Letos poprvé si mohly tři vybrané české firmy odnést z Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně nejen nové zakázky a kontakty, ale i cennou trofej z dílny ivančické firmy Cementum. Získaly ji jako ocenění za to, že při výrobě svých produktů přemýšlely i nad funkčním designem. Cílem projektu je zviditelnit význam designu i pro průmysl, zdůrazňuje Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade a předsedkyně odborné poroty soutěže.
Proč se zrodil nápad udílet Cenu za průmyslový design?
Chceme propagovat roli nebo úlohu designu v průmyslu, mimo jiné právě ve strojírenství a v jiných oborech, než se kterými je standardně design spojován, jako je interiér a nábytek či sklo. Strojírenský průmysl je totiž zásadním hybatelem tuzemské ekonomiky a design mu může pomoct v konkurenceschopnosti, zejména pokud se bavíme o zahraničních trzích. Chceme také prostřednictvím tohoto ocenění upozorňovat na tyto případy excelence – na kvalitní výrobu, kterou má smysl sledovat a třeba i následovat. Máme zde řadu skvělých firem, o který téměř nikdo mimo jejich úzký obor netuší.
Když se řekne design, každý si představí sklo nebo sedačku či jiný nábytek. S průmyslovými stroji už je méně propojován. Je tomu skutečně tak?
Je to tak, a právě proto je cílem tohoto projektu význam a důležitost designu v průmyslové výrobě víc zviditelnit. Platforem, kde se design prezentuje, je celá řada, ovšem zaměřují se na oblast skla, interiérů, různého nábytku či módu. V oblasti strojírenství a technicky zaměřených odvětvích se ale design téměř nepropaguje. A to navzdory tomu, že je zde řada firem, které jsou na designu postavené. Když pominu automobilový průmysl, tak jsou to firmy jako je Linet, která vyrábí zdravotní techniku, firma Spider, která od prvopočátku spolupracuje s designéry a řada dalších. Je to jejich velká konkurenční výhoda, nicméně se to nikde moc nekomunikuje a nikdo to v těch jejich výrobcích vlastně ani nehledá. Nikdo neočekává, že se tam objeví designér a bude mít nějakou významnou roli v celém vývojovém procesu.
Bavíme se o ceně, kterou získaly tři české firmy vybrané odbornou porotou. Jaké bylo zadání pro výrobce trofeje?
Já osobně jsem chtěla, aby v sobě měla nějakou řekněme technicko-kreativní energii, kterou mám spojenou s designem v segmentu se zaměřením na technologie a stroje a aby se ta energie promítla i do materiálu. Oslovila jsem proto firmu Cementum, která inovativně pracuje s betonovým materiálem a jejího majitele Jana Čermáka, kterého spolupráce nadchla.
Proč právě beton?
Připadalo mi, že beton do celého konceptu dobře zapadá. Navíc se ty nápady dobře propojily s přístupem firmy Cementum. Beton, udržitelný přístup, téma strojírenství. Najednou byl beton to pravé, co by mohlo dobře vypadat a v celém konceptu dobře fungovat. Někdo může říci, že ke strojírenství tradičně patří kov, ale v tomto případě to bylo perfektní spojení s prvkem udržitelnosti a přístupem k inovacím.
Beton mi evokuje tíhu. Byl stanovený váhový limit?
Váhový limit byl stanovený tak, aby trofej byla udržitelná v rukách předávajících i vítězů. Tvarem trofej zapadá do jednotného vizuálního stylu Ceny za průmyslový design. Hlavním problémem, který jsme s panem Čermákem řešili, byla právě váha objektu. Po několika úpravách, kdy jsme uprostřed vytvořili otvor, čím jsem se díky úspoře materiálu dostali na hmotnost 1,45 kilogramu. Trofej je díky tomu skvěle udržitelná.
V čem je ještě zajímavá?
Trofej obsahuje odpad z výroby korálků firmy Preciosa, se kterou Cementum spolupracuje. Odpad tak není odpadem, neboť firma Cementum sklo, které by se normálně vyhodilo, využívá dál, což je naprosto skvělý koncept. Tato upcyklace se promítne také v produktech, které firma Cementum představí v rámci expozice Design Centra CzechTrade na vídeňském veletrhu Blickfang.
Byla udržitelnost jedním z kritérií, které musí trofej splňovat?
Ano. Dává to i jasnou zprávu, že je tato oblast pro nás důležitá a jak už bylo řečeno, udržitelnost bylo i jedno z kritérií při hodnocení exponátů. Hodnotili jsme spojení estetiky, funkčnosti a udržitelnosti. Stejně tak i trofej musí dobře vypadat a být udržitelná, a to nejen v rukou.
Jakou má trofej pro vítěze cenu?
Vítězové byli vybráni skutečnými odborníky, profesionály v oblasti průmyslového designu, kterými byli Ivan Dlabač, David John, Tomáš Blaha, Ladislav Křenek, za CzechTrade pak já. Samotná hodnota netkví v trofeji jako takové, ale v tom, že vítězné produkty uspěly z hlediska průmyslového designu v široké konkurenci vystavovatelů.
Co vítězům ocenění přinese?
Upozorní na to, že jejich výrobky jsou kvalitní a vynikají nejen svými technickými parametry, ale i estetikou. Jsou konkurenceschopné a funkční.
Bude mít ocenění nějaký vliv v rámci exportních aktivit firem?
Samozřejmě, oceněné a ocenění samotné budeme aktivně propagovat u zahraničních partnerů. Chceme propagovat význam designu a jeho vliv na konkurenceschopnost., Máme za sebou první ročník, ale do budoucna počítáme, že Cena za průmyslový design bude získávat čím dál tím větší prestiž. Já věřím, že se firmy na to budou více připravovat a začnou díky tomu i častěji spolupracovat s designéry.
V prvním ročníku zvítězila firma Prusa Research díky 3D tiskárně Prusa Pro HT90, jejíž design vytvořil Vít Fendrych. Druhé místo získal design dvousloupové pásové pily na kov 540 Horizont X, kterou na veletrhu představila firma Pegas – Gonda. Autorem designu je Josef Gonda. A na třetím místě se díky nápaditému designu sady upínek a svěrek umístila firma JC – Metal. Autorem designu je Jan Cetl.
Vyhlašovatelem prvního ročníku Ceny za průmyslový design Mezinárodního strojírenského veletrhu bylo Design Centrum CzechTrade. Organizátorem ocenění byla společnost Veletrhy Brno, pořadatel Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Trofej, kterou vyrobila ivančická firma Cementum, a diplom vítězným firmám během slavnostního vyhlášeni předali generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal, generální ředitel Veletrhy Brno Jan Kubata a vedoucí Design Centra CzechTrade Zuzana Sedmerová.
Autor: Jitka Nováčková, CzechTrade
Exportmag.cz