Datum:21. 2. 2024
Teritoriální zaměření:
Filipíny - vlajka Filipíny

Desetina Filipínců pracuje v zahraničí. Domů přinášejí peníze i obchodní zvyky

Skoro 110 milionu spotřebitelů a v současnosti téměř šestiprocentní hospodářský růst. To jsou Filipíny, jejichž ekonomika hlásí po pandemii velké oživení. I proto v Manile loni otevřela svou zahraniční kancelář proexportní agentura CzechTrade. „Velkou výhodou Filipín je především nízký průměrný věk obyvatel či velmi dobrá znalost angličtiny,“ říká ředitel této kanceláře Ondřej Puchinger.

Zahraniční kancelář CzechTrade byla na Filipínách otevřena teprve nedávno. Jaký je zájem exportérů?

Otevřeli jsme ji v polovině loňského roku a za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a Velvyslanectví České republiky v Manile vše nastartovali na plné obrátky. Už před tímto krokem jsme evidovali zájem českých exportérů o teritorium a zájem o konzultace na Meeting Pointu CzechTrade 2023 v Praze dokazovaly, že i přes vzdálenost a časový posun jsou Filipíny pro české firmy zajímavou destinací. Největší potenciál je v oblastech energetiky, životního prostředí, digitální ekonomiky, nových technologií či ICT služeb. Evidujeme i poptávku po technologiích pro zemědělství, infrastrukturu a také zvýšený zájem o servis a podporu v rámci personálních služeb.

 

Jaká je současná kondice filipínské ekonomiky?

V roce 2023 rostla o 5,6 procenta. Letos má výhled přes šestiprocentní růst. Filipíny jsou členem sdružení jihoasijských zemí ASEAN, což je druhá největší ekonomická zóna po Evropské unii a otevírá přístup až k 665 milionům koncových zákazníků. V ekonomickém výhledu této asociace jsou Filipíny na předních příčkách ve většině makroekonomických ukazatelů. Velkou výhodou Filipín je především nízký průměrný věk obyvatel či velmi dobrá znalost angličtiny. Tyto charakteristiky dávají zemi velký potenciál, ekonomika vykazuje po epidemii značné oživení. Vláda se snaží podpořit trh a v posledních letech ratifikuje další mezinárodní obchodní dohody. Pro Českou republiku je důležité, že jednání mezi Filipínami a EU je na velmi dobré cestě k přijetí dohody o vzájemném volném obchodu.

 

Filipínci jsou známí jako národ, který často pracuje v zahraničí. Jak se to projevuje v obchodování na samotných Filipínách?

Ano, Filipínci nemají problém pracovat v podstatě kdekoliv na světě, a proto přibližně 10 procent populace pracuje v zahraničí. Je to už historicky zaběhnutý systém a celý sociální systém je na to připravený. Jde o jeden z velkých motorů místní ekonomiky, protože lidé pracující v zahraničí mnohdy živí nejen sebe, ale i celé své příbuzenstvo. To znamená značný přísun kapitálu a především motor filipínského maloobchodu. Přináší to ale také trend, kdy mnoho těchto pracujících přiváží na Filipíny nové zvyky či vyšší požadavky na životní úroveň. Tím, že angličtina je zde oficiálním jazykem a většina Filipínců touto řečí solidně komunikuje, stávají se právě Filipínci vyhledávanými zaměstnanci. Pracovní návyky jsou nicméně stále to, na čem je v zemi ještě potřeba pracovat a zlepšit. Dobré je, že Filipínci obvykle mají velmi pozitivní přístup k životu a jsou schopni se rychle učit novým věcem. Je skvělé sledovat, jak jsou všichni v rámci pracovního procesu pozitivní a ochotní vždy maximálně pomoci. Někdy to ale vede i k pomalosti nebo nedbalosti. S Filipínci je nutné pořád intenzivně komunikovat a být trpělivý.

 

Země se rozprostírá přes mnoho ostrovů. Jak tato atypická geografie ovlivňuje obchod?

