Brno, 9.10.2024 - Nové obchodní příležitosti čekají na firmy nejenom z oboru elektrotechniky. Díky aktivitám zahraniční kanceláře CzechTrade v Maroku se propojily dvě významné asociace, které stvrdily společný zájem a závazek ke spolupráci mezi oběma zeměmi. Elektrotechnická asociace České republiky (ElA) a Marocká federace pro elektřinu, elektroniku a obnovitelné zdroje (FENELEC) podepsaly memorandum v rámci historicky prvního B2B setkání mezi českými a marockými firmami. Tato obchodní mise proběhla na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně (MSV).
K propojení dvou významných asociací došlo díky aktivitám zahraniční kanceláře CzechTrade v Maroku v odvětví elektrotechniky. „Loni se kolegům v zahraniční kanceláři CzechTrade v Maroku ve spolupráci s asociací FENELEC podařilo zorganizovat úspěšnou elektrotechnickou misi, která vytvořila pevný základ pro současnou spolupráci. Nyní máme možnost tuto iniciativu rozvíjet i v Česku, kde díky skvělé spolupráci s Veletrhy Brno a asociací ElA bylo možné uspořádat obchodní misi naopak pro marocké firmy a zároveň zorganizovat podpis memoranda. Dokážeme napříč institucemi efektivně spolupracovat, díky tomu vznikají nové a zajímavé obchodní příležitosti pro české exportéry,“ popisuje Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.
Memorandum mezi asociacemi ElA a FENELEC stvrzuje vzájemnou spolupráci při rozvoji mezinárodních obchodních kontaktů, předávání informací o důležitých událostech a novinkách, a to v zájmu českých a marockých firem. „Podpis memoranda s marockou asociací FENELEC je klíčovým momentem pro rozvoj vzájemné spolupráce mezi oběma zeměmi. Tímto krokem pokládáme základy pro intenzivnější obchodní a technologické propojení, které přinese nové příležitosti a posílí pozici českých firem na mezinárodním trhu,“ říká Jiří Holoubek, prezident Elektrotechnické asociace České republiky (ElA). Memorandum podepsal Mohammed Zegzouti, prezident pro mezinárodní rozvoj ve FENELEC a Jiří Holoubek, prezident ElA.
Slavnostního podpisu memoranda se vedle zmíněných osobností zúčastnil také David Müller, vrchní ředitel Sekce EU a zahraničního obchodu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), který tím navázal na dialog z pondělního setkání s marockou delegací v Praze. „Setkal jsem se již s marockou delegací na Ministerstvu průmyslu a obchodu, kde jsem vyjádřil plnou podporu dalšímu rozvoji naší vzájemné obchodní spolupráce s Marokem jako jedním z hlavních partnerů v regionu. Jsme rádi, že klíčovou roli při této misi hraje právě CzechTrade, jeden z klíčových proexportních nástrojů Ministerstva průmyslu a obchodu. Oceňuji také jednoznačně sektorově zaměřenou spolupráci, která umožňuje partnerství velmi dobře zacílit a dále rozvíjet,“ uvedl David Müller. Dále se slavnostního podpisu zúčastnili generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal, generální ředitel Veletrhů Brno Jan Kubata a ekonomický rada Velvyslanectví Marockého království v České republice Amine Saadi.
Historicky prvního B2B setkání mezi českými a marockými firmami se zúčastnilo 16 marockých firem, 3 marocké instituce a zástupci 20 českých firem. „Spojit obchodní misi s účastí na MSV přináší výraznou přidanou hodnotu pro marocké firmy, neboť jim dvoudenní pobyt na veletrhu umožní získat hlubší přehled o českém průmyslovém a obchodním prostředí a navázat řadu nových obchodních kontaktů. Současně si budou moci prohlédnout Českou národní expozici a setkat se s klíčovými představiteli českých firem, institucí a odborníky v oboru. BVV je ideální a reprezentativní platformou, umístěnou v srdci Evropy, která poskytuje perfektní zázemí pro pořádání akcí takového formátu,“ dodává Jan Kubata, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno.
Dokument zajišťuje spolupráci české i marocké asociace v oblasti elektrotechniky a vzájemnou podporu při rozvoji obchodu v obou zemích. Podpisem memoranda se obě strany zavazují zvýšit mezinárodní povědomí o svých trzích a zapojit se do globální sítě technologických a inovačních center. Společně chtějí také posílit konkurenční výhody, podpořit obchod se zbožím a službami a zajistit větší zapojení malých a středních podniků do mezinárodního obchodu. Obě strany zároveň usilují o zvýšení přímých zahraničních investic v obou zemích.
O agentuře CzechTrade
CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 27 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 65 zemích na pěti kontinentech. Více informací na www.czechtrade.cz.