Jistě nikdo nepochybuje o tom, že české firmy mohou být v oblasti strojírenství velmi úspěšné i v zahraničí. Jak zamířit konkrétně na polský trh, nám objasnil Miroslav Manďák, exportní konzultant CzechTrade se zaměřením na strojírenství a kovovýrobu.
M. Manďák: V rámci naší zahraniční kanceláře CzechTrade Polsko plánujeme začátkem příštího roku ve spolupráci s polským partnerem česko-polskou podnikatelskou misi v segmentu automatizace, robotizace a souvisejících technologií.
Nyní jsme ve fázi, kdy monitorujeme české dodavatele, pro které bude konference největším přínosem. Profily přihlašovaných firem nám pomáhají najít vhodné partnery z polské strany, kteří pracují s nabízenými technologiemi a řešeními. Kromě technologií jsou pro nás zásadní reference od českých dodavatelů. Snažíme se tak zajistit maximální kompatibilitu mezi českými a polskými společnostmi, abychom co nejvíce zvýšili efektivitu B2B jednání během fóra.
Tématem mise a samotného fóra bude robotizace, mechanizace, manipulace, jednoúčelové stroje, technologické linky, dopravníky, optika, retrofity stávajících pracovišť, engineering zahrnující kompletní dodávku projektu a další. V rámci jednotlivých projektů se pak bude řešit široká škála technologií používaných na automatizovaných pracovištích.
M. Manďák: Tento segment vnímáme jako jednu z exportních příležitostí pro firmy v Česku. Polsko má silnou průmyslovou základnu, je známé svou výrobou v oblasti automotive, elektroniky a strojírenství.
Pro představu, v polském průmyslu v roce 2021 připadalo 63 robotů na každých 10 000 pracovníků. Pro srovnání, v Německu je tento ukazatel 397, v České republice 168. V automatizaci a robotizaci zažívá polský průmysl v posledních letech rapidní růst. V poslední statistice z roku 2022 zveřejněné Mezinárodní federací robotizace se Polsko umístilo na čtvrté pozici, co se týče nově instalovaných robotů s nárůstem o 56 % ročně. Očekávání jsou optimistická i do budoucna, Polsko má ambici stát se jedním z lídrů v nárůstu instalovaných robotů. Významným faktorem jsou plánované přímé zahraniční investice Německa či dalších zemí, jako je Spojené království.
M. Manďák: Že mají české firmy v této oblasti co nabídnout, jsme si ověřili již v letošním roce, kdy jsme úspěšně realizovali účast českých firem na Automotive CEE Day 2023 – Spotkania zakupowe v Opole. Jednalo se o největší B2B nákupní setkání automobilového průmyslu v Polsku. Akce se zúčastnilo zhruba 600 lidí zastupujících téměř 400 společností ze 14 zemí. Proběhlo rekordních 1900 schůzek. S podporou CzechTrade se účastnilo šest českých firem.
M. Manďák: Hlavním bodem programu je fórum, na kterém se představí české technologické a engineeringové firmy působící v automatizaci. Za polskou stranu budou přítomni polští integrátoři hledající dodavatele technologií nebo celých řešení. V úvodní části proběhnou prezentace všech účastníků. Následovat bude networking, na němž budou mít zástupci firem příležitost bavit se individuálně se svými potenciálními obchodními partnery. Cílem je umožnit českým firmám navázat komunikaci a spolupráci s novými polskými integrátory. Vzhledem k již probíhajícímu růstu sektoru automatizace a robotizace v Polsku by se do nových projektů mohlo zapojit více českých firem.
M. Manďák: Čeští zájemci o účast na tomto podnikatelském fóru se mohou hlásit již nyní na oddělení Strojírenství a kovovýroby v agentuře CzechTrade. Jsme také k dispozici pro případné dotazy a prodiskutování potenciálu a efektivnosti účasti firmy na této misi. Kontaktní e-mail je miroslav.mandak@czechtrade.cz.
CzechTrade bude vystavovatna v České národní expozici na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Připravený má bohatý doprovodný program. Expozice bude umístěná expozice v pavilonu P, přízemí, stánek 009.