Geograficky se jedná o opravdu velkou zemi, která je rozprostřena na více než 6700 ostrovech. Jsou zde ale tři hlavní centra obchodu. Manila, hlavní město a také hlavní obchodní uzel, je nejdůležitějším centrem byznysu a výroby. Dalším centrem je Cebu City, které leží „uprostřed“ Filipín a které představuje především výrobní centrum. Posledním velkým centrem je Davao City, které je na jižním souostroví a je nazýváno „zahradou Filipín“. Jedná se především o centrum pro zemědělství. Filipíny mají dobrou leteckou a lodní infrastrukturu a tato centra jsou propojena velmi dobře. Ostatní infrastruktura se zatím rozvíjí a posouvá se mílovými kroky dopředu.

 

V čem vidíte hlavní příležitosti pro české firmy?

České společnosti jsou zde v povědomí především díky technologiím a expertním týmům. Největší potenciál osobně vidím především v dodávkách produktů s přidanou hodnotou. Trh je zde velmi konkurenční, především pak vzhledem k blízkosti Číny, Jižní Koreje či Japonska. Evropské výrobky zde mají velkou váhu a získávají si stále více zákazníků. Energie, kybernetická bezpečnost, technologie pro potravinářský průmysl nebo záchranné složky jsou určitě obory, kde české firmy dokážou mnoho nabídnout.

 

Velkým tématem Filipín je také odpadové hospodářství…

Ano, v říjnu jsme se proto podíleli na organizaci mise zástupců jedné filipínské společnosti z tohoto odvětví do České republiky. Firma má zájem o technologie na zpracování odpadu a přeměnu odpadů na energie. Filipínský zákazník měl v rámci týdenní tour možnost seznámit se s českými výrobními technologiemi právě na zpracování odpadu. Tento obchodní případ se velmi dobře vyvíjí a přítomnost a asistence zahraniční kanceláře CzechTrade Filipíny vedla k upevnění obchodních vztahů mezi českými subjekty a filipínským zákazníkem. 

 

Vnímáte vedle soukromého byznysu šance i v účasti na velkých veřejných zakázkách vypisovaných filipínskými městy a vládou?

Jedením z velkých státních tendrů je aktuálně dodávka hasicí techniky a požární výzbroje pro celé Filipíny. Dále je ve hře dodávka letadel pro pobřežní hlídky či rekonstrukce radarové infrastruktury. Velkým tématem Filipín je i obranný průmysl. Právě letos se zde koná výstava ADAS 2024, kde se předpokládá masivní účast všech složek obranného průmyslu jakož i dalších přidružených odvětví.

 

Jak se může zájemce do veřejných soutěží registrovat?

Veřejné zakázky vypisované filipínskými institucemi a vládou již nějakou dobu fungují přes online prostředí. Filipíny jsou s digitalizací na velmi dobré úrovni. Pro takové projekty je proto nutné se zaregistrovat do evidence, která následně poskytne informace o vyhlášených výběrových řízení. Je zpravidla lepší mít na Filipínách místního partnera, který poskytne lokální podporu a bude schopen podpořit podání nabídky v rámci tohoto systému. Zahraniční kancelář CzechTrade Filipíny již poskytla několika českým firmám asistenci při registraci či vyhledávání takových místních obchodních partnerů a věřím, že firmy budou v budoucnu úspěšné.

 

Vnímáte nějaké větší obchodní bariéry na úrovni cel nebo administrativy?    

Filipíny jsou velmi proexportní zemí a například právě s EU mají program GSP+. Díky němu je víc než 6000 výrobků vyvážených z Filipín do Evropy osvobozeno od celních poplatků. Ovšem pro import z České republiky na Filipíny se pohybují cla v rozsahu pět až 30 procent. Pro dovoz zboží je nutné, aby zde místní firma byla certifikovaná a mohla zboží proclít do standardního obchodní prostředí. Administrativa je sice z velké části digitalizovaná, ovšem procesy jsou stále zdlouhavé. Určitě je prostor pro zlepšení, ale vše závisí hlavně na schopnostech místního partnera. Certifikace výrobků je vždy to, co doporučuji prověřit. V mnoha případech je dostačující CE certifikace. Znovu připomínám, že místního partnera můžeme pomoci najít přes naši kancelář. Díky osobnímu přístupu a přítomnosti přímo zde v Manile jsme schopni efektivně místního obchodního partnera nejen vytipovat a prověřit, ale také připravit prvotní jednání mezi ním a českou firmou.

 

Exportmag.cz