Firma Nacházel původně vznikla v roce 1991 jako zastoupení zahraničního výrobce průmyslových maziv, postupně se však rozrostla a zahrnula do svého sortimentu další speciální maziva. V roce 1999 ji oslovil významný český výrobce řetězů s žádostí, zda by pro ně firma mohla vyvinout privátní značku maziv na řetězy motorek.
Testy nově vyvinutých maziv dopadly na výbornou a obchod byl na spadnutí, výrobce řetězů se však nakonec rozhodl ve vývoji nepokračovat.
„Věděli jsme, že jsme vyvinuli dobrý produkt, tak jsme začali řešit, jak této příležitosti využít. Byla to vlastně náhoda, která nás dovedla k tomu vyrábět vlastní značku maziv pod názvem BikeWorkX,“ říká Zdeněk Nacházel, jednatel firmy Nacházel.
Jelikož spoluzakladatel firmy, otec pana Nacházela, v mládí aktivně závodil na kole za Spartu Praha, prostředí cyklistiky mu bylo velmi blízké. Věděl, že v této oblasti zatím nikdo nepodniká, což velmi usnadňovalo vstup na trh. Zakladatelé se rozhodli zaměřit hlavně na kvalitu a unikátní složení maziv. Postupně oslovovali velkoobchody, prodej se navyšoval a s tím se rozšiřovala i nabídka sortimentu. Postupně vznikla kompletní sada maziv a čistících prostředků na jízdní kola. Firma dokonce začala vyrábět několik privátních značek pro evropské společnosti.
V České republice se firma do povědomí trhu dostala velmi rychle, zároveň věděla, že má dostatečně velké výrobní kapacity, aby svoji oblast podnikání rozšířila. Začala tedy oslovovat nejprve evropská a později i vzdálenější teritoria se zaměřením na firmy obchodující s obdobným sortimentem. V zemích, kde firma potřebovala pomoc s analýzou trhu a navázáním kontaktů se zahraničními partnery, se obrátila na agenturu CzechTrade. Ta jim pomáhala v Kanadě, Německu, Beneluxu a Austrálii. Díky CzechTrade se v Brně uskutečnilo setkání pana Zdeňka Nacházela s klíčovými nákupčími britského řetězce Halfords. Ve spolupráci s CzechTrade se již podařilo zajistit exportní úspěchy např. v Německu a v Austrálii.
„Když jsme šli před 10 lety poprvé do Německa přes CzechTrade, pomohla nám garance státní agentury vyvolat pocit serióznosti v očích potenciálních partnerů. Pořád nás vnímali jako bychom tu lezli po stromech. Teď už Evropané vidí Českou republiku jako solidního a kvalitního dodavatele a výrobce,“ vysvětluje Zdeněk Nacházel
Dnes je značka BikeWorkX vyvážena do 16 zemí Evropy a 4 zámořských států. To ale pro pana Nacházela rozhodně nepředstavuje konečné číslo. Jeho vizí je pomalými krůčky postupovat a prodávat české výrobky i do dalších vzdálenějších teritorií, inovovat a neustále zlepšovat výrobu, aby se stala ještě kvalitnější a rychlejší.
Výrobu a technický vývoj firmy Nacházel zajišťuje 20 zaměstnanců rozdělených do 3 týmů. První oddělení se stará o klienty z oblasti chemických produktů. Mezi nejdůležitější zákazníky patří např. ExxonMobil, který je druhou největší firmou na světě ve zpracování ropy a olejů. Druhé oddělení představují tzv. maziváři. Ti zabezpečují prodej a nákup zahraničním firmám, které firma Nacházel v České republice výhradně zastupuje a které si vzájemně nekonkurují. Poslední oddělení se stará o vlastní značku maziv a čistících prostředků BikeWorkX.
Brand ambasadorem BikeWorkX je downhillový jezdec Richard Gasperotti, kterému nikdo neřekne jinak než Gaspi. Ukázky z jeho Freeride expedice ZAM jsou potěchou oka i cyklistické duše.