Česká rodinná firma dodala první zásilku bicyklů do jihoamerické země, kde se bouřlivě rozvíjí síť cyklostezek. Podpora cyklistiky tam zahrnuje i speciální akce, kdy jsou každou neděli některé hlavní silnice uzavřeny pro auta a vyhrazeny pro kola.
Pandemie zajímavě zamíchala trhem s jízdními koly. Cyklistika se zařadila během covidu k nejoblíbenějším kratochvílím. Lidem jinak zavřeným doma dopřála pohyb a možnost na chvíli uniknout z uzavřených prostor. Prodej bicyklů tak trhal zejména v roce 2021 rekordy a producenti navýšili výrobu.
Euforie se ale v posledních měsících otočila proti samotným výrobcům. „Všichni byli namlsaní a mysleli, že to bude nekonečný růst. Teď mají prodejci plné sklady a vyprodávají staré zásoby. Nové objednávky nejsou,“ shrnuje situaci na globálním trhu Boris Nestrašil, provozní ředitel firmy Olpran, která patří k tradičním českým výrobcům bicyklů.
Poptávka aktuálně přeřadila na nižší převod i proto, že v době vysoké inflace a drahých energií klesla kupní síla a apetit zákazníků, kteří nejdřív ze všeho osekávají zbytné výdaje na sport a zábavu. Konkrétně Olpran vnímá ochlazení poptávky nejen přes prodej kol pod vlastní visačkou, ale také přes zakázkovou výrobu, kterou nabízí ve svém závodě v Hořicích i dalším značkám.
Chile chce zdvojnásobit délku cyklostezek
Olpran se i kvůli útlumu poptávky snaží otestovat nové exportní trhy. Firma byla v zahraničí velmi aktivní už v minulosti, když prodávala kola hlavně v Rumunsku, Chorvatsku, Slovinsku nebo Maďarsku. V současnosti vyváží rozsáhle na Slovensko a do Polska. A loni úspěšně zkusila otevřít i nejbohatší trh Jižní Ameriky – Chile. Ve dvacetimilionové zemi zažívá jízdní kolo jako dopravní prostředek nebývalý růst popularity. Prodá se tam víc než půl milionu bicyklů ročně. Rekord zatím drží rok 2018 s více než 700 tisíci prodaných kusů.
Vláda a města rychle budují také síť cyklostezek – země jich provozuje už víc než dva tisíce kilometrů a dalších 111 kilometrů je právě ve výstavbě. Jen hlavní město Santiago de Chile disponuje téměř 800 kilometry cest pro jízdní kola, která jsou pro sedm procent obyvatel metropole dokonce hlavním dopravním prostředkem. „Vláda prezidenta Gabriela Borice se snaží cyklostezky standardizovat a během příštích čtyř let jejich celkovou délku zdvojnásobit. Má v plánu investovat až čtyři miliardy pesos (v přepočtu asi 108 milionů korun) do rozšíření cyklistických tras i v provinčních oblastech,“ uvádí Jiří Jílek, ředitel regionálního centra proexportní agentury CzechTrade v Santiagu de Chile.
Zákazník zaplatil ještě před výrobou
Právě ve spolupráci s agenturou CzechTrade našel Olpran v Chile místního distributora, který si objednal první zásilku 370 bicyklů. „Hodnota objednávky byla zhruba 1,5 milionu korun. Nabízeli jsme klientovi, že nám stačí zaplatit polovinu předem, on ale uhradil rovnou celou částku už tři měsíce před výrobou,“ pochvaluje si Boris Nestrašil. Vedle solventnosti chilského zákazníka ale českou firmu překvapila i poněkud nevyzpytatelná a nepravidelná komunikace, která je někdy pro zákazníky z Latinské Ameriky příznačná. „Po dodání kontejneru s koly jsme mu psali opakovaně dotaz, zda je s nimi spokojen. Nejprve dlouho neodpovídal. Pak najednou napsal, že jsou kola super a že chce další. A od té doby se už zase půl roku neozývá,“ popisuje Boris Nestrašil.
Evropské zboží? V Chile má punc kvality
Prostor pro odbyt je na chilském trhu solidní hlavně ve vyšší cenové třídě. Tu nejnižší zatím kontroluje Čína, odkud je do Chile zatím dováženo až 90 procent všech kol málo známých značek. „Těžko se Číňanům konkuruje cenou, dokážou kolo vyrobit za pouhých 700 až 1000 korun. Dalším konkurentem je místní chilská značka Oxford. Dovoz z Evropy je zatím marginální, řádově jde o nižší jednotky tisíc kusů. Zejména jsou to dražší značky jako Lapierre, Orbea, Ghost nebo BMC. Zboží z Evropské unie je tu obecně vnímáno jako něco, co je vysoce kvalitní a svou cenou není pro každého,“ vysvětluje Jiří Jílek. Průměrná cena za městské kolo s hliníkovým rámem je přibližně půl milionu pesos, tedy asi 15 tisíc korun. U levnějších horských kol potom ceny začínají v přepočtu na zhruba pěti tisících korun.
Středoevropské značky byly dosud na chilském trhu málo známé. „V roce 2017 dovezla společnost KP Importadora 45 českých kol značky CTM, jinak se v řádu stovek kusů dováží polská kola Kross. Jako konkurenční by se dala označit i kola z Decathlonu,“ shrnuje Jiří Jílek.
V neděli vládnou v Santiagu kola
Na popularitě přidává cyklistice v Chile zvláštní akce pro masy, která je známá i z jiných latinskoamerických zemí. Jde o pravidelné nedělní uzavření některých páteřních ulic pro auta. Asfaltky jsou pak na určitou dobu vyhrazeny jen cyklistům, případné milovníkům jízdy na kolečkových bruslích. V Chile nese tato iniciativa název CicloRecreoVía. „V Santiagu se prozatím vztahuje na necelých 40 kilometrů pozemních komunikací, a to každou neděli od 9 do 14 hodin. Ve střednědobém horizontu by délka pro auta uzavřených ulic měla být prodloužena až na 100 kilometrů. Nově se k této iniciativě přidalo také město Viña del Mar. Tam jsou každou neděli na několik hodin pro cyklisty vyhrazeny tři hlavní ulice,“ říká Jiří Jílek.
Další moment, kdy lze čekat nejen v Chile akce na propagaci cyklistiky jako sportu i ekologické formy dopravy, přijde příští měsíc. Nedávno byl 19. duben stanoven jako Mezinárodní den jízdních kol, což umějí chilští distributoři kol obratně využít i k různým prodejním marketingovým akcím.
Globální trh má vzrůst o 50 miliard dolarů
Firma Olpran chce v budoucnu rozšířit vývoz nejen do Chile, ale i do dalších zemí. „Na trhu je aktuálně krize, ale musíme se s tím poprat. Až se situace ustálí, plánujeme zaměstnat obchodníka, který se bude specializovat právě na export do zahraničí,“ říká Boris Nestrašil.
Prostor pro další odbyt v zahraničí by přitom mohl být obrovský. Bicykly čeká podle nedávné studie společnosti Spherical Insights & Consulting další růst popularity. Podle prognózy se má hodnota globálního trhu s jízdními koly zvětšit z loňských 81,5 miliardy dolarů na téměř 129 miliard v roce 2030. To by znamenalo průměrný roční růst o 16,7 procenta. Nový impulz pro prodeje přinesou jednak rozvíjející se země, kde poroste poptávka, a také stále větší hlad po elektrokolech. Evidentně i dvě století po sestrojení prvního jízdního kola patří tenhle vynález stále mezi nejoblíbenější dopravní prostředky lidstva.
Český startup chce využít krize na trhu, získal investici 700 tisíc euro
Ochlazení trhu s jízdními koly chápe jako příležitost český startup Outfindo. „Během pandemie poptávka po kolech rostla, ale jízdní kola nebyla k dispozici. Nyní je naopak kol na skladech velký přebytek, ale prodeje váznou. To je situace, které čelí distributoři a výrobci kol v celé Evropě,“ uvádí společnost, která získala investici od několika andělských investorů ve výši 700 tisíc euro, mimo jiné od zakladatele Mews Richarda Valtra či výkonného ředitele Warner Music Group Roberta Kyncla. Startup vyvíjí vyhledávací nástroje jak pro finální kupce kol, tak nově i pro jednotlivých e-shopy, distributory a výrobce. Rozhraní pomůže podle zadaných parametrů vyhledat ve skladech kýžené kolo. „To, jak je nyní nastavená cesta kola k zákazníkovi, může dobře fungovat v klidných časech, ale určitě ne v situaci, kdy trh zažívá takové otřesy jako nyní. Pokud dnes chcete pomýšlet na koupi kola či elektrokola, musíte prohledat spoustu e-shopů a přitom se neztratit v technických specifikacích. To 70 procent zákazníků prostě nedá,“ míní zakladatel startupu Jan Matějů, dříve profesionální cyklista nebo také výkonný ředitel Dáme jídlo. „My věříme, že každé kolo má svého kupce a zákazník by k němu měl dojít krátkou, hezky umetenou cestičkou,“ vysvětluje princip projektu.
Společnost Olpran
Česká rodinná firma vznikla v roce 1991 a od té doby prodala už víc než milion jízdní kol. Od roku 2008 soustředí výrobu v moderním závodě v Hořicích v Podkrkonoší. V současnosti podnik vyrábí zhruba 60 tisíc jízdní kol ročně. Z toho asi 10 tisíc kusů nese samotnou značku Olpran, zbytek připadá na zakázkovou kompletaci pro jiné brandy. Loni dosáhl podnik obratu 860 milionů korun, práci dává zhruba 50 zaměstnancům. Většinový, šedesátiprocentní podíl ve firmě drží zakladatel značky Jaroslav Luňák. Po 10 procentech mají jeho žena a dvě děti, desetinový podíl vlastní také provozní ředitel Boris Nestrašil. Jízdní kola firma prodává i v zahraničí, v současnosti zejména v Polsku a na Slovensku.
Zdroj: Exportmag.cz
Autor: Tomáš Stingl