Datum:12.02.2024
Průmyslový obor: Potravinářský průmysl
Teritoriální zaměření:
Spojené arabské emiráty - vlajka Spojené arabské emiráty

Nejnavštěvovanější potravinářský veletrh světa Gulfood Dubai přivítá první návštěvníky už 19. února

Nejnavštěvovanější potravinářský veletrh světa Gulfood Dubai je zpět. Podle pořadatelů dokonce ještě větší než kdy před tím. Rok se opět s rokem sešel a internetové portály, média i televize v regionu Blízkého východu zahlcují reklamy na letošní ročník. Necelé dva týdny nás dělí od dosud největšího potravinářského veletrhu, který letos poprvé nabízí zásadní změny.

Každoročně se na čekací listinu zapisuje na 4000 firem v naději, že se pro ně uvolní místo a budou moci vystavovat na veletrh Gulfood. Dobře vědí, že pokud vynechají jen jeden ročník, obtížně se budou vracet.

Jednou z mála příležitostí, jak se na veletrh dostat, je účast v prostorách národního stánku. Jelikož jde opravdu v mnoha případech o jedinou možnost, jak se veletrhu účastnit, svádějí obrovský boj i všechny státy a stání organizace o získání lepšího nebo většího místa k prezentaci na další rok. V současné době tak největší plocha a prezentace ukazuje také vzájemné vztahy mezi zeměmi, s veletržní správou a v přínosu pro samotný veletrh a jeho rozmanitost. V případu Gulfoodu tak nejde o to, kdo se přihlásí, ale kdo bude veletržní správou vybrán a jaké místo mu na příští rok nabídne.

My můžeme být naštěstí náležitě hrdí, že národní stánek České republiky díky Ministerstvu zemědělství ČR zabírá celou jednu řadu v nejprestižnější výstavní hale. Národní stánek naleznete v Shk Saeed Hall S3, B44. A do Dubaje na Gulfood přijede dvacet českých vystavovatelů podpořit ministr zemědělství ČR Marek Výborný.

Proč je zrovna Gulfood tak důležitý?

Jeho význam rostl v posledních letech doslova mílovými kroky. V současné době se dá říci, že má konkurenta pouze v několika málo evropských veletrzích, i když jeho zaměření a přínos pro firmy je úplně jiný. Je to především díky tomu, že Gulfood není emirátský veletrh, ani veletrh Blízkého východu, ale globální obchodní událost.

Letecké spojení ze všech koutů světa, speciální proclení téměř jakýchkoliv vzorků na veletrhy a také jednomu z nejsnazších vstupů do země, co se týká vízových povinností, dělá Gulfood extrémně přitažlivý pro celou Afriku, Blízký východ a Asii. Především v souvislosti s problematikou víz do EU ze třetích zemí a s dlouhou cestou z EU do Asie, se z Dubaje stalo mezinárodní obchodní centrum.

Je tedy velmi pravděpodobné, že vystavující firmy si odvezou obchodní kontakty z celého světa. Není ani výjimkou, že česká firma uzavře první kontrakt díky Gulfoodu i s některou ze členských zemí EU. Pro mezinárodní obchodní prostředí ze světa potravin tak začíná být účast na veletrhu součástí prezentace jejich síly a stability. Některé firmy dokonce říkají, že účast na veletrhu je z pohledu jejich distributorů v regionu brána jako automatická a povinná. Zároveň je pro firmu jednoduché potkat své obchodní partnery napříč světem v Dubaji, než za nimi létat jednotlivě.

Na Gulfoodu je opravdu téměř každý. To dokazují čísla. Letošní Gulfood 2024 představí více jak 5500 vystavovatelů, včetně 127 národních pavilonů. Díky změně zaměření a odsunu sladkostí i letos veletrh představí 49 % nových vystavovatelů a produktů, které jsme dosud v Dubaji neviděli. Výstavní plocha přesahuje již 300 000 metrů čtverečních (jeden milion čtverečních stop zní přeci jen lépe) a zabírá 24 hal Světového obchodního centra WTC v Dubaji.


Zpracoval: L. Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí.

Se souhlasem autora upravil kolektiv kanceláře CzechTrade SAE.

Další aktuality