Agentura je jedním z klíčových pilířů podpory pro české exportéry a kompetentním a uznávaným hráčem na globální scéně.
Ještě před deseti lety by si málokdo pomyslel, že čeští exportéři budou díky CzechTrade uzavírat zakázky s ropným gigantem SOCAR z Ázerbájdžánu – přitom právě to se letos stalo. Být u toho znamená nejen znát lokální recepty, ale především být v kontaktu s klíčovými hráči na zahraničních trzích. Uspět jde zřídka, firma měla v minulosti vybudované dlouhodobé dodavatelské vazby a neměla prakticky zájem na tom cokoliv měnit. Podobné úspěchy máme i v dalších zemích. Není to náhoda. Je to výsledek strategické změny, která staví na kvalitě lidí a schopnosti CzechTrade přinášet cenné informace.
Pamatuji si dobu, kdy firmy neměly k CzechTrade dostatečnou důvěru a kdy agenturu považovaly za úřednickou instituci, která by nikdy nebyla schopná poskytnout služby na úrovni profesionálních poradenských firem. Karta se ale postupně obrátila, získali jsme důvěru firem a CzechTrade je dnes odbornou konzultační agenturou s ambicí stát se pomocnou rukou každé firmy, která míří za hranice. Českým firmám šetříme čas i peníze, a navíc je dostáváme ke stolu s vrcholnými manažery a přemosťujeme překážky, jako jsou obávané asistentky a neproniknutelné „gatekeeping“ taktiky.
Data hovoří jasně. Česko má přibližně 20 tisíc exportérů a CzechTrade každo ročně spolupracuje se dvěma tisíci. Navíc má agentura stabilní 30procentní tržní podíl v poskytování exportních služeb ze strany státu, což znamená, že je nejen lídrem v oblasti, ale že si ji firmy cíleně vybírají jako partnera na cestě do zahraničí. Svět máme doslova na dlani. CzechTrade působí v 66 zemích na pěti kontinentech, kde má své profesionály s vysokou znalostí daného teritoria a s detailním přehledem ve všech oblastech, především v byznysových, ale také politických, kulturních či dalších významných událostech.
Trochu odlehčím a uvedu pár příkladů, o jakých zajímavostech máme přehled. Třeba v Japonsku se paní Itooka stala ve 116 letech nejstarší žijící osobou na světě, v této zprávě může pozorný čtenář vyčíst ekonomický fakt stárnoucí populace v zemi. Nebo v Kolumbii kvůli velmi suchému období pokračuje takzvané „racionamiento“, neboli systém vypínání vody na 24 hodin. Něco z toho je „nice to know“, něco pro pobavení, něco však může mít zásadní vliv na zahraniční investice v zemi. Teď vážněji, prioritou jsou nám byznysová témata a příležitosti pro české firmy. Od těch menších až po velké projekty přes skryté potenciály.
Kromě zvučných témat, jako jsou AI, fintech či nano, zmíním například jedno aktuální pro Rakousko, kterým je zalesňování. V Korutanech jsou problémy s kůrovci a také rozsáhlé plochy, které je třeba zalesnit. Tak proč nezkusit exportovat cenově konkurenceschopné české sazenice? I to už za podpory CzechTrade zkouší česká firma nabízející sortiment lesních dřevin a obě strany v tom vidí slibný potenciál. Na jiném konci světa, ve Spojených arabských emirátech, bude i díky nám otvírat česká firma výrobní závod, a to v emirátu Adžmán. Svou dílnu v těchto dnech zaváží výrobky na další zpracování, první kontejner dorazí v následujících týdnech.
V další části zeměkoule, v Singapuru, nemohou zapomenout na nedávnou českou expozici na Find Design Fair Asia. České značky využily potenciál tohoto veletrhu a maximálně ohromily asijské návštěvníky. V příštím roce plánujeme znovu české firmy na Findu podpořit a budeme chtít do české expozice promítnout histo- rii a tradici českého designu, aby to vedlo k větší přidané hodnotě. A pak tu máme Ukrajinu, samostatnou kapitolu, která po raketových útocích obnovuje svou energetickou infrastrukturu, kde v návaznosti na tyto události plánujeme misi českých dodavatelů v oblasti energetiky.
To nejsou jen ojedinělé projekty, ale nový standard v podpoře exportérů. Je to velmi malý výčet příkladů, kterými chci demonstrovat, jak je svět turbulentní a kolik příležitostí, ale i nástrah se v něm pro české firmy otevírá. A úkolem CzechTrade je tyto příležitosti monitorovat a využívat ve prospěch Česka. Mým základním cílem, když jsem se stal generálním ředitelem CzechTrade, bylo posunout agenturu k agilnější, silně zákaznicky a byznysově orientované instituci. Dnes mohu s klidným svědomím a bez pocitu nabubřelosti říct, že CzechTrade v dnešní dynamické a globálně provázané ekonomice, kde změny nastávají rychle a někdy i nečekaně, představuje v souladu s exportní strategií ministerstva průmyslu a obchodu jeden z klíčových pilířů podpory pro české exportéry a je kompetentním a uznávaným hráčem na globální scéně.
Každý rok máme nové recepty, abychom mohli české firmy provést zahraniční džunglí. Ať už jde o startup, který chce dobýt Silicon Valley, nebo strojírenskou firmu mířící do Pobaltí, CzechTrade je tu vždycky, aby je podpořil, rozdal ty správné byznysové karty, poplácal po zádech a dodal jim odvahu. Přidanou hodnotou pro firmy od nás je i přístup ke specializovaným informacím, v těchto dnech konkrétně v rámci Future of Export Summit, který proběhne už 12. listopadu v Cubexu. Zvu vás! Přijďte a ať je vám konference navigací a inspirací v proměnlivých exportních časech.
Autor: Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade
týdeník Euro