Datum:11. 12. 2024
Teritoriální zaměření:
Uzbekistán - vlajka Uzbekistán

Úspěch v Asii závisí na osobní přítomnosti

Začátkem roku 2025 se bude v režii agentury CzechTrade konat akce, která bude bezesporu velmi zajímavá pro české dodavatele technologií a produktů z oblasti těžby nerostných surovin. Místem jejího konání bude Uzbekistán. O celém tomto regionu a jeho možném přínosu pro české firmy jsme při této příležitosti hovořili s Petrem Jurčíkem, ředitelem regionálního centra pro východní Evropu a Střední Asii.

MM: Pane Jurčíku, jaký je hlavní důvod, který by podle vás měly mít české firmy, aby své podnikání směřovaly právě do regionu, který máte v rámci CzechTrade na starosti?

Petr Jurčík: Strojírenství je obor, který je významně rozšířen ve všech zemích východní Evropy a Střední Asie. Z dob Sovětského svazu je zde relativně dobrá průmyslová základna, která je ale do určité míry podfinancovaná a neodpovídá aktuálním trendům a potřebám. Pro české firmy je tedy v této oblasti velký potenciál.


MM: Čím je tento region specifický?

P. Jurčík: Způsobem uzavírání obchodních vztahů. Vše je zde podřízeno osobnímu kontaktu a osobní přítomnost je zde naprosto nezbytná.


MM: Které konkrétní obory z řad českých strojírenských firem zde mají největší naději na úspěch? O které je zde největší zájem?

P. Jurčík: Určitě to jsou dodávky soustruhů a větších celků. Místní firmy často potřebují kompletní rekonstrukci celé výrobní části, což s sebou nese nutnost větší obměny technologií.


MM: Které ze zemí, jež tvoří tento region – Ázerbájdžán, Gruzie, Arménie, Ukrajina, Kazachstán, Kyrgyzstán, Uzbekistán – mohou být nejzajímavější pro české podnikatele a proč?

P. Jurčík: Doporučil bych zaměřit se na Kazachstán nebo Uzbekistán. Tyto velké země se vyznačují rychle rostoucí ekonomikou a rozsáhlou průmyslovou základnou.


MM: Mohl byste uvést některé konkrétní příklady firem, které se zde v posledních letech úspěšně prosadily?

P. Jurčík: Úspěchů je zde celá řada, zpravidla se jednalo právě o dodávky větších investičních celků. Jednotným faktorem ale bylo, že si to zde daná firma doslovně vychodila, tzn. vsadila vše na aktivní osobní přítomnost v teritoriu. Například prostřednictvím účasti na některých akcích pořádaných naší agenturou.


MM: Jak jim pomohl CzechTrade a jakou konkrétní pomoc od něj mohou očekávat další české firmy, které mají o tuto oblast zájem?

P. Jurčík: Mise organizované agenturou CzechTrade v oblasti strojírenství jsou efektivním nástrojem k otevření dveří do světa tamního byznysu. Následně jsme také k dispozici českým firmám i při další komunikaci s byznysovými partnery ve zmíněném teritoriu, jelikož obchodní zvyklosti můžou být v porovnání s tím, co známe z Česka, značně odlišné.


MM: Chystáte v tomto regionu v nejbližší době nějakou akci, které by se mohly české firmy zúčastnit?

P. Jurčík: V rámci zahraniční kanceláře CzechTrade Uzbekistán a společně s Velvyslanectvím ČR v Taškentu organizujeme na přelomu února a března 2025 pro české firmy Misi dobývání nerostů do Uzbekistánu. Firmy budou mít příležitost účastnit se například jednání na Ministerstvu geologie a dobývání nebo ve společnosti YangiKon, či navštívit projekční institut UzEngineering. Celý program je uveřejněn na webových stránkách CzechTrade v kalendáři akcí.


Zdroj: MM průmyslové spektrum