Po dokončení plánovaných prací vzroste kapacita přístavu Valparaíso na zhruba 2,3 milionu přepravených kontejnerů ročně, což je ekvivalent 3 milionů tun nákladu. Součástí projektu bude také nové přístavní molo, které by umožnilo kotvení výletních zaoceánských lodí v blízkosti centra města.
Částka za přestavbu a rozšíření přístavu by měla přesáhnout 600 milionů dolarů. Správa přístavu bude svěřena do rukou firmě, která vyhraje výběrové řízení, a to na 30 let formou koncese. O tom, kdo koncesionářem bude, by mělo být rozhodnuto na konci roku 2027 a stavební práce by následně měly započít v roce 2031.
Jednání, které se uskutečnilo v polovině listopadu a na němž byla iniciativa představena, se účastnili zástupci několika aktérů, kteří by byli v případných úpravách jedenáctikilometrového úseku pobřeží v centrální části Chile zainteresováni. Kromě vedení státní společnosti Empresa Portuaria Valparaíso, která přístav nyní spravuje, tak byli přítomni regionální zástupci několika ministerstev, guvernér regionu a starosta Valparaísa.
Prezentace konkrétních fází projektu byla uskutečněna v návaznosti na říjnový podpis memoranda Dohoda o Valparaísu více než 50 subjektů. V něm byl vymezen budoucí vztah města a přístavu a zdůrazněna jeho důležitost pro regionální rozvoj. U podpisu dokumentu byl přítomen také prezident Chile Gabriel Boric, který uvedl, že přístav je důležitý pro rozvoj celé země, a jeho rozšiřování by tak mělo být pro všechny prioritou.
Většina nákladu je v současnosti přepravována přes sousední přístav San Antonio. Vzhledem k neustále vzrůstající důležitosti zaoceánské přepravy bude Valparaíso do budoucna představovat alternativu a konkurenci.
Zdroj: Diario Financiero
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chile.
„Čína vede v klíčových ukazatelích díky podpoře inovací, obchodních sítí, infrastruktury a kvalifikované pracovní síly," uvádí společnost Dezan Shira & Associates ve zprávě Emerging Asia Manufacturing Index 2024.
Podle vyúčtování za rok 2023 zaplatila průměrná německá domácnost s bytem o rozloze 70 metrů čtverečních za teplo 800 až 1100 eur.
Jde o průlomový krok směrem k nulovým emisím oxidu uhličitého a budoucnosti udržitelné mobility.
Nevládní organizace Attac navrhuje zavést progresivní daňový model pro zdanění bohatství. Stát tak ročně získá až 22 miliard eur na klíčové investice. Attac upozorňuje na výrazný trend bohatnutí rakouských miliardářů, což vyvolává obavy z narůstající nerovnosti a koncentrace bohatství ve společnosti. Diskuze o zdanění bohatství vyvolává rozporuplné reakce. Někteří vidí v zavedení daně příležitost dosáhnout větší sociální spravedlnosti, zatímco jiní varují před negativními dopady na ekonomiku a zaměstnanost.