Podle slov Ing. Radomila Doležala, generálního ředitele CzechTrade, stojí česká ekonomika před transformací, kdy směřujeme k výrobkům s vysokou přidanou hodnotou. Proto musíme hledat trhy, kde dokážou tuto přidanou hodnotu ocenit, protože se hodí do jejich průmyslového profilu. S panem Doležalem jsme si povídali nejen o tomto tématu, ale i o tom, co agentura připravuje pro české firmy v rámci letošního MSV.
MM: Pane řediteli, vloni vydala agentura CzechTrade novou strategii, od níž se od té doby odvíjela její činnost. Jaké máte po roce zkušenosti, případně jsou již vidět výsledky?
R. Doležal: Základním principem je větší soustředění se na určité prioritní obory, kde si chceme budovat hlubší kompetenci, a s tím je spojená celá řada dalších aspektů strategie CzechTrade. Například Klientská rada, kde chceme konfrontovat naše priority v sektorech s názorem zkušených podnikatelů a našich klientů, a také chceme samozřejmě tyto nové sektory rozvíjet nejen ve stávajících teritoriích, ale máme snahu jít i do takových, které by tyto obory mohly technologicky absorbovat.
MM: Co vaše agentura zejména prezentuje na letošním MSV? A se kterými firmami a organizacemi na své letošní veletržní účasti spolupracujete?
R. Doležal: Stěžejní akcí je Meeting Point CzechTrade, což je plošné setkání českých firem ze strojírenské oblasti přítomných na veletrhu se zástupci našich vybraných zahraničních kanceláří CzechTrade, které se na oblast strojírenství zaměřují. V rámci konzultací nabídneme i expanzi do nových teritorií. Exportéři již mohou využít konzultace k Uzbekistánu, kde s rostoucí ekonomikou roste i kupní síla obyvatelstva, čímž se uzbecký trh stává atraktivním pro české firmy, které hledají příležitosti mimo Evropskou unii.
Novinkou je Cena za průmyslový design, projekt, který jsme spustili ve spolupráci s Veletrhy Brno a kterým chceme ukázat stěžejní význam průmyslového designu pro konkurenceschopnost českých výrobků na světovém trhu.
Proběhne také podepsání memoranda o spolupráci mezi marockou a českou elektrotechnickou asociací, kde CzechTrade sehrál hlavní roli v propojení obou asociací.
MM: Často v našem časopise píšeme o vašich jednotlivých zahraničních kancelářích. Mohl byste uvést příklady konkrétních projektů v loňském či letošním roce? Zejména, pokud jde o oblast strojírenství.
R. Doležal: Právě v těchto dnech otevíráme českým firmám dveře ke spolupráci s jednou z největších nizozemských strojírenských společností Yamaha Motor Europe, která hledá nové dodavatele pro stávající i nové projekty. Z 30 českých firem si zástupci firmy Yamaha vytipovali devět, které navštívili přímo v jejich provozech. Nákupčí přijel s konkrétními poptávkami a při cestě organizované CzechTradem rovnou provedl audit výroby. Česká firma, která bude nákupčím z Nizozemska vybrána, se tak zařadí mezi dodavatele nadnárodního koncernu s vyhlídkou dalších objednávek a zařazení do dalších projektů jedné z top světových firem v sektoru motorek, UTV a lodí.
MM: Od loňska se též hodně hovoří o vašem Design centru. Které konkrétní projekty ve spolupráci s ním během roku vznikly?
R. Doležal: Hlavním cílem Design Centra CzechTrade je pomáhat firmám zvýšit konkurenceschopnost českých výrobků pomocí designu. Na to máme celou škálu nástrojů, jedním z nich je Adresář designérů CzechTrade, který podporuje vzájemnou spolupráci kreativních profesionálů s českými firmami v oblasti produktových inovací. Malé a střední podniky mohou navíc získat na tuto spolupráci dotaci z iniciativy NPO – Design Credits. Může se jednat o nový produkt nebo inovaci designu už vyráběného výrobku. Design Credits například úspěšně využila firma vyrábějící nože s ultrasonickou technologií v rukojeti, kdy z Adresáře designérů CzechTrade využila službu designérského studia Rytíři design.
MM: Jaké má vaše agentura plány pro nejbližší i pro vzdálenější budoucnost? Například ve kterých zemích zamýšlíte působit?
R. Doležal: Česká ekonomika stojí před určitou transformací, kdy směřujeme k výrobkům s vysokou přidanou hodnotou. Proto musíme hledat trhy, kde dokážou tuto přidanou hodnotu ocenit, protože se hodí do jejich průmyslového profilu. K tomu nastavujeme systém našich kanceláří, a proto se snažíme orientovat expanzi do vyspělých technologických zemí, jako je Japonsko, Jižní Korea, Spojené státy, nebo například do Mnichova, technologického hubu Spolkové republiky Německo. A tou druhou linkou je, že se zároveň chceme orientovat na země s bohatými přírodními zdroji, jako je Saúdská Arábie, Katar nebo Uzbekistán.
Auto: Hana Janišová, MM Průmyslové spektrum