Datum:13. 11. 2024
Teritoriální zaměření:
Nizozemsko - vlajka Nizozemsko

Nizozemští nákupčí a české firmy

Dlouhá a detailní příprava vybraných českých firem vyvrcholila jednáními přímo v jejich provozech. Řeč je o akci Sourcing Day pro nizozemskou společnost Yamaha Motor Europe.

Obchodní setkání s lidmi z nizozemské společnosti Yamaha Motor Europe uspořádala pro české výrobce v průběhu září agentura CzechTrade. Čeští zájemci měli příležitost hovořit přímo s nákupčími z této renomované společnosti o konkrétních kooperačních nabídkách.

Společnost Yamaha hledá vhodného strategického partnera z Česka, s nímž hodlá navázat dlouhodobé obchodní vztahy a spolupráci, přičemž Yamaha Motor Europe dodá design, na jehož základě budou české firmy vyrábět. A právě agentura CzechTrade se snaží otevřít českým dodavatelům dveře k Yamaha Motor Europe prostřednictvím akce Sourcing Day.

Yamaha Motor Europe je jednou z největších nizozemských strojírenských společností. Ve spolupráci se svými sesterskými společnostmi navrhuje příslušenství pro motocykly, skútry, elektrokola, ATV a další. Příslušenství si nechává vyrábět ve výrobních sériích od malých po střední (od 10 do několika tisíc kusů), přičemž záleží na konkrétním produktu.


Pečlivá příprava

Počátek spolupráce vznikl letos v březnu na veletrhu ESEF v Nizozemsku, kde se zástupci firmy Yamaha potkali se zástupci zahraniční kanceláře CzechTrade Nizozemsko. Klíčovou byla účast ředitelky zahraniční kanceláře CzechTrade Nizozemsko na tomto veletrhu, kde oslovila nákupčího Yamahy a vzbudila jeho zájem o českou produkci. Následnou komunikaci s českými firmami a koordinaci výrobních možností vedl Miroslav Manďák, exportní konzultant CzechTrade v oddělení strojírenství, který také doprovázel zástupce Yamaha na osobních návštěvách u vybraných výrobců.

Z více než 30 firem přihlášených k účasti na Sourcing Day si Yamaha vybrala devět. Detailní příprava s vybranými firmami vyvrcholila jednáními přímo v jejich provozech, kde Yamaha auditovala výrobu a jednala o potenciálních dodávkách. Cílem CzechTrade je prostřednictvím akce Sourcing Day otevřít českým dodavatelům dveře k Yamaha Motor Europe, což by mohlo vést k jejich první objednávce. Úspěšná spolupráce by mohla vyústit v intenzivnější partnerství.

 

Rozhovor s Rene Keetem, který v Yamaha Motor Europe zastává pozici senior buyer – purchasing & inventory (accessories & apparel).

MM: Co pro vás, respektive vaši firmu, představují čeští dodavatelé?

R. Keet: Představují možnost rozšíření naší dodavatelské základny pro Yamaha Motor Europe. Momentálně nemáme dodavatele z České republiky. Ve spolupráci s CzechTrade jsme zkoumali dodavatele v oblasti kovovýroby. Předběžným výsledkem je několik dodavatelů, kteří splňují naše požadavky.

MM: Co v naší zemi nejčastěji poptáváte?

R. Keet: V České republice poptáváme především dodavatele kovových součástí, kteří se specializují na ohýbání (trubek), řezání, děrování a svařování jako hlavní nebo každodenní proces. U většiny našich dílů také potřebujeme povrchové úpravy. Velikost zakázek se pohybuje od 100 až po několik tisíc kusů.

Po tomto projektu možná zahájíme podobný projekt zaměřený na rozšíření naší základny plastových dodavatelů. Hlavními procesy v této oblasti jsou vstřikování plastů a termoformování.

MM: Které vlastnosti na českých dodavatelích nejvíce oceňujete? Neboli, proč s nimi zamýšlíte spolupracovat?

R. Keet: U českých dodavatelů oceňuji jejich vášeň pro techniku, produkty a společnost, také ochotu navázat a rozvíjet dlouhodobé partnerství založené na projektech s oboustranně výhodným přínosem, a oceňuji i pevně zakořeněnou kvalitu v jejich procesech.

MM: Podle jakých kritérií vybíráte budoucí dodavatele?

R. Keet: Jedním z kritérií, podle nichž vybírám potenciální dodavatele, je velikost společnosti. Nesmí být příliš malá, jinak se zvyšuje riziko zpožděných dodávek. Pokud má firma pět zaměstnanců a jeden onemocní, kapacita se sníží o 20 %. Příliš velká společnost zase nemusí být schopná splnit naše potřeby, jako jsou vyhrazené (technické) zdroje nebo schopnost vyrábět malé či střední série nákladově efektivně.

Dále jde o procesy, které mohou provádět in-house, nebo podporovat externě. Někdy je lepší mít procesy externě, protože jsou specializované, například povrchové úpravy.

Důležité jsou také platební podmínky, ekologická hlediska, jako je balení, historie dodávek, či kvalita a údržba. Firma též musí respektovat hodnoty Yamahy jako například zákaz dětské práce nebo spojení s výrobou zbraní.

Díky pomoci CzechTrade jsem byl schopen vybrat několik dodavatelů, kteří splňují tato kritéria. Spolupráce s CzechTrade mi ušetřila spoustu času. Bez této pomoci by byl projekt realizován mnohem později, pokud by vůbec byl dokončen.

MM: Jak hodnotíte úroveň českých dodavatelů ve srovnání s dodavateli z jiných zemí?

R. Keet: Čeští dodavatelé jsou blíže Nizozemsku než většina ostatních dodavatelů, což snižuje náklady a rizika spojená s dopravou. Mají také dobré technické znalosti a příznivé mzdové náklady. Jednou z nevýhod je nedostatečná jazyková vybavenost.

 

Autor: Hana Janišová, MM Průmyslové spektrum