komplexní proces, v němž se vyvažuje funkčnost a estetika výrobku s odpovídajícími hodnotami značky. Jedním z klíčů k úspěchu nejen při exportních snaženích ale v rámci byznysového plánování obecně je, aby součinnost s designérem nebyla pouze krátkodobá, avšak aby se jednalo o dlouhodobou koncepční spolupráci.

Markantní nárůst systematické spolupráce s designérem zaznamenáváme především v nábytkářském a dřevozpracujícím průmyslu. Příkladem je nábytkářská firma WOOD 4 EVER nebo čalounická společnost NEUK, které se spojily s designérkou Ivou Bastlovou. Dále k významným oborům, kde se vyplatí přizvat designéra, patří oděvní průmysl. Zde bych uvedla například firmu CityZen,“ říká Zuzana Sedmerová.

Ve firmě WOOD 4 EVER doposud převažovala zakázková výroba. Tato forma představuje více práce při jednáních, nabídkách a následné realizaci projektu. Je to náročné jak pro prezentaci, tak následnou přípravu výroby. Díky spolupráci s designérkou Ivou Bastlovou z Adresáře designérů CzechTrade přišla firma nedávno s nápadem, zařadit do portfolia nábytkovou kolekci. Ta by zaujala zákazníky, kteří požadují pouze solitéry, a umožnila by společnosti prezentovat se s konkrétními výrobky. Vznikla tak nábytková řada Signature, která byla součástí expozice Design Centra CzechTrade na Designbloku 2021.

Přivítali jsme možnost spolupracovat s profesionální designérkou, která nám otevřela nové náhledy, styl myšlení a zkušenosti z praxe při uplatnění designu. Musíme vyzdvihnout především otevřenou oboustrannou komunikaci, při které byl kladen důraz na naše vlastní zkušenosti z výroby. S agenturou CzechTrade spolupracujeme dlouhodobě a stejně jako v předešlých případech se jednalo o velice obohacující aktivitu,“ říká majitelka firmy WOOD 4 EVER Monika Slabá

Kvalitní design navržený profesionálem je pro české firmy exportní výhoda. Firmy mohou využívat projekt design pro konkurenceschopnostDůležitost designéra popisuje i společnost NEUK, která se zabývá výrobou zakázkového čalouněného nábytku pro restaurační zařízení, hotely i koncové zákazníky.  

Zapojení designéra mělo pro naši práci velký význam. Téměř všichni odběratelé chtějí vědět, jak bude atypický, na míru šitý nábytek vypadat, jaké jsou v oboru trendové barvy a podobně. V našem odvětví nahrazuje designér práci architekta. Hledali jsme takovou osobnost, která bude schopna vytvořit skladebný systém pro moderní hotely, které musí s ohledem na současnou situaci často co nejlevněji a zároveň co nejvkusněji zařídit své pokoje. Paní Bastlovou jsme oslovili, protože víme, že má přehled o trendech v interiérovém nábytku a komplexní vizi možností, které dnešní doba vyžaduje. S její prací jsme nadmíru spokojeni, a i první reakce od koncových zákazníků byly kladné. Již jsme pár pokojů společně realizovali,“ vysvětluje Karel Neuberger, jednatel společnosti NEUK.

Kvalitní design navržený profesionálem je pro české firmy exportní výhoda. Firmy mohou využívat projekt design pro konkurenceschopnostDůvod pro využití designéra v oděvní firmě CityZen, která vyvinula oblečení z nanovlákem, a na kterém nejsou vidět mokré skvrny, byl ryze praktický. „Na věci, kterým nerozumíte, je dobré mít profesionála. A v tomto případě ani jeden z nás není krejčí nebo návrhář. Přitom u oblečení jde o to, aby nejen dobře sedělo na těle, ale i dobře vypadalo. Ani nejběžnější střih dámského trika není procházka růžovou zahradou. Výjimečná technologie si navíc zaslouží výjimečný střih a design. Tak, aby vznikl výrobek příjemný pro tělo i pro oko. Práce s designérkou s Adresáře designérů CzechTrade Miluškou Vodrážkovou byla výborná a precizní. Díky ní jsme získali mnoho informací z textilního prostředí. Pomohla nám zmapovat možnou konkurenci, ladit barvy, střihy. A hlavně, dala našim představám o produktech konkrétní podobu. I díky ní jsme uvedli většinu produktů do výroby a úspěšně je prodáváme,“ vysvětluje Martin Burkoň, zakladatel firmy CityZen.