Česká společnost VAFO, leader v kategorii chovatelských potřeb, vyváží svá krmiva do celého světa.

Výrobní a vývojovou firmu VAFO zná většina milovníků zvířat spíše pod vlajkovou značkou BRIT. Ta je v Česku leaderem tržního segmentu chovatelských potřeb, jejíž oblibu u spotřebitelů potvrzují mimo jiné čtyři ocenění Superbrands v řadě i prestižní tituly Nejdůvěryhodnější značka v kategorii petfood a Novinka roku ve Volbě spotřebitelů. Význam společnosti v mezinárodním měřítku pak dokládá také ocenění majitele společnosti titulem Pet Personality of the Year 2018. Téměř veškerý sortiment, který firma produkuje, je určený psům a kočkám, zbylá 2 % výroby věnuje firma hlodavcům a koním. VAFO aktuálně zaměstnává 260 lidí a vyváží své výrobky na desítky zahraničních trhů.

V současnosti vlastní česká firma čtyři továrny, které plně pokrývají celý proces od prvotního vývoje až po výrobu sortimentu. Například továrna ve středočeských Chrášťanech, kde se nachází i sídlo společnosti, využívá k výrobě granulí a pamlsků jedny z nejmodernějších technologií v Evropě. V jihočeských Chotovinách byla v roce 2017 vybudována zatím poslední továrna na výrobu konzerv, salámů a kapsiček. Do té doby si VAFO tyto produkty nechávalo vyrábět externě, jak ale prodeje rostly, rozhodlo se vedení investovat do výroby vlastní. Ta už dnes firmě přináší významnou konkurenční výhodu. Díky výrobní lince postavené na míru potřebám firmy může VAFO na trh přinášet unikátní receptury v široké škále velikosti balení. S vlastní výrobou se navíc zbavila také kapacitních omezení u vytížených dodavatelů.

VAFO se snaží využívat pro výrobu svého sortimentu převážně české suroviny, což zaručuje jejím výrobkům kvalitu a čerstvost. Některé hůře dostupné produkty si ale nechává také dovážet. Jedná se například o pštrosí a klokaní maso, které jsou vhodnými doplňky pro zvýšení obsahu proteinů. „Naše firma vyrábí pouze prémiová krmiva, nechceme kvůli ceně snižovat kvalitu. Zjednodušeně řečeno, vyrábíme jen to, co bychom sami dali našim mazlíčkům,“ říká Jiří Hanžl, sales manažer značky BRIT. 

Trendy hýbou všemi trhy a ani ten s krmivy pro zvířata není výjimkou.  Jedním z takových trendů je návrat k výživovým kořenům, podle kterého by složení stravy domácích psů mělo být co nejvíce podobné tomu, co v dávných dobách jedli psi divocí. Taková strava obsahuje vysoké procento masa, převážně divoké zvěře, a lesní ovoce.

Firma VAFO vyváží své produkty na 70 světových trhů, což s sebou vzhledem k různorodosti těchto odbytišť přináší i nutnost implementace odlišných obchodních strategií. Ve Finsku například VAFO investovalo do zakoupení distributora nejsilnější hypermarketové značky, v Německu zase firma našla partnera, který vlastní na trhu značku s tradicí. Velkou roli hrají také kulturní odlišnosti. Například v Malajsii se VAFO muselo potýkat s problémy poté, co uvedlo na trh novou řadu krmiva s příchutí jehněčího a divočáka. Místní totiž měli problém s podobiznou prasete na obalech výrobků a v katalozích. Tím největším úskalím jsou však registrace výrobků. Ani ne tak v Evropě, jako spíše mimo ni. Celý proces registrace u příslušných orgánů je extrémně náročný a v porovnání s rychlostí, jakou se celý trh vyvíjí, i značně pomalý.


Pokud jde o zahraniční zákazníky, ty VAFO hledá především na světových výstavách a veletrzích. Třeba právě na tom posledním, v brazilském Sao Paulu, získala ve spolupráci s CzechTrade zákazníka z Uruguaye. Agentura CzechTrade pomohla české firmě s registrací, s organizací výstavy i zvaním nákupčích na stánek.

Do budoucna se česká firma plánuje stát jedničkou v prémiovém segmentu zvířecího krmiva na evropských trzích. Solidně našlápnuto ke splnění tohoto cíle má už ve Skandinávii a v Polsku. Právě proto je pro ni další posilování zahraničních marketingových aktivit prioritou. Svým partnerům v cizině usnadňuje práci připraveným mixem propagačních materiálů, někde  ve spolupráci s nimi realizuje marketingové kampaně. Za klíč k úspěchu společnost považuje nikdy nekončící investice do vývoje nových výrobků.