Praha, 13.3.2024 - Agentura CzechTrade podporuje v expanzi na zahraniční trhy také začínající firmy. V rámci služby Startup Entry, kde startupistům pomáhá s výběrem vhodného teritoria a rozvíjí jeho potenciál, uspořádala již druhý pitch pro 6 vybraných startupů. Před porotou složenou z odborníků agentury CzechTrade, CzechInvest a sítě inovačních center Ynovate prezentovaly své byznysové záměry startupy Aiviro, EnergoMachine, Lakmoos AI, Nomodo.io, The MAMA AI a SkiFi by Technologies for Freeride. Službou Startup Entry otevírá agentura sérii návazných služeb, které inovativním firmám pomáhají proniknout na zahraniční trhy.
Export se v lednu 2024 s meziročním poklesem o 6,5 % nedokázal odpoutat od horšího výsledku z konce roku 2023. Z pohledu hlavních segmentů pozorujeme největší meziroční nárůst u motorových vozidel a potravinářství, nicméně se jedná o čísla v nižších jednotkách procent.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo II. výzvu aktivity Marketing – CzechTrade z Operačního programu technologie a aplikace pro konkurenceschopnost, na kterou má připraveno 65 milionů korun. Prostřednictvím agentury CzechTrade a jejího připravovaného projektu Design pro konkurenceschopnost 3 (DESIGN 3) tak podpoří malé a střední podniky při vstupu na zahraniční trhy skrze využití průmyslového designu. Cílem plánovaného projektu je zvýšit mezinárodní konkurenceschopnost firem a podpořit expanzi podniků na zahraniční trhy.
Praha, 28.2.2024 - Na největší proexportní akci pro střední a malé firmy Meeting Point CzechTrade přišlo své exportní záměry konzultovat 427 českých firem. K dispozici jim bylo všech 56 ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade z celého světa. Rekordní účast potvrdila, že zájem firem o export je i přes výzvy, kterým exportéři čelí, stále vyšší. V letošním roce agentura CzechTrade nadále posiluje zahraniční síť kanceláří a zaměří se na propojování technologických sektorů s vhodnými trhy, startupy a vysoce inovativními firmami. Podpora exportních aktivit tuzemských firem je také letos prioritou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, což na akci zdůraznil ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Praha, 12.2.2024 - Memorandum mezi agenturou na podporu obchodu CzechTrade a společností Veletrhy Brno (BVV) stvrzuje jejich budoucí kooperaci a společné zájmy. Spolupráce mezi zmiňovanými subjekty je rozdělena do dvou částí, tou první je participace na přípravě a realizaci cest a jednání představitelů BVV se zahraničními partnery. Druhá část spolupráce je podpora CzechTrade při akvizičních procesech BVV. Memorandum podepsali generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal a generální ředitel BVV Jan Kubata 12. února 2024.
Prosincový pokles 7,2 %, který ukazují aktuální statistiky zahraničního obchodu, jen potvrzuje negativní trend českého exportu, jehož jsme svědkem v roce 2023, kdy během tří posledních kvartálů poklesl český export o téměř 2,5 %. Jen díky výborným výsledkům prvního kvartálu loňského roku může český export vykázat slabý meziroční růst o 0,6 %. Mírně pozitivní zprávou z hlediska diverzifikace je, že růst se spíše odehrával v zemích mimo naše hlavní trhy tvořících 80 % exportu. Příkladem je Ukrajina, Turecko nebo Mexiko. Z hlediska průmyslových oborů vykázaly solidní meziroční růst exportu sektory motorových vozidel, ostatních dopravních prostředků a potravin, ovšem nedokázaly čísla přetavit ve vyšší celkový růst.
Meeting Point CzechTrade, největší proexportní událost v Česku pro malé a střední firmy, proběhne letos 27. a 28. února v O2 universum Praha. Agentura na podporu obchodu CzechTrade připravila řadu novinek. Účastníci z českých firem budou nově konzultovat exportní možnosti do Saúdské Arábie a Japonska, k dispozici budou také zástupci nedávno otevřené zahraniční kanceláře CzechTrade v Mnichově. V souladu s přijatou střednědobou strategií CzechTrade se návštěvníci dozví také informace o službách pro startupy a nových perspektivních oborech v konkrétních teritoriích. Celkově bude na Meeting Pointu CzechTrade 60 konzultačních stolků, kde české firmy mohou diskutovat o svých exportních záměrech. Na místě bude 56 zástupců zahraničních kanceláří. Konzultovat budou také specialisté na projekty NOVUMM 2 a NOVUMM2KET, z Klientského centra pro export a Business Klubu Ukrajina.
Praha, 17.1.2024 - Ředitelkou sekce zahraniční sítě CzechTrade je nově Ivana Třosková. Pozici zastává od ledna 2024. Ivana Třosková má dlouholeté zkušenosti s vedením zahraniční kanceláře i regionálního centra CzechTrade. Jejím hlavním cílem je zajistit vysoce kvalitní fungování zahraniční sítě CzechTrade a v souladu s nově přijatou strategií prosazovat v zahraničí české výrobky s vysokou přidanou hodnotou.
Statistiky zahraničního obchodu za měsíc listopad ukazují meziroční pokles vývozu o 2,6 %, meziměsíčně je to pak o 1,4 %. Po mírně kladném výsledku v říjnu se vývoz v listopadu opět vrací do záporných čísel a pokles vývozu se projevil ve většině odvětví.
Praha, 20.12.2023 - Pro 81 % českých firem je nejdůležitějším předpokladem pro úspěch na zahraničních trzích kvalita produktu, 68 % z nich staví na první místo cenu a kvalitu zákaznického servisu a pro 35 % jsou to inovace a marketing. Celkem 63 % respondentů zdůraznilo, že pro dosažení lepších pozic v zahraničí by firmy měly klást větší důraz na zpětnou vazbu zákazníků a rychlou adaptaci a dle 49 % na zvýšení investic do výzkumu a vývoje. Zajímavým trendem je i uvědomění si potřeby přizpůsobit své výrobky mladé generaci, což potvrdilo 64 % firem. Vyplývá to z exportního průzkumu agentury na podporu obchodu CzechTrade, do kterého se zapojilo 115 firem. Výsledky průzkumu poskytují důležité informace o prioritách a výzvách, kterým české firmy čelí při expanzi do zahraničí. Průzkum také doplnil panelovou diskuzi na druhém ročníku konference Future of Export Summit 2023.
Praha, 8.12.2023 - K úspěšnému exportu České republiky významně přispívají také firmy z Plzeňského kraje. Od roku 2018 zpracoval CzechTrade v Plzeňském kraji celkem 969 zakázek pro 204 firem, nejvíce v roce 2021 (244 zakázek). Mezi země, kam místní firmy směřují své zahraniční aktivity nejčastěji, patří Německo, Velká Británie, Švédsko a Rumunsko. Agentura CzechTrade pomáhá firmám především konzultačním či poradenským servisem přímo v zahraničí, také pořádáním vzdělávacích akcí či poskytováním konzultací přímo v regionu v rámci akce ROADSHOW, která byla po Ostravě, Pardubicích a Liberci završena v Plzni